محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات برای دولت دوازدهم امروز در دیدار با نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مجموع شغل‌های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات که در سال 94، 50 هزار شغل بود در سال 95 با همه مشکلاتی که وجود داشت به 100 هزار شغل رسید یعنی دو برابر آن چیزی که […]

محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات برای دولت دوازدهم امروز در دیدار با نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مجموع شغل‌های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات که در سال 94، 50 هزار شغل بود در سال 95 با همه مشکلاتی که وجود داشت به 100 هزار شغل رسید یعنی دو برابر آن چیزی که بود افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات پتانسیل‌های زیادی وجود دارد افزود: در این موضوع امکان رشد بالایی در کشور وجود دارد و اگر تلاش کنیم می‌توانیم فرصت‌هایی ایجاد کنیم تا ثروت ملی کشور افزایش یابد و از طرفی رفاه مردم و سطح زندگی آنها بالا برود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم ادامه داد: تحقق این امر نیازمند مقدماتی بود که 12 سال درباره آن غفلت صورت گرفته بود که بخشی از شرایط تحقق این امر نبود سرمایه‌گذاری و بخشی از آن به خاطر مقابله با تکنولوژی بود.

آذری جهرمی تصریح کرد: در ابتدای کار دولت با این تاخیر مواجه بودیم. همچنین با چالش‌های دسترسی در مناطق مختلف کشور مواجه شدیم.

وی افزود: توسعه دسترسی در ابتدای کار دولت با چالش‌ها و محدودیت‌هایی حتی در حوزه فقهی مواجه بود اما دولت تاثیرگذاری این حوزه را می‌دانست و رهبر معظم انقلاب نیز به دکترین این امر توجه داشتند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: فضای مجازی فرصت و تهدید را با هم دارد و باید از فرصت‌ها استفاده کرد و تهدیدها را دفع کرد که این امر مورد توجه مسئولان نظام و دولت قرار دارد.

وی افزود: در روایات نیز به امر توجه شده است که از دری که فقر وارد شود دین خارج می‌شود. این حوزه می‌تواند از نظر مالی و اقتصادی به مردم کمک کند و حتی فرهنگ را نیز در جامعه توسعه دهد.

بنابراین گزارش وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه این مراسم اظهار داشت: در کشورهای در حال توسعه در حوزه ITC در ارتباط با اشتغال میزان درصد اشتغال حوزه فناوری اطلاعات به کل اشتغال کشورهای در حال توسعه به صورت نرمال 1.87 دهم درصد است.

وی افزود:  بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران مجموع اشتغال ایجاد شده در حوزه فناوری ارتباطات (منهای مخابرات) 50 هزار شغل بوده است که در سال 95 این رقم دو برابر شد.

آذری جهرمی در ادامه گفت: اگر در این حوزه بیشتر ورود و سرمایه‌گذاری انجام شود و دولت و بخش خصوصی بتوانند همکاریهای بیشتری انجام دهند شرایط توسعه آن برای ثروت‌آفرینی و رفاه در کشور مهیا است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه گفت: امروز اگر نشسته‌ایم و از سرویس‌های حمل و نقل و شیرین صحبت می‌کنیم مدیون چیست؟ در واقع آنها مدیون توسعه دسترسی هستند.

وی گفت: توسعه دسترسی از ابتدای این دولت با چالش‌های زیادی مواجه بود که همانطور که اشاره شد در مواردی با حساسیت‌های فقهی مواجه شد.

آذری جهرمی ادامه داد: چه کاری بزرگتر از اینکه در توسعه دین مردم را شاغل و توانمند  و فقر را ریشه‌کن کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: دولت در این ارتباط مصمم است و در برنامه‌های انتخاباتیش به مردم قول داده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند.

وی افزود: 100 هزار شغل از این 900 هزار شغل وعده داده شده در حوزه آی تی است و این حوزه زمینه‌های بسیاری برای کارآفرینی دارد.

آذری جهرمی گفت: در دنیا انقلاب دیجیتال صورت گرفته است و ما باید به این انقلاب به چشم فرصت نگاه کنیم و  مردم و کشورمان را برای استفاده از این فرصت توانمند کنیم.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی یک وزیر نمی‌تواند برنامه‌ریز باشد بلکه برنامه‌های سیاست کلان داده شده است که ما آن را پیگیری می‌کنیم. اگر اشکالاتی نیز داشته باشد و برنامه‌ها کامل نباشد ما موظف هستیم به اسناد بالادستی اشاره کنیم و اگر جایی کمبود داریم اسناد بالادستی را درست کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم این است که بازار دسترسی ما شرایط مناسبی ندارد یعنی توازن مناسبی در کشور در حوزه دسترسی نداریم به طوریکه در برخی از مناطق شهری و روستایی و کمتر برخوردار سرویس‌هایی ارائه شده که نامطلوب است و دسترسی مناسبی ندارد.

آذری جهرمی در پایان گفت: تعهد داریم که سرویس‌های خانگی را تا 4 سال آینده به طور متوسط سرویس‌ آنها را بالا ببریم.

منبع: تسنیم