به گفته معاون وزیر ارتباطات، تصمیم‌گیری برای جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن‌هایی که کاربران زیادی دارند و قطع اینترنت که زندگی تعداد زیادی از شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد، باید به‌صورت ملی و با حضور نمایندگان مجلس انجام شود. پس از قطع چندین روزه اینترنت که آسیب‌های زیادی به کسب‌وکارها وارد کرد و کاربران اینترنتی […]

به گفته معاون وزیر ارتباطات، تصمیم‌گیری برای جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن‌هایی که کاربران زیادی دارند و قطع اینترنت که زندگی تعداد زیادی از شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد، باید به‌صورت ملی و با حضور نمایندگان مجلس انجام شود.

پس از قطع چندین روزه اینترنت که آسیب‌های زیادی به کسب‌وکارها وارد کرد و کاربران اینترنتی را به‌دلیل نیازی که به اینترنت داشتند، با مشکلاتی روبه‌رو کرد، مسوولان وزارت ارتباطات تصمیم گرفتند این موضوع را شفاف‌سازی‌ کنند.

به همین دلیل امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پس از این‌که اینترنت به حالت عادی بازگشت، در توییتر خود نوشت: بازگشتیم اما برای جلوگیری از عادی‌سازی قطع اینترنت؛ در حال تهیه لایحه‌ای هستیم تا از این پس قطع اینترنت و هر اپ با بیش از ۱۰ میلیون کاربر ایرانی تنها با تصویب مجلس امکان‌پذیر باشد. از نمایندگان می‌خواهم از آن پشتیبانی کنند. اینترنت مثل آب، مثل هوا، قابل قطع‌کردن نیست.

البته به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در حال پیگیری این موضوع هستند. به طوری که حمیده زرآبادی – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- از تهیه طرحی دوفوریتی برای این موضوع خبر داد و گفته بود: در ماده واحده طرح الزام دسترسی به خدمات اینترنت آمده است که اعمال هرگونه قطع و یا مسئولیت استفاده از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت ( اعم از داخلی و بین‌المللی) تحت هر عنوان بدون مجوز مجلس ممنوع است و مقررات این حکم عطف به ماسبق می‌شود.

همچنین پس از آن بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اظهار کرد: قطع اینترنت همین الان قانون مصوب مجلس است و اساسنامه سازمان جهانی مخابرات که وزارت ارتباطات هم به آن پیوسته است، در ماده ۳۴ بند دوم، این قانون را به رسمیت می‌شناسد، اما این قانون نیازمند یک دستورالعمل است و این‌که شفاف باشد تا کسب‌وکارها و مجموعه‌های مختلف بدانند حالت‌های اضطراری‌شان به چه شکل است.

وی با بیان این‌که لایحه جلوگیری از عادی‌سازی قطع اینترنت به منظور شفاف‌سازی موضوع و تدوین ضوابط است، افزود: قانون قطع اینترنت در قوانین مجلس آمده و موجود است، اما باید شفاف و مدون شود. به همین دلیل اکنون سازمان فناوری اطلاعات متولی پیگیری این لایحه است. مجلس هم در حال پیگیری است. باید ببینیم تقدم و تاخر زمانی چیست و با هم‌افزایی کاری کنیم که چارچوب این قانون مشخص شود.

اپلیکیشن‌هایی با یک میلیون کاربر در این لایحه هستند

در این راستا ناظمی درباره جزییات این لایحه اظهار کرد: این لایحه دو بخش دارد؛ یکی اپلیکیشن‌هایی که کاربران زیادی دارند و دیگری قطع اینترنت که اگر قرار است زندگی تعداد زیادی از شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد، آن تصمیم‌گیری باید به‌صورت ملی و با حضور نمایندگان انجام شود.

وی همچنین اظهار کرد: برای اپلیکیشن‌ها مراجعی وجود دارد که می‌توانند فیلترشان کنند. همان‌طور که تلگرام هم با حکم قضایی یک دادگاه و بازپرس فیلتر شد. در این موارد به نظر می‌رسد وقتی  تعداد کاربران زیاد باشد، یک قاضی نمی‌تواند برای همه مردم حکم دهد. اگر قرار است چنین تصمیم‌گیری انجام شود، باید نمایندگان مردم که در مجلس هستند، درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

از طرفی در حالی‌که ناظمی در توییتر خود از اعمال قانون برای اپلیکیشن‌هایی که ۱۰ میلیون کاربر دارند خبر داده بود، درباره تعداد کاربران اپلیکیشن‌ها که قرار است در این لایحه منظور شوند، به ایسنا گفت: در پیش‌نویس فعلی لایحه قرار است اپلیکیشن‌هایی که یک میلیون کاربر داشته باشند، لحاظ شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا