تحریم ها سبب شده دسترسی شهروندان ایرانی به فناوری های جهانی محدود شود. اما همین امر به انگیزه ای تبدیل شده و بسیاری از اپلیکیشن های پرطرفدار درسطح بین المللی در ایران بومی سازی شده اند. بیزینس اینسایدر، طی ۲ دهه گذشته تحریم های بین المللی علیه ایران دسترسی شهروندان ایرانی به فناوری های نوین […]

تحریم ها سبب شده دسترسی شهروندان ایرانی به فناوری های جهانی محدود شود. اما همین امر به انگیزه ای تبدیل شده و بسیاری از اپلیکیشن های پرطرفدار درسطح بین المللی در ایران بومی سازی شده اند.

بیزینس اینسایدر، طی ۲ دهه گذشته تحریم های بین المللی علیه ایران دسترسی شهروندان ایرانی به فناوری های نوین را محدود کرده است.

اما دسترسی محدود به بازار اپلیکیشن ها و پلتفرم های مختلف به انگیزه ای برای توسعه دهندگان داخلی تبدیل شده تا خلاقیت خود را نشان دهند و با توجه به تقاضای روزافزون برای فناوری های نوین دست به کار شوند.

درحال حاضر اپلیکیشن های متعددی داخل ایران برای سفارش غذا، تماشای فیلم در رایانه و تاکسی اینترنتی ارائه شده است.

به عنوان مثال به دلیل تحریم ها شهروندان ایرانی نمی توانند به تمام اپلیکیشن های اپ استور دسترسی یابند اما آنها از طریق یک اپ استور ایرانی می توانند به اپلیکیشن های مورد نیاز خود برای آیفون دسترسی یابند.

اپلیکیشن های بومی سازی شده برای همه چیز

به عنوان مثال در ایران چند نمونه از اپلیکیشن های پیام رسان در بازار ایران وجود دارد. عملکرد آنها نیز شباهت زیادی به نمونه های خارجی دارد و طبق گزارش BBC Monitoring برخی نمونه های ایرانی بسیار محبوب هستند.

از سوی دیگر وب سایت ها و اپلیکیشن های اشتراک گذاری ویدئو نیز در بازار اپلیکیشن های  ایرانی نیز ارائه شده اند.طبق اطلاعات یکی از وب سایت های اشتراک گذاری ویدئو در ایران، در این پلتفرم روزانه۱۰.۵ میلیون ویدئو به نمایش گذاشته می شود.  محتوای این وب سایت ها نیز مختلف و گسترده است.

اپلیکیشن ها و وب سایت های تجارت الکترونیک متعددی در ایران پا گرفته اند. به طور مشابه وب سایت هایی در ایران ابداع شده اند که مردم با عضویت در آنها برای دریافت خدمات مختلف از بلیت سینما و کنسرت گرفته تا رستوران تخفیف دریافت می کنند.

یکی دیگر از نمونه های جالب بومی سازی در ایران، مربوط به  اپلیکیشن دوچرخه های اشتراکی است که با هدف ایجاد حمل ونقل حافظ محیط زیست در تهران ارائه شده است.

بازار اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی در ایران نیز بسیار داغ است. یکی از این اپلیکیشن ها در ۳۴ شهر ایران فعال است و ۱.۵ میلیون راننده دارد.

در ایران حتی اپلیکیشنی از یک مخزن اطلاعاتی از املاک نیز ایجاد شده است که سرویس های مختلفی برای شهروندان ارائه می کند.

در کنار این موارد وب سایت و اپلیکیشن های مختلفی برای خرید و فروش اجناس دست دوم در ایران راه اندازی شده است که در آنها انواع و اقسام کالاهای دست دوم خرید و فروش می شوند.

اپلیکیشن های مسیریابی نیز در ایران بسیار محبوبیت دارند. در همین راستا نسخه بومی سازی شده این نوع اپلیکیشن نیز ساخته شده است.

 از موتورجستجوی ایرانی تا پلتفرمی برای همکاری با متخصصان مستقل

اما بومی سازی اپلیکیشن ها در ایران بسیار گسترده تر از چند نمونه گفته شده است. ایران نیز مانند بقیه کشورها از قافله فناوری های پیشرفته عقب نمانده و برای سلیقه ها و نیازهای مختلف اپلیکیشن های مخصوص ارائه کرده است. یکی از این موارد نمونه هایی از اپلیکیشن ها و وب سایت های پخش فیلم به طور آنلاین است که در ایران بومی سازی شده اند.

در ایران حتی نمونه بومی سازی شده ای برای موتور جستجوی اینترنتی ابداع شده که به زبان فارسی فعال است.

همچنین برای شهروندان ایرانی که علاقه زیادی به کارهای دستی دارند نیز اپلیکیشنی ابداع شده است. در این اپلیکیشن بومی سازی شده، دست سازه های مختلف به فروش می رسد.

در حوزه پرداخت الکترونیک نیز ایران عقب نمانده و اپلیکیشنی برای انجام خرید آنلاین ایمن ارائه شده است. همچنین اپلیکیشن مشخصی در ایران نیز برای نمایش آنلاین رزومه افراد و شغل یابی نیز وجود دارد.

در کنار این موارد پلتفرمی برای  تسهیل همکاری میان متخصصان مستقل و کارفرمایان احتمالی نیز در ایران ایجاد شده است. این اپلیکیشن  میان این دو گروه ارتباط برقرار می کند.

در کنار این موارد اپلیکیشنی در ایران بومی سازی شده که توصیه هایی برای تفریح به افراد ارائه می کند. می توان در این اپلیکیشن اماکن تفریحی پیشنهادی مانند رستوران ها و کافه ها را رصد کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر