رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: ۸۰ درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند. فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در نشست علمی نگاهی دوباره بر ماهیت و میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت و بستر کافی برای شبکه ملی اطلاعات توسط […]

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: ۸۰ درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در نشست علمی نگاهی دوباره بر ماهیت و میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت و بستر کافی برای شبکه ملی اطلاعات توسط دولت ایجاد نشده است، گفت: چرا تا به حال زیرساخت و بستر لازم و کافی شبکه ملی اطلاعات توسط دولت ایجاد نشده تا در زمانی که اینترنت جهانی دچار مشکل می‌شود، کاربران ایرانی همچنان به اینترنت دسترسی داشته باشند و امورات روزمره‌شان دچار مشکل نشود.

وی گفت: فرض بگیرید اگر آمریکا اینترنت ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قطع کند چه می‌شود؟ با توجه به اینکه زیرساخت لازم برای شبکه ملی اطلاعات در کشور توسط دولت شکل نگرفته، اگر این موضوع محقق شود اتفاقات بسیار بدتر از محدود کردن اینترنت در آبان ماه امسال می‌تواند در پی داشته باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی تاکید کرد: توصیه‌های کنترل اینترنت در ساعات صفر اجرای سیاست‌های اعتراضی بنزین اجرا نشد و فقط به قطع اینترنت اقدام کردند و این در حالی است که در هیچ یک از مصوبات بسته شدن اینترنت وجود نداشت و فقط محدود سازی بعضی از پلت فرم‌ها مطرح بود و این موضوع را وزارتخانه مربوطه اجرا نکرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه خسارت معنوی و انسانی قطع اینترنت قابل محاسبه نیست‌،‌گفت:‌ ۸۰ درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند و این در صورتی است که ۸۰ درصد ترافیک کشور کره جنوبی داخلی است.

وی در پایان با بیان اینکه جای جلاد و شهید در اینترنت عوض شده است، خاطرنشان کرد: ما امکان مسدودسازی کدام یک از پلت فرم‌های آمریکا را داریم؟ البته آمریکا چند ماه پیش از انتشار نرم افزارهای ایرانی جلوگیری کرد و حالا می‌بینم که آمریکا تبدیل به نماد آزادی و ایران تبدیل به  نماد ضد آزادی شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس