چندی پیش اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام بدون اجازه کاربران از گوشی آنها حذف شد که این موضوع نشان می‌دهد باید فکری اساسی برای موضوع نقض حریم خصوصی کاربران توسط سیستم‌عامل‌های خرجی صورت گیرد. به گزارش فمپ از باشکاه خبرنگاران جوان، گوگل پلی به عنوان اصلی‌ترین مرجع برای جستجو، کسب اطلاعات و نصب برنامه‌های اندروید شناخته می‌شود […]

چندی پیش اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام بدون اجازه کاربران از گوشی آنها حذف شد که این موضوع نشان می‌دهد باید فکری اساسی برای موضوع نقض حریم خصوصی کاربران توسط سیستم‌عامل‌های خرجی صورت گیرد.

به گزارش فمپ از باشکاه خبرنگاران جوان، گوگل پلی به عنوان اصلی‌ترین مرجع برای جستجو، کسب اطلاعات و نصب برنامه‌های اندروید شناخته می‌شود که توسط خود گوگل که سازنده سیستم عامل اندروید است، تولید شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. این برنامه به دلیل نصب پیش‌فرض بر روی سیستم عامل اندروید، میلیون‌ها مخاطب دارد و به همین جهت حفاظت از برنامه‌هایی که این مخاطبان بر روی تلفن هوشمند خود نصب می‌کنند، یکی از وظایف این مارکت است.

چندی پیش کاربران اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام هشداری از سوی گوگل دریافت کردند مبنی بر اینکه این دو اپلیکیشن به عنوان بدافزار و نرم‌افزار جاسوسی شناخته شده‌اند و کاربران باید آن‌ها را از روی گوشی‌های خود حذف کنند. همچنین سپر امنیتی Google Play Protect این دو نرم‌افزار را به دلیل تلاش برای سرقت کردن اطلاعات کاربران مسدود کرد و هشداری را برای کاربران به نمایش گذاشت که در آن گفته شده بود این برنامه در تلاش است از داده‌های شخصی شما مانند پیامک‌ها، عکس‌ها، صداهای ضبط‌شده و سابقه تماس‌هایتان جاسوسی کند.

پس از انتشار خبر اقدام غیرحرفه‌ای گوگل که مصداق بارز نقض حریم شخصی کاربران است، برخی گروه‌ها در ایران از این اقدام با عنوان سیاست‌ یک بام ‌و دو هوا یاد کرده و گفتند علیرغم آنکه بارها اسناد جاسوسی و عدم امنیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر در رسانه‌های جهان منتشر شده است، اما سرویس گوگل هیچ اقدامی برای مقابله با این شبکه‌های اجتماعی انجام نداده است، در حالی که اپلیکیشن‌های ایرانی را بدون اجازه کاربران و با نقض حریم خصوصی آنها حذف کرده است.

اما ماجرای نقض حریم خصوصی کاربران توسط گوگل پلی به اینجا ختم نمی‌شود، بسیاری از کاربران پس از حذف دوباره این پوسته توسط سپر امنیتی گول به تنظیمات این برنامه بازگشتند تا سپر امنیتی گوگل را غیرفعال کنند، اما گوگل دسترسی کاربران به تنظیمات سپر امنیتی گوگل پلی را هم مسدود کرده بود. بر این اساس کاربر حقی ندارد تا خود در مورد برنامه‌های نصب شده روی تلفن هوشمند خود تصمیم‌گیری کند و سپر امنیتی گوگل‌پلی نیز می‌تواند هر برنامه دلخواهی را از روی گوشی کاربر پاک کند. در حالت کلی این آزادی برای کاربران فراهم است تا بتوانند با غیرفعال کردن سپر امنیتی گوگل‌پلی از حذف هر برنامه‌ای جلوگیری کنند، اما کاربران ایرانی در این مورد هم استثنا بودند و قادر به جلوگیری از پاک شدن دو پوسته تلگرام نیستند.

حسین نوری‌خواه پژوهشگر فضای مجازی در این خصوص گفت: پلتفرم‌های تلفن همراه و سیستم‌عامل‌ها در دنیا منشا درآمد برای شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و اپل هستند و درآمدهای بسیاری هم دارند. همین طور از تحلیل اطلاعات کاربران فرصت‌های تبلیغاتی برای کسب درآمد به دست می‌آورند؛ به خصوص گوگل که بزرگترین شرکت تبلیغاتی در دنیاست و با توجه به اینکه زیرساخت‌های نرم‌افزاری تلفن همراه را داراست، این امکان را دارد که نرم‌افزارهایی را که به نظرش مضر می‌بیند از روی تلفن همراه کاربران پاک کند، طوری که نرم‌افزار در گوگل پلی بدون سوال از کاربر می‌تواند نصب شود و اصلاح یا حذف شود.

وی در ادامه افزود: یک نکته مهم بحث تحریم است که گوگل صلاح نمی‌داند با توجه به ابعاد اقتصادی، این کار را انجام دهد. برای جلوگیری از اینکه این حذف شدن نرم‌افزارها، باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری را در سطح سیستم‌عامل در کشور به طور جدی دنبال کرد. گوگل پلی توسط گوگل عرضه می‌شود و کاملاً انحصاری است. شرکت‌های دیگر به دنبال این هستند جایگزینی برای این نرم‌افزارها پیدا کنند. بهتر است در کشور ما هم این قانون اجرا شود.