دکتر رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس، اظهار داشت: این پرسش مطرح است که با هوشمندسازی مدارس چه اتفاقی در مدارس شهرستان‌ها به وقوع پیوسته است و آیا با یک پروژکتور و تخته وایت‌بورد اتفاقی می‌افتد؟ وی ادامه داد: چقدر آزمایشگاه مدارس را هوشمند کرده‌ایم […]

دکتر رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس، اظهار داشت: این پرسش مطرح است که با هوشمندسازی مدارس چه اتفاقی در مدارس شهرستان‌ها به وقوع پیوسته است و آیا با یک پروژکتور و تخته وایت‌بورد اتفاقی می‌افتد؟

وی ادامه داد: چقدر آزمایشگاه مدارس را هوشمند کرده‌ایم و یا آزمایشگاه‌های مدارس به یک آزمایشگاه مرکزی با تجهیزات روز متصل شده است تا دانش‌آموزان از راه دور آزمایشگاه‌های لازم را انجام دهند.

عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: هوشمندسازی مدارس به‌عنوان زیرساخت نوین برای آموزش به مسیر دیگری رفت.

جلیلی متذکر شد: سال 1380 بحث شبکه رشد مطرح شد و اقدامات خوبی صورت گرفت و آنچه که امروز در این خصوص مطرح می‌شود، از آن سال شروع شد. اقدامات آن زمان لایه اول این طرح بود و باید امروز شبکه رشد 5 را داشته باشیم، اما این‌طور نیست و فقط یک پیام‌رسان خارجی جای آن را گرفته است.

وی با ذکر مصداقی از بی برنامگی در ایجاد شبکه پیام رسان در آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای نمونه برای اینکه مدارس منطقه 2 باهم تعامل داشته باشند، چه نیازی به شبکه اجتماعی بین‌المللی داریم. ما برای یک مدرسه 100 تا 1000 دانش‌آموز صحبت می‌کنیم که در مجموع با والدین آنها 3 تا 5 هزار نفر می‌شود، اما شبکه‌های  اجتماعی داخلی که داریم، در مرز 2 میلیون نفر گیر کرده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: به بهانه زیرساخت آموزشی،‌ تلگرام وارد مدارس شد که نباید این‌طور می‌شد و آموزش و پرورش نباید به هیچ مدرسه‌ای اجازه دهد تا از تلگرام برای ایجاد ارتباط دانش‌آموز با اولیا و مدرسه استفاده کند؛ البته این بخشنامه شده و مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده تا از شبکه تلگرام برای کارکردهای عمومی و دولتی استفاده نکنند و ممنوع است.

جلیلی تأکید کرد: در حال حاضر شبکه رشد زنده و فعال نیست و موضوع مهم این است که عزمی در آموزش و پرورش برای حل این مسئله وجود ندارد و ورود تلفن همراه و شبکه اجتماعی به مدارس، کیفیت مدارس را پایین آورده است. فضای خطرناک و حاوی مطالب مستهجن، باعث شده است تا اگر خانواده‌ها بدانند فرزندانشان آنها این محتوا‌ها را دیده و شنیده‌اند، آنها را از مدرسه خارج کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی بیان داشت:‌ از 5 سال قبل برای رفع نیاز آموزش و پرورش، رسانه ارتباط داخلی داریم که ایجاد شده است، اما رسانه ارتباطی پیام‌رسان چندده میلیون نفری نداریم و برای آموزش و پرورش رسانه ارتباطی چندده هزار نفری می‌خواهیم.

جلیلی گفت: دانش‌آموز به بهانه ارائه تکالیف وارد شبکه تلگرام می‌شود؛ در حالی که ما سطوح مختلف پهنای باند در اینترنت نداریم و همان فضایی که در اختیار یک پزشک و یا یک سفارت وجود دارد، همان را به دانش‌آموز داده‌ایم.

وی در خصوص «تهیه زیرساخت نرم‌افزاری برای دانش‌آموزان»، خاطرنشان کرد: بنده به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم فراخونی بدهد با این موضوع که کدامیک از کسب وکارهای موجود در فضای مجازی می‌توانند برای 5 سال خدمات رایگان پیام‌رسانی بدهند؛ البته مطمئن هستم آنها استقبال می‌کنند.