دنیای فضای مجازی و حکومت اینستاگرام سبب شده است تا افراد با مقایسه ی خود و دیدن عکس های رنگارنگ از در و دیوار خانه گرفته تا لباس و وضعیت ظاهری بپردازند؛ مقایسه ای که در بسیاری از موارد ناخواسته است اما توانسته افراد را در دام خود گرفتار کند. هیچ گاه ظاهر زندگی دیگران […]

دنیای فضای مجازی و حکومت اینستاگرام سبب شده است تا افراد با مقایسه ی خود و دیدن عکس های رنگارنگ از در و دیوار خانه گرفته تا لباس و وضعیت ظاهری بپردازند؛ مقایسه ای که در بسیاری از موارد ناخواسته است اما توانسته افراد را در دام خود گرفتار کند.

هیچ گاه ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید” جمله ای تکراری که بارها شنیده ایم و حتی بارها در تبلیغات صدا و سیما مشاهده کرده ایم اما با اینحال افراد مختلف در دام ظاهر زندگی دیگران به ریشه ی زندگی شان تیشه زده اند.

البته بی دلیل نیست چرا که دنیای فضای مجازی و حکومت اینستاگرام سبب شده است تا افراد با مقایسه ی خود و دیدن عکس های رنگارنگ از در و دیوار خانه گرفته تا لباس و وضعیت ظاهری بپردازند؛ مقایسه ای که در بسیاری از موارد ناخواسته است اما توانسته افراد را در دام خود گرفتار کند.

ممکن است بارها خودمان شاهد زندگی  پر از شور و اشتیاق افراد در صفحات اینستاگرام باشیم اما بعد از مدتی شاهد جدایی شان بوده ایم و این شوکی بر ما است که پس آن همه عشق و شور چه شد؟

واقعیت این است که در شبکه‌های اجتماعی هرکس آن‌گونه که تمایل دارد خودش را به دیگران معرفی می‌کند در حالی که هویت معرفی شده هویت خیالی او بوده و با واقعیت فاصله دارد. بنابراین پیچیدگی ارتباطات انسانی در فضای مجازی بسیار کمتر است و ما به آسانی می توانیم آن‌چه می‌خواهیم باشیم.

جدایی برخی سلبریتی ها گواهی بر این مدعا است،  یا در وخیم ترین حالت می توان به میترا استاد و محمد علی نجفی اشاره کرد. کافی است در اینترنت کلمه ی میترا استاد را جستجو کنیم عکس هایی عاشقانه ای خواهید دید که هرگز باورتان نخواهد شد که قتل پایان زندگی این دو فرد باشد.

معمولا افراد در فضای مجازی سعی دارند لحظات خوب و شیرین و لحظاتی که احساس ارزشمند بودن دارند را به نمایش بگذارند در حالی‌که در زندگی واقعی استرس، ناراحتی و ناکامی نیز وجود دارد.

هرکس بهترین و شادترین لحظات زندگی خود را در فضای مجازی منتشر می‌کند، وقتی یک عکس از بهترین و شادترین لحظات زندگیمان را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم، طرف مقابلمان این عکس‌ها را مشاهده کرده و شروع به مقایسه زندگی واقعی خود با عکس‌های منتشر شده دیگران می‌کند.

وقتی فرد زندگی واقعی خود را با ویژگی‌های مثبت زندگی دیگران مقایسه می کند، دچار افسردگی، عدم اعتماد به نفس و نارضایتی می‌شود.

از این رو است که باید مهارت استفاده از فضای مجازی را آموخت ، مهارتی که امروزه به آن سواد رسانه ای می گویند؛ سوادی که الزام برای همه ی اعضای جامعه است از کودک گرفته تا پدر و مادر و فرقی نمی کند کارگر باشی یا دکتر، معلم باشی و مهندس بلکه مهم این است که دنیای فضای مجازی و نحوه ی استفاده از آن را بلد باشید.

  • منبع خبر : دانا