دولت ترامپ پس از اختلافات کوتاه‌مدت خود با اپل و هواوی، این‌بار به دنبال ممنوعیت رمزنگاری پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام در آمریکا است. رمزنگاری دوطرفه (End-To-End) در پیام‌رسان‌ها به معنی تبادل امن پیام بین فرستنده و گیرنده آن پیام بوده و هیچ شخص یا شرکتی (حتی شرکت صاحب پیام‌رسان) قادر به خواندن محتویات پیام نخواهد […]

دولت ترامپ پس از اختلافات کوتاه‌مدت خود با اپل و هواوی، این‌بار به دنبال ممنوعیت رمزنگاری پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام در آمریکا است.

رمزنگاری دوطرفه (End-To-End) در پیام‌رسان‌ها به معنی تبادل امن پیام بین فرستنده و گیرنده آن پیام بوده و هیچ شخص یا شرکتی (حتی شرکت صاحب پیام‌رسان) قادر به خواندن محتویات پیام نخواهد بود. اپلیکیشن‌های تلگرام و واتس‌اپ نیز از این نوع رمزنگاری بهره می‌برند. حتی اپلیکیشن iMessages اپل نیز از رمزنگاری End-To-End استفاده می‌کند.

مقامات هیئت دولت آمریکا در نظر دارند که درخواست خود مبنی‌بر ممنوعیت استفاده از رمزنگاری پیام‌ها در پیام‌رسان‌ها را مطرح کنند. آن‌ها معتقدند که رمزنگاری داده‌ها مانع دسترسی و تحقیق دولت در مورد مسائلی مانند قاچاق مواد مخدر، پورنوگرافی کودکان و تروریسم می‌شود.

در جلسه شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز نمایندگان دولت و مجلس آمریکا فعلا برای انجام این کار به توافق نرسیده‌اند. نتایج این جلسه در قالب یک لایحه پیشنهادی به مجلس آمریکا ارسال خواهد شد. اگر این لایحه توسط مجلس تایید شود، به‌طور حتم برخی از ویژگی‌های امنیتی موجود در دستگاه‌های اندرویدی و iOS از بین خواهند رفت. در بدترین حالت نیز نبود قابلیت رمزنگاری، به سرقت رفتن اطلاعات شخصی کاربران توسط هکرها را به دنبال دارد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا درحال تلاش برای ارایه راه‌حل‌های مختلف جهت حل این مشکل است. آژانس امنیت سایبری آمریکا نیز اهمیت استفاده از قابلیت رمزنگاری پیام‌ها را درک می‌کند، اما سرویس‌های مخفی اطلاعاتی از وجود چنین قابلیتی خوشحال نیستند! این خبر جای هیچ تعجبی ندارد، زیرا پلیس FBI و وزارت دادگستری آمریکا مسئله امنیت ملی و دستگیری مجرمان را مهم‌تر از امنیت شخصی کاربران در فضای مجازی می‌دانند. علاوه‌بر آژانس امنیت سایبری، وزارت بازرگانی آمریکا نیز مخالف تصویب این قانون است. این وزارتخانه از پیامد‌های اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی قانون عدم رمزنگاری داده‌ها هراس دارد.

قانون عدم رمزنگاری داده‌ها، شناسایی و دستگیری معترضان و جاسوس‌ها را راحت‌تر می‌کند

تلگرام و واتس‌اپ از قابلیت رمزنگاری دوطرفه (End-To-End) بهره می‌برند.

از طرفی دیگر، اپل نیز نگران این موضوع بود که اگر این نرم‌افزار به‌طور عمدی یا سهوی در دسترس افراد دیگر قرار بگیرد، موجب دسترسی آن‌ها به اطلاعات تمامی آیفون‌ها در سراسر جهان خواهد شد. در نهایت، FBI با پرداخت مبلغی کلان به یک شرکت شخص ثالث موفق به باز کردن قفل آیفون فرد ضارب شد.

برخی از منتقدان ترامپ نیز انجام این کار را مهر تاییدی برروی پایان کار او در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا می‌دانند.

در اوایل ماه جاری نیز پاول دروف، موسس و مدیر‌عامل تلگرام اعلام کرد که دولت چین مسئول حمله سایبری به این پیام‌رسان است. رمزنگاری End-To-End و محرمانه باقی‌ماندن پیام‌های کاربران، موجب هراس دولت چین از هماهنگ کردن معترضان برای تشکیل تظاهرات در یک زمان و مکان خاص شده است.

از آن‌جایی که گوگل رمزنگاری دوطرفه را برای کاربران خود ارایه نکرده و حتی پلتفرم پیامکی RCS نیز مجهز به این قابلیت نخواهد بود، پیشنهاد می‌شود که کاربران اندرویدی از پیام‌رسان‌هایی مانند فیسبوک مسنجر و سیگنال به‌جای تلگرام و واتس‌اپ استفاده کنند.

  • منبع خبر : استناد نیوز