تقریبا می توانم بگوییم ۹۵% کاربران اینترنت در ایران برای دسترسی به سایت های مسدود شده از فیلتر شکن استفاده می کنند. حال این فیلتر شکن چیست که در قلب کامپیوتر کاربران اینترنت ایرانی جای باز نموده؟ تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای می باشد که دسترسی به سایت های فیلتر شده را […]

تقریبا می توانم بگوییم ۹۵% کاربران اینترنت در ایران برای دسترسی به سایت های مسدود شده از فیلتر شکن استفاده می کنند. حال این فیلتر شکن چیست که در قلب کامپیوتر کاربران اینترنت ایرانی جای باز نموده؟

تعریف عموم مردم از فیلتر شکن برنامه ای می باشد که دسترسی به سایت های فیلتر شده را مهیا می کند. اما واقعاً کار فیلتر شکن فقط برطرف نمودن محدودیت های اعمال شده از سوی ISP های ایران میباشد؟

 

فیلترینگ سایتها چگونه اعمال میشود؟

همانطور که در ویندوز برای امنیت بیشتر نیاز به وجود Firewall میباشد در شبکه های اینترنت هم برای افزایش امنیت از Firewall استفاده می کنند. کار اصلی Firewall مسدود سازی ارتباطات بدون مجوز می باشد. پس هر ISP برای افزایش امنیت کاربران خود نیاز به استفاده از Firewall دارد. و بهتر است بدانید همین Firewall ها هستند که ارتباط شما را به یک سایت خاص محدود (فیلتر) می کنند.

فیلتر شدن سایت ها توسط Firewall انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بستن Port و IP Address سایت می باشد. یکی دیگر مسدود نمودن دسترسی به دامنه سایت است. یکی دیگر فیلتر شدن سایت ها که دارای کلمات تعریف شده در Firewall ها میباشند. و … پس به طور کلی فرایند Filter شدن سایتها توسط Firewall سرویس دهندگان اینترنت (ISP) انجام میشود.

فیلتر شکن چیست؟

اگر بخواهیم فیلتر شکن را توضیح دهم اول باید بگویم که کلا کلمه “فیلتر شکن” اشتباه است و اصلا فیلتر شکن برای رفع محدودیت های اینترنت ساخته نشده است. بلکه با گذشت زمان و ایجاد محدودیت ها از آن با نام فیلتر شکن و برای رفع محدودیت های اینترنت استفاده شد.

فیلتر شکن ها در واقع سرویس های Tunneling میباشند که از پروتکلهای ایمن (همانند L2TP/IPSec) برای ایجاد یک کانال امن در بستر اینترنت استفاده می کنند. حال دلیل اصلی ساخت این سرویس ها و پروتکل ها چه می باشد؟

همانطور که می دانید شبکه اینترنت به کلیه کشورها و شهرهای دنیا متصل میباشد و بیش از سه میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده میکنند. پس نا امن بودن اینترنت یک امر اجتناب ناپذیر می باشد. چرا که هر فردی با اندکی دانش در زمینه تست نفوذ می تواند به سادگی شروع به Analyze نمودن شبکه کند و اطلاعات کاربران را به تاراج برد. اینجاست که کمپانی ها و شرکت ها برای ایجاد ارتباط با دیگر شعبه ها خود نیاز به یک ارتباط امن پیدا می کنند. تا امنیت اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند. پس نیاز به یک سرویس امن همانند VPN است. همان که از آن به عنوان فیلتر شکن VPN یاد میشود.

سرویس VPN چگونه کار میکند؟

Image result for ‫چگونه کار میکند vpn‬‎

 

نمیخواهم به جزئیات کار VPN بپردازم چرا که نحوه کارکرد VPN شامل حداقل بیست صفحه مقاله است. پس بگذارید به زبان ساده بگویم. VPN با ایجاد یک Tunnel یا کانال امن در بستر اینترنت سیستم شما را به VPN Server متصل میکند تا شما بتوانید از منابع شبکه VPN Server استفاده کنید.

یعنی سایتهای که سرویس VPN را برای رفع فیلترینگ می فروشند ابتدا شما را با یک کانال ایمن شده از پروتکلهای امن (PPTP – L2TP/IPSec) به سرور های خود متصل میکنند سپس از آنجا شما را به شبکه داخلی خود که اینترنت میباشد متصل می کنند. به همین صورت کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده میشود. چرا که حالا دیگر از کشور دیگری به اینترنت متصل شده اید.

سرویس Proxy چگونه کار میکند؟

بله درست است فیلتر شکن ها انواع مختلفی دارند و سرویس VPN فقط یکی از آنها میباشد. پس بگزارید یکی دیگر از این سرویس ها را که Proxy نام دارد بررسی کنیم.

کار Proxy هم تقریبا همانند VPN میباشد. در اصل از سرویس Proxy برای مخفی ماندن کاربران شبکه داخلی از متجاوزان شبکه خارجی (اینترنت) استفاده میشود. نه برای رفع فیلترینگ بلکه برای افزایش امنیت کاربران شبکه داخلی. هنگامی که از سرویسهای Proxy استفاده می کنید ابتدا داده ها Encapsulate شده و به Proxy Server متصل می شود. سپس از کارت شبکه دیگر Proxy Server به اینترنت متصل می شود. که باعث می شود کلیه محدودیت های اعمال شده توسط ISP ها دور زده شود. معمولا اکثر سرویس های رایگان فیلتر شکن همان Proxy می باشند.

Image result for ‫کار proxy‬‎

آیا فیلتر شکن ها امنیت دارند؟

اینکه آیا فیلتر شکن ها ایمن می باشند یا خیر، بسته به نحوه استفاده شما دارد. همانطور که گفتم هنگامی که از یک فیلتر شکن مثل Proxy یا VPN استفاده می کنید. ابتدا به سرو همان سرویس متصل شده، پس کلیه اطلاعاتی که رد و بدل می شود توسط آن سرور قابل رویت می باشد. اگر دیده شدن اطلاعات شما برای صاحبان سرورهای فیلتر شکن اهمیت نداشته باشد. پس امنیت اطلاعات شما تامین است. در غیر اینصورت استفاده نکردن بهتر است.

 

استفاده از پروتکل HTTPS در حین استفاده فیلتر شکن

اگر برای دور زدن تحریم بعضی از سایت ها ناچار به استفاده از VPN یا Proxy های عمومی شدید. سعی کنید وارد سایت های شوید که از پروتکل HTTPS استفاده میکنند. چرا که استفاده از پروتکل HTTPS ارتباط شما را با وب سرویس مقابل در برابر نفوذ متجاوزان تا حدی ایمن میکند.

 چرا نباید از پروکسی استفاده کرد؟ خطرات استفاده از فیلترشکن

هرچند تعداد زیادی وبسایت های پروکسی وجود دارند که قابل اعتماد هستند و برای افراد بهره خالص هستند، در این بین افرادی هم هستند که با قصد خرابکارانه سایت‌های پروکسی راه‌اندازی می‌کنند.

 

یک فهرست از سایت های پروکسی

یک جستجو برای عبارت “پروکسی” یا “سایت های پروکسی” یا عبارات مشابه انجام بدهید. حتماً با یک فهرستی از سایت های پروکسی مواجه می شوید که کم نیستند. تعدادی وب سایت بداندیش پروکسی هم بروی اینترنت هستند. روزانه صدها نوع از این گونه سایت‌ها ساخته می‌شود و حتی شما هم می‌توانید پروکسی خودتان را بسازید.

 

۵ خطر استفاده از پروکسی و فیلترشکن

در اینجا به چند مورد از مضرات احتمالی استفاده از پروکسی خدمت شما شرح داده می‌شود:

خطر ۱- اطلاعات شخصی شما در خطر است

تمام اطلاعات شخصی شما از بین سرویس‌دهنده پروکسی می‌گذرد و وب مستر یا صاحب آن پروکسی می‌تواند هر چیزی را که او می‌خواهد از اطلاعات شما رصد کند. بنابراین حساب ایمیل شما، بانک و جزئیات کارت های اعتباری، همه ممکن است به سرقت رود. اگر شما از یک سرور پروکسی شناخت کافی ندارید، که در اغلب موارد این گونه است، به هیچ عنوان از پروکسی برای تراکنش بانکی استفاده نکنید.

خطر ۲ – کلاه برداری یا Phishing

یک سایت پروکسی ممکن است صریحاً برای ضربه زدن به شما طراحی شده باشد! برخی از آنها زمانی که به سایت ایمیل یا بانکی خود وارد می‌شوید، نسخه جعلی سایت را به شما نشان می‌دهند. سپس شما را ترغیب می‌کنند که اطلاعات ورودتان را وارد کنید و پس از آن به دلیل این که آن سایت اصلی نیست، به شما اخطاری مبنی بر کار کردن سایت می دهند، مثلاً ممکن است به شما بگویند که فعلاً دسترسی به سرویس دهنده مقدور نیست. در حالی که آن سایت، سایت اصلی مورد نظر شما نیست؛ و اطلاعات را به صاحب پرکسی می‌فرستد.

خطر ۳- در برخی از سایت ها توقیف می شوید

برخی از IP های سرویس های پروکسی در وبسایت های خاص توقیف هستند. بنابراین شما قادر به دسترسی به این گونه سایت‌ها با استفاده از پروکسی نیستید. هرچند این یک خطر بالقوه نیست.

خطر ۴- پروکسی های ناپیدا

بسیاری از پروکسی‌ها نشانی IP اصلی شما را نشان می‌دهند. فکر نکنید که نشانی شما از وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید پنهان مانده است. به ندرت پروکسی‌ها به شما گمنامی کامل را می‌دهند.

خطر ۵- ورود ویروس و جاسوس افزار به رایانه شما

بسیاری از پروکسی‌ها به شما تعداد زیادی پنجره خودبازشوی تبلیغاتی نشان می‌دهند و همچنین سعی می‌کنند که برنامه‌های خرابکارانه را روی رایانه شما نصب کنند. این برنامه‌ها برای بررسی و رصد رویه مرور صفحات وب و حتی اطلاعات شخصی شما نصب می‌شوند. پس آگاه باشید!

از این خطرات پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها آگاه باشید و از پروکسی‌های معروف و مطمئن استفاده کنید. پروکسی‌هایی که شناخته شده نیستند، ممکن است شما را در صدد هک اطلاعات شخصی قرار دهد.

  • نویسنده : حسام الدین یاری
  • منبع خبر : فمپ