به نام خدا بیانیه جمعیت توسعه‎گران فضای مجازی پاک در خصوص لزوم تقویت پیام‎رسان‎های بومی و صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی “يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدا”   – احزاب-70 تجربه جمهوری اسلامی در دهه اخیر و رویدادهای آن، منجمله حوادث تلخ نیمه اول دی‎ماه 1396؛ به صراحت روشن ساخت که […]

به نام خدا

بیانیه جمعیت توسعهگران فضای مجازی پاک

در خصوص لزوم تقویت پیامرسانهای بومی و صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدا”   – احزاب-70

تجربه جمهوری اسلامی در دهه اخیر و رویدادهای آن، منجمله حوادث تلخ نیمه اول دی‎ماه 1396؛ به صراحت روشن ساخت که فضای مجازی ابزار بسیار کلیدی و موثری است که هم می‌تواند در جهت توسعه، اشتغال‎زایی، شفافیت، ارتقای استانداردها و کیفیت خدمات، مسئولیت‎پذیری، تسهیل امور، و گسترش ارتباطات در جامعه قدم بردارد و هم می‌تواند چاشنی و عاملی برای هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، ترویج شایعه، ایجاد اغتشاش، ناامنی، غارت، تخریب اموال عمومی، و صدمات مالی و جانی باشد.

توسعه خدمات پیام‌رسانی اینترنتی، فضا را برای گردش آسان، سریع، و کم هزینه اطلاعات به شکلی بدیع و جذاب فراهم کرده است که مورد اقبال عمومی نیز قرار گرفته و در مواردی علاوه بر کارکرد پیام‎رسانی، باعث ارتقاء کیفیت خدمات و ایجاد برخی مشاغل جدید نیز شده است. در سال‎های گذشته با وجود ظرفیت‎های بسیار خوب داخلی در توسعه سامانه‌های کاربر محور داخلی (به ویژه پیام‌رسان‌ها)، عدم باور توانمندی‌های موجود و عدم حمایت شایسته از آن، و برخی سیاستگذاری های نابجا و دفع‎الوقت، فضا را برای عرض اندام پیام‌رسان‌های خارجی فراهم کرده و عملاً ظرفیت‌های بومی به حاشیه رانده شدند. این در حالی است که پیام‎رسان‎های خارجی به هیچ وجه متعهد به قوانین کشور و حفظ و صیانت از اطلاعات کاربران نبوده، و در بسیاری از موارد اطلاعات کاربران را در اختیار اشخاص ثالث قرار داده و با آن کسب و کار می‎کنند. این فرصت نیز برای ایشان متصور است که هر گاه اراده کنند و یا به ایشان دیکته کنند، می‎توانند اقدام به قطع خدمات خود بدون توجه به حقوق کاربران نماید. در این راستا، نکاتی چند را به استحضار مسئولین امر، نخبگان و فرهیختگان جامعه، و آحاد ملت عزیزمان می‎رسانیم.

1-عدم وجود قوانین، مقررات، و ساز و کارهای اجرایی برای حفظ حقوق کاربران در فضای مجازی کشور، شامل قوانین مربوط به صیانت از اطلاعات و داده‎های کاربران (Data Protection Act) و صیانت از حریم خصوصی کاربران (Privacy protection Act) باعث ظلم دوسویه به فضای مجازی کشور شده است. هم رسانه‌های کاربرمحور خارجی تعهدی نسبت به اطلاعات کاربران ایرانی ندارند و هم برخی کاربران ایرانی، احساس نگرانی از کیفیت سرویس و حفاظت از اطلاعات شخصی خود در گزینه‌های داخلی دارند.

2-قبول تاثیر و تهدید رسانه‎های نوین کاربرمحور در حوزه‎های فرهنگ، خانواده، آموزش و پرورش، و جامعه نقطه شروعی برای توسعه هدفمند این فناوری در راستای چشم انداز جمهوری اسلامی در حوزه خطیر فضای مجازی است. دولتمردان عزیز چشم خود را باز کنند و با درس از گذشته و نگاهی غیر سیاسی و جناحی به آینده؛ رشد فناوری، توسعه همه جانبه شبکه ملی اطلاعات، تولید محتوای داخلی، ارتقاء صنعت نیمه جان داخلی، و سرآمدی در ارائه خدمات دولتی و عمومی فضای مجازی را در برنامه‎های خود جای دهند.

3-اجرایی شدن و نظارت بر اجرای قوانین مصوب کنونی در پنج ساله اخیر، و استفاده از ظرفیت شورای‎عالی فضای مجازی برای تسریع در سیاست‎گذاری به موقع متناسب با رشد و ظهور فناوری‎ها بیش از پیش مورد انتظار است.

4-عدم تصمیم‌گیری شایسته و عدم مواجهه عزتمدارانه در خصوص اجبار پیام‌رسان‌های خارجی به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور، رواج زیرپوستی پیام‌رسان‌های خارجی در مدارس، استفاده وافر دستگاه‎های دولتی و عمومی از این سامانه‌ها در مبادلات اداری و اطلاع‎رسانی خود، بسیار نگران کننده است که جا دارد در خصوص آن اقدامی عاجل صورت پذیرد.

جمعیت توسعهگران فضای مجازی پاک“، متشکل از جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور، ضمن تشکر از وحدت مسئولین و دولتمردان در مدیریت حوادث اخیر، از دولتمردان تقاضا می‎کند تا ضمن فراهم کردن ساز و کارهای قانونی برای صیانت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، دست یاریِ رسانه‌های کاربر محور داخلی را به گرمی بفشارند و از این فرصت فراهم شده برای تقویت و توسعه ظرفیت‎های بی‌نظیر جوانان ایرانی در توسعه زیر‌ساختهای لازم برای بهره‌گیری هر چه بیشتر و مفیدتر آحاد مردم ایران اسلامی از فضای مجازی بهره گیرند.

                                                                                                                                              و من‎الله‎التوفیق

                                                                                                                              جمعیت توسعه‎گران فضای مجازی پاک

                                                                                                                      بیستم دی ماه 1396