مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهکارهای مقابله با ولنگاری در فضای مجازی و اصول ترویج اخلاقیات در این فضا، گفت: امروز نیازمندیم که محتوای متناسب و مورد نیاز جامعه اسلامی را همراه با خدمات هنجارساز و مبتنی بر اصول اخلاقی و دینی به اندازه و با توجه به اقدامات دشمن تولید […]

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهکارهای مقابله با ولنگاری در فضای مجازی و اصول ترویج اخلاقیات در این فضا، گفت: امروز نیازمندیم که محتوای متناسب و مورد نیاز جامعه اسلامی را همراه با خدمات هنجارساز و مبتنی بر اصول اخلاقی و دینی به اندازه و با توجه به اقدامات دشمن تولید و در کنار آن ساختارهای فرهنگی را اصلاح و حرکت‌های کند مردمی را در فضای مجازی تقویت کنیم.

حسن نجفی‌سولاری، استاد دانشگاه تهران و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به راهکارهای مقابله با ولنگاری در فضای مجازی و جایگاه اصول اخلاقی در این فضا، اظهار کرد: امروز در کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم که در آن ارزش‌های انقلاب نهادینه شده است؛ در این شرایط دشمنان انقلاب که با اصل نظام مشکل دارند، تمام نیروی خود را برای لطمه زدن به مبانی فرهنگی و دینی انقلاب اسلامی، که همان اخلاقیات و فرهنگ است، به کار می‎برند؛ لذا در مواجهه با جبهه عظیم فرهنگی در برابر جمهوری اسلامی قرار داریم که تلاش می‌کند این ارزش‌ها را تضعیف کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در خصوص این جبهه و هجمه‌‌ها می‌فرمایند که اگر ما توانمند نبودیم این جبهه در مقابل ما شکل نمی‌گرفت؛ لذا دلیل شکل‌گیری این جبهه قدرت اثرگذاری فرهنگی کشور ماست. همچنین رهبر معظم انقلاب در این رابطه و با توجه به شکل‌گیری این جبهه فرهنگی و متحد شدن آن‌ها، ما را از ایجاد جنگ نرم باخبر می‌کنند، جنگی قدرتمند‌ که در آن فضای سایبری و مجازی به عنوان ابزار و سلاح بوده و ضروری است که ما نیز در مقابل این هجمه‌ها و جبهه‌ ایجاد شده، فعالیت گسترده‌ و مؤثری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه جنگ نرم بسیار مشهود است و شاهد اثرات آن در جامعه و بر افکار عمومی هستیم، اظهار کرد: بخشی از این اثر متوجه اخلاقیات و فرهنگ می‎شود. هرچند مخاطب ما هم منفعل نیست اما این جنگ آن قدر قدرتمند است که نفوذ بیشتری در میان مخاطبان دارد؛ پس نمی‌توان موضوع ولنگاری را در حوزه فضای مجازی رد کرد ولی این را هم باید بدانیم که فضای مجازی مرزها را برداشته است و گاهی می‎توان با حرکت کوچکی در آن شاهد نتایج بسیارمؤثر بود.

ساختارهای فرهنگی را اصلاح کنیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم در جنگ هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که می‌توانند بر روزهای سخت غلبه کنند و قطعاً در جنگ نرم هم پیروز می‌شوند، اما در صورتی که آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود. در شرایط فعلی باید ساختارهای فرهنگی را متناسب با این فضا اصلاح و حرکت‌های کند مردمی را در فضای مجازی تقویت کنیم.

نجفی‌سولاری با تأکید بر اهیمت فضای مجازی پاک و تحقق آن در جهت مقابله با هجمه‌ها و ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی پاک زیست‌بومی است که حقوق افراد در آن رعایت می‎شود؛ در این فضا افراد نافرمانی و سرپیچی نمی‎کنند، بلکه در مقابل ناهنجاری‎ اقدام مناسب را انجام می‌دهند و به جای آن محتواها و هنجارهای بومی مطابق با شرایط و فهم مقتضیات اسلامی و ایرانی را ترویج می‎دهند.

فضای مجازی پاک یعنی…

وی اظهار کرد: منظور از فضای مجازی پاک یعنی همان طور که در فضای واقعی افراد، سازمان‎ها‎، ارگان‎ها، نهادها، بخش‎های خصوصی، دولتی و عمومی تلاش می‎کنند که ناهنجاری‎ها، آسیب‌ها و بی‎اخلاقی‌ها را از بین ببرند، همین وضعیت در فضای مجازی پاک نیز محقق شود. در این شرایط باید بدانیم که دشمن در این حوزه سرمایه‌گذاری فراوانی کرده تا این فضا شکل نگیرد. لذا یکی از مأموریت‌هایش، تغییر فرهنگ و هجمه وارد کردن به ارزش‌های دینی کشور است.

راهکارهای مقابله با ولنگاری و اصول ترویج اخلاقیات در فضای مجازی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به راهکارهای مقابله با ولنگاری فرهنگی و اصول ترویج اخلاقیات در فضای مجازی اشاره کرد و به ایکنا گفت: رعایت اصول اخلاق در فضای مجازی در قدم اول نیازمند آن است که زیرساخت‎های فضای مجازی بومی مانند شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود و محتواهای متناسب و موارد نیاز جامعه اسلامی و خدمات هنجارساز را مبتنی بر اصول اخلاقی و دینی به اندازه و با توجه به اقدامات دشمن تولید و در این فضا فراهم کنیم.

نجفی‌سولاری بیان کرد: حاکم شدن اخلاق در این فضا در کنار افزایش سواد رسانه‎ای کاربران از دیگر اقداماتی است که باید برای رسیدن به فضای مجازی مطلوب و اخلاقی انجام داد. خوشبختانه در کشور ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که باید از همه آنها در این زمینه بهره برد، چراکه در جنگ نرم نیروی انسانی بسیار مهم است و اگر نتوانیم سازماندهی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.

  • منبع خبر : ایکنا