روزهای گذشته و در غیاب اینترنت بین‌الملل، ترافیک وب‌سایت‌هایی که داخلی هستند اما در فهرست محاسبه ترافیک نیم‌بها ثبت نشده‌اند، طبق توضیح اپراتورها به صورت اینترنت خارجی در نظر گرفته شده و برای کاربران محاسبه شده است. در روزهای قطعی اینترنت بین‌الملل که پس از بروز ناآرامی‌ها طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، اگرچه وب‌سایت‌های ایرانی […]

روزهای گذشته و در غیاب اینترنت بین‌الملل، ترافیک وب‌سایت‌هایی که داخلی هستند اما در فهرست محاسبه ترافیک نیم‌بها ثبت نشده‌اند، طبق توضیح اپراتورها به صورت اینترنت خارجی در نظر گرفته شده و برای کاربران محاسبه شده است.

در روزهای قطعی اینترنت بین‌الملل که پس از بروز ناآرامی‌ها طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، اگرچه وب‌سایت‌های ایرانی با بهره‌گیری از سرورهای داخلی به فعالیت ادامه می‌دهند، اما بسیاری از کاربران اینترنت، از دانشجویان و برنامه‌نویسان تا کسب‌وکارهای کوچک که فعالیتشان در بستر شبکه جهانی اینترنت جریان داشته، با مشکلات بسیاری مواجه و بعضا متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شدند.

از طرفی اما کاربرانی که اینترنت خود را از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دریافت می‌کردند، در روزهای گذشته تنها به سایت‌های داخلی دسترسی داشتند که با توجه به استفاده این سایت‌ها از شبکه ملی اطلاعات و نیم‌بها بودن تعرفه اینترنت در این سایت‌ها و قطع بودن اینترنت جهانی که همواره بخش اعظمی از حجم اینترنت کاربران را شامل می‌شد، نتوانستند استفاده چندانی از بسته‌های اینترنتی و حجم مصرف منصفانه خود کنند.

به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره اینکه مشترکانی که بسته‌های مدت‌دار مثلا یک هفته‌ای خریداری کرده‌اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده‌اند، گفت: به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.

از طرف دیگر اما در شرایطی که هنوز اینترنت موبایل در برخی از استان‌ها وصل نشده، برخی از کاربران که اقدام به گرفتن جزئیات ریزمصرف اینترنت خود کرده‌، مشاهده کردند که تعرفه اینترنت بین‌الملل برایشان در نظر گرفته شده و از حجم آن‌ها کم شده است.

این موضوع حتی در اینترنت هدیه‌ای که برای دلجویی از کاربران و جبران قطعی‌های پیش‌آمده در نظر گرفته شده نیز مشاهده شده است.

اما در این زمینه اپراتورها توضیح دادند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعملی داده است که‌ تنها IPهایی که در این فهرست میزبانی می‌شوند، باید نیم‌بها محاسبه شوند. زیرا یک سری وب‌سایت‌های داخلی هستند که اسامی خود را در این فهرست ثبت نکرده‌اند. بنابراین اگرچه وب‌سایت‌های داخلی هستند اما چون خود را ثبت نکردند، سیستم، آن‌ها را شناسایی نمی‌کند و در زمان محاسبه چون به صورت اینترنت نیم‌بها در نظر گرفته نمی‌شود، این موضوع در ذهن مشترک ایجاد می‌شود که اینترنت خارجی برایش محاسبه شده است.

بنابراین مشترک ممکن است خودش از وب‌سایتی که به آن مراجعه کرده و اینترنت خارجی برایش در نظر گرفته شده آگاه نباشد، زیرا محابسه اینترنت بین‌الملل در هر یک از این وب‌سایت‌ها ممکن است در صورت وب‌گردی‌ها یا مراجعه به اپلیکیشن‌های مختلف توسط کاربران اتفاق افتاده باشد.

از زمان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مزایای آن، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌المللی عنوان شد. کاهش هزینه‌ها با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ترغیب مشترکان به استفاده از سایت‌های داخلی و افزایش تولید محتوا و خدمات داخلی بود. در این راستا سامانه‌ای راه‌اندازی شد که سایت‌های داخلی برای قرار گرفتن در لیست مشمول ترافیک نیم‌بها، در این سامانه ثبت‌نام کنند و بررسی شوند و درصورت تأیید به لیست مشمولان تخفیف اضافه شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا