معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: هر جرمی، جرم سایبری نیست به عنوان مثال اگر از طریق پیامک برای شما مزاحمتی ایجاد شود جرم سایبری رخ نداده که برای شکایت بخواهید به پلیس فتا مراجعه کنید. سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به جرایم سایبری و انواع آن اظهار کرد: هر […]

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: هر جرمی، جرم سایبری نیست به عنوان مثال اگر از طریق پیامک برای شما مزاحمتی ایجاد شود جرم سایبری رخ نداده که برای شکایت بخواهید به پلیس فتا مراجعه کنید.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به جرایم سایبری و انواع آن اظهار کرد: هر جرمی، جرم سایبری محسوب نمی‌شود و برای شکایت از آن جرم، نباید به پلیس فتا مراجعه کرد.

وی افزود: جرایمی مانند هتک حیثیت، هک شدن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و … یا تلفن همراه، تهدید در شبکه‌های اجتماعی و آزار و اذیت در این شبکه‌ها، نمونه‌هایی از جرایم سایبری هستند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: آزار و اذیت و اخاذی به وسیله پیامک (sms) و همچنین سرقت موبایل، جزو جرایم سایبری نیست و اگر افراد از این طریق مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، نباید به پلیس فتا مراجعه کرده و نهادهای دیگری را برای اعلام شکایت خود انتخاب کنند.

پاشایی افزود: انتشار اطلاعات شخصی که هر فردی در تلفن همراهش دارد، اگر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سمت خود فرد نباشد و آن شخص از این موضوع گلایه‌ای داشته باشد، مربوط به پلیس فتا می‌شود و برای شکایت از این موضوع باید به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای مراجعه کند.

کلاهبرداری اینترنتی چه زمانی رخ می‌دهد؟

وی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که اگر در سایت‌های خرید و فروش کالا (که اکثراً خرید و فروش کالای دست‌دوم هم هستند)، خریدار یا فروشنده ضرر کنند و یک طرف بخواهد شکایتی در این زمینه داشته باشد، باید به مراجعی به غیر از پلیس فتا مراجعه کند چرا که در این معامله، خریدار و فروشنده مستقیم با هم در ارتباط هستند و کلاهبرداری اینترنتی حاصل نشده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: اگر خریداری قصد خرید از فروشگاه‌های اینترنتی چه شخصی و چه دولتی را داشته باشد و هزینه‌ای را پرداخت کند ولی کالا را برای آن ارسال نکنند، برای شکایت باید به پلیس فتا مراجعه کند چرا که آن سایت یا فروشگاه اینترنتی به تعهدات خود عمل نکرده و در اینجا کلاهبرداری اینترنتی رخ داده است.

اگر خریداری قصد خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را داشته باشد و هزینه‌ای را پرداخت کند ولی کالا برایش ارسال نشود، برای شکایت باید به پلیس فتا مراجعه کند چرا که در اینجا کلاهبرداری اینترنتی رخ داده است

به گفته پاشایی، همچنین جرایم دیگری مانند «فیشینگ» و اسکیمر (کپی کارت عابر بانک) مربوط به پلیس فتا می‌شود چرا که عابر بانک شخصی در دست خودش است ولی یا رمز دومش را از راه‌هایی مانند فیشینگ (کلاهبرداران اینترنتی) به دست آورده‌اند یا عابر بانکش کپی شده و از آن طریق، پول از حساب فرد کسر می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کل باید بگویم که توهین، اخاذی، هتک حیثیت، مزاحمت نوامیس و … در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مربوط به پلیس فتا می‌شود و افراد برای ثبت شکایت باید به پلیس فتا مراجعه کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا یادآور شد: جرم‌هایی مانند اینکه اینستاگرام فردی هک شده باشد و از آن طریق برای دوستانش پیامی مبنی بر «واریز پول به فلان شماره حساب» ارسال شده باشد و حسب اعتماد به آن آی‌دی که متعلق به دوستشان است، پول را به آن شماره حساب واریز کنند و سپس متوجه شوند که اصلاً این پیام را مالک آن آی‌دی برایشان ارسال نکرده هم می‌توانند برای ثبت شکایت به پلیس فتا مراجعه کنند.

برای ثبت شکایت به پلیس فتا به کجا باید مراجعه کرد؟

پاشایی با اشاره به محل ثبت شکایاتی که مربوط به پلیس فتا می‌شود، گفت: افراد در تهران می‌توانند به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای که در ناحیه ۳۱ است، مراجعه کنند. آدرس این دادسرا در خیابان آیت‌الله کاشانی ـ خیابان پیامبر است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌هایی که پلیس فتا مقری ندارد، افراد باید به دادگاه‌ها مراجعه کنند؛ در آنجا قاضی تشخیص می‌دهد که این پرونده را باید به پلیس آگاهی یا کلانتری ارجاع بدهد یا از طریق دیگر به آن پرونده رسیدگی کند.

  • منبع خبر : خبر فوری