سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات توانستندخدمات خود را عرضه کنند، اگر زیرساخت لازم برای پیام رسان‌های بومی فراهم می شد تا مردم در این بستر، کسب وکار خود را بنا کنند، شاهد مشکلات کسب وکارهای خرد نبودیم. روزهای ابتدایی هفته، با قطع شدن اینترنت، موج سردرگمی ایجاد شد، تلفن های […]

سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات توانستندخدمات خود را عرضه کنند، اگر زیرساخت لازم برای پیام رسان‌های بومی فراهم می شد تا مردم در این بستر، کسب وکار خود را بنا کنند، شاهد مشکلات کسب وکارهای خرد نبودیم.

روزهای ابتدایی هفته، با قطع شدن اینترنت، موج سردرگمی ایجاد شد، تلفن های هوشمند که بدون اینترنت مانند یک گوشی قدیمی استفاده دارند، در دستان مردم بی هدف قرار گرفته بود و محدودیت اینترنت موجب شد تا  برخی از افراد جامعه که به حضور در شبکه های مجازی و استفاده از اینترنت عادت دارند، تصور کنند که دسترسی آنها با دنیای بیرون عملا قطع شده است،

قطعی اینترنت، ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد

با وجود آنکه  محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پیگیر مشکل قطعی اینترنت است، در تماس با این وزارتخانه و پیگیری آن عنوان شد که این موضوع به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطی ندارد و شورای امنیت کشور مسؤول آن است.

کسادی بازار کانال‌های اینترنتی

افرادی که در بستر شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می کنند، کم نیستند اما این امکان وجود داشت که پیش از وقوع چنین اتفاقی، با فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای پیام رسان‌های داخلی، کسب وکارهای آنلاین بر پایه شبکه‌های اجتماعی می توانستند در این شرایط هم به فعالیت خود ادامه دهند.چناچه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی توانستند در محدودیت اینترنت هم به فعالیت خود ادامه دهند

در گفت وگو با مدیران تعدادی از سایت‌ها که خدمات آنلاین ارائه می دهند و یا امکان خرید اینترنتی را فراهم می کنند، متوجه شدیم که این سایت ها بدون هیچ مشکلی توانستند خدمات خود را ارائه دهند.

سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی در محدودیت اینترنت همچنان فعالند

مدیر یکی از سایت های خدمات اینترنتی اظهار کرد: فعالیت سایت ما در بستر سرورهای داخلی علاوه بر افزایش کیفیت، موجب شده است تا محدودیت اینترنت، تأثیری بر کار ما نگذارد. ما می توانیم در اینترانت هم ادامه کار دهیم و اگر مردم از این موضوع اطلاع داشته باشند، حتی نیازی به اطلاع رسانی ما از طریق پیامک نیز نبود.

وی تصریح کرد: ما هیچ مشکلی برای ارائه خدمت به متقاضیان نداریم و مراکز پشتیبانی ما نیز ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات و مشکلات مردم هستند.

مدیر این سایت خدمات اینترنتی خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که ما از عدم فعالیت کسب وکارهای خرد خوشحال شویم ولی اگر این کسب وکارها در پیام رسان‌های داخلی جایی برای فعالیت خود ایجاد می کردند، این مشکلات ایجاد نمی شد و آنها هم می‌توانستند در این روزها به جای خسارت، همچنان درآمدزایی داشته باشند.

به خاطرعدم فعالیت در پیام رسان بومی خسارت دیدیم

ادمین یکی از کانال‌های فروش اینترنتی تأکید کرد: در این چند روز نتوانستم، سفارش مردم را به دستشان برسانم و سفارش جدید بگیرم. همین عدم ارسال به موقع موجب می‌شود تا مشتریانم را از دست بدهم.

حتی اگر خودم هم بخواهم در پیام رسان های بومی، فعالیت اقتصادی داشته باشم، مادامی که مشتریان من در این پیام رسان حضور نداشته باشند، تلاش هایم بی فایده است. کاش مسؤولان که کارشناس این حوزه هستند قبل از فیلتر یا محدودیت، فکری به حال پیام رسان های داخلی می کردند تا مردم در این شرایط اقتصادی، متضرر نشوند.

وی تأکید کرد: کالاهای زیادی را به صورت چکی، سفارش دادم که موجودی انبار را کامل کنم. چند روز دیگر سر رسید و موعد پرداخت چک هایم فرا می رسد و من پولی ندارم که آنها را پاس کنم.

این فروشنده اینترنتی تصریح کرد: ما هم علاقه ای نداریم در شبکه های مجازی فعالیت کنیم که دولت آن را فیلتر می کند ولی وقتی یک جایگزین مناسب برای آن مشخص نمی شود که مردم هم از آن استقبال کنند، مجبوریم که در چنین فضاهایی کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر خودم هم بخواهم در پیام رسان های بومی، فعالیت اقتصادی داشته باشم، مادامی که مشتریان من در این پیام رسان حضور نداشته باشند، تلاش هایم بی فایده است. کاش مسؤولان که کارشناس این حوزه هستند قبل از فیلتر و یا محدودیت، فکری به حال پیام رسان های داخلی می کردند تا مردم در این شرایط اقتصادی، متضرر نشوند.

سایت ها و اپلیکیشن های بومی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات توانستند با اینترانت هم خدمات خود را عرضه کنند و این موضوع از اهمیت تکمیل شبکه ملی اطلاعات حکایت دارد.اگر فکری به حال اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی نیز می شد تا بتوانند نظر مردم را جلب کنند، قطعا در شرایط محدودیت اینترنت، شاهد مشکلات جمع کثیری از کسب و کارهای خرد نبودیم. باید به این پیام رسان ها علاوه بر ارائه امکانات و ایجاد زیر ساخت، اعتماد هم کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس