رأی الیوم نوشت: بر اساس تحقیقی که روزنامه گاردین انجام داده، افراط‌گرایان مورد حمایت آمریکا، اسرائیل و انگلیس با تسلط بر فیس‌بوک، از آن برای نفرت‌پراکنی علیه اسلام و مسلمانان استفاده می‌کنند. رأی الیوم که در لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود نوشت: ما در روزنامه «رأی الیوم» و نیز بسیاری از عرب‌ها و […]

رأی الیوم نوشت: بر اساس تحقیقی که روزنامه گاردین انجام داده، افراط‌گرایان مورد حمایت آمریکا، اسرائیل و انگلیس با تسلط بر فیس‌بوک، از آن برای نفرت‌پراکنی علیه اسلام و مسلمانان استفاده می‌کنند.

رأی الیوم که در لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود نوشت: ما در روزنامه «رأی الیوم» و نیز بسیاری از عرب‌ها و مسلمانان با محدودیت‌هایی روبرو می‌شویم که برخی اوقات به سطح حمله مستقیم و بسته شدن صفحات شخصی یا صفحه مربوط به روزنامه در فضای مجازی می‌رسد زیرا ما از حق مشروع خود برای بیان دیدگاههایمان استفاده می‌کنیم. در این زمینه ملاحظه کردیم هر نوع انتقاد از دولت اشغالگر اسرائیل و جنایات آن در حق مردم ما در سرزمین‌های اشغالی یا بیان نام سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، مدیریت «فیس‌بوک» را بر آن می‌دارد صفحه شخصی ما را ببندد.

اخیرا فیس‌بوک نه تنها به حذف یا بستن صفحات کاربرانی که ترویج کننده خشونت یا تنفر هستند پایبند نیست بلکه مجموعه‌ای از صفحات کاربرانی را که دیدگاه‌هایی در تضاد با سیاست‌های آمریکا مطرح می‌کنند، نیز می‌بندد. بستن صفحات شخصی رهبران مقاومت فلسطینی در جنبش «حماس» و صفحات کاربران طرفدار «حزب الله» یا فعالان در جنبش‌های مردمی در بسیاری از کشورها، قابل تفسیر است.

در ادامه این گزارش آمده است: این اقدامات به شرکت فیس‌بوک منحصر نمی‌شود و حتی «توئیتر» نیز همین سیاست را در پیش گرفته و میلیارد‌ها صفحه کاربران را بسته یا دنبال کنندگان (فالوئرها) آن‌ها را حذف کرده و همین موضوع باعث شده میلیون‌ها نفر به پایگاه‌های اینترنتی جایگزین روی آورند. شاید برخی‌ها با ما بحث کنند که مدیریت فیس‌بوک صفحه شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نیز بست، اما این بسته شدن فقط یک روز طول کشید که برای رد گم کردن بود.

روزنامه «گاردین» انگلیس در یک تحقیق دقیق و جسورانه برملا کرد که چگونه مشهورترین شبکه ارتباط اجتماعی در جهان یعنی فیس‌بوک از طریق نفرت پراکنی علیه اسلام و مسلمانان پول به جیب می‌زند. این روزنامه مطلبی با عنوان «توطئه پنهان» منتشر کرد. گروهی از بزرگترین سازمان‌ها و صفحات شخصی راستگرایان افراطی بر اساس این توطئه سری توانسته اند بر پایگاه اینترنتی فیس‌بوک تسلط بیابند و در قبال سود‌هایی که نصیب این شرکت می‌سازند، علیه اسلام نفرت پراکنی می‌کنند.

این تحقیق دقیق متوجه موضوعی شد که آن را «مدیریت حساب‌های کاربری مبهم» توصیف کرده است. مقر‌های این مدیریت نیز در اسرائیل، آمریکا، استرالیا، انگلیس، کانادا، اتریش و نیجریه است که صد‌ها صفحه کاربری با افکار راست افراطی را مدیریت می‌کنند و این کاربران میلیون‌ها دنبال کننده (فالوئر) دارند که پیام‌هایی برای نفرت پراکنی علیه مسلمانان و مهاجران مسلمان تبار در کشور‌های اروپایی منتشر و مطالب فراوانی تدارک و توزیع می‌کنند تا وجهه شماری از سیاستمداران مسلمان تبار مانند صادق خان، شهردار لندن، الهان عمر و رشیده طلیب از اعضای کنگره آمریکا و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگران انگلیس را تخریب کنند.

یک گزارش جعلی را به کوربین نسبت دادند و اعلام کردند وی گفته «یهودیان منبع تروریسم جهانی هستند» و مطلب دروغین دیگری به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نسبت دادند که وی گفته «ممکن است داعش به کانادا حمله کند».

«گاردین» تأیید کرد مدیریت فیس‌بوک را از وجود این توطئه و وجود این شبکه‌های سری مطلع کرده، اما فیس‌بوک تاکنون اقدامی به عمل نیاورده است چرا که این سازمان‌ها در مقابل تبلیغات، مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند و هیچ مجازاتی علیه آن‌ها اتخاذ نکرد. سخنگوی فیس‌بوک در واکنش به این اتهامات مدعی شد: «به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم وجهه دیگران را مخدوش یا گفتمان خصومت آمیزی منتشر کند و ما برای بهبود توانمندی خود برای مقابله با هر نوع تکنیک جدید فریبکاری، تلاش می‌کنیم.»

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان