عضو شورای عالی فضای مجازی، برداشت برخی رسانه ها در خصوص طرح «ایرانت» به عنوان جایگزینی برای شبکه اینترنت را صحیح ندانست و گفت: «اینترنت» جایگزین پذیر نیست. رسول جلیلی دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص برداشت نادرست برخی رسانه ها از اظهاراتش در خصوص […]

عضو شورای عالی فضای مجازی، برداشت برخی رسانه ها در خصوص طرح «ایرانت» به عنوان جایگزینی برای شبکه اینترنت را صحیح ندانست و گفت: «اینترنت» جایگزین پذیر نیست.

رسول جلیلی دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص برداشت نادرست برخی رسانه ها از اظهاراتش در خصوص خبر «دات کام؛ ابزار فشار بین‌المللی بر ایران و ضرورت راه اندازی ایرانت» توضیح داد.

وی گفت: در گفتگوی ۱۲ بهمن ۹۸ با خبرگزاری مهر، تحلیلی در مورد سناریوهای رخ داده در سال ۱۳۹۸ در فضای مجازی کشور ارائه شد. محور شاخص این گفتگو، استفاده ابزاری دشمن از نام دامنه «دات کام» به عنوان یک ابزار فشار بین المللی علیه برخی از نهادهای رسانه ای نظیر «فارس نیوز» و پس از آن «افکار نیوز» بود. به عنوان یک راهکار بنیادی برای مواجهه با این پدیده و ضربه ناپذیری و استحکام این بعد از فضای مجازی کشور، راه اندازی «ایرانت» پیشنهاد می شود.

وی افزود: «ایرانت» نگاشت اینترنت در ظرف جغرافیایی ایران است. با راه اندازی «ایرانت»، استفاده ایرانیان از ظرفیت ها و خدمات اینترنت در سطح ملی، تضمین و تصمیم دشمن به تحریم اینترنت علیه ما غیرقابل اعمال و اجرا می شود.

جلیلی ادامه داد: «ایرانت» در طول اینترنت است و یکی از اصلی ترین خدمات در «ایرانت»، دسترسی به محتوا و خدمات بین المللی موجود در اینترنت است.

وی گفت: راه اندازی و توسعه «ایرانت»، زیرساخت فضای مجازی کشور را مقاوم و آسیب ناپذیر کرده و بقای کسب و کارهای ایرانیان در داخل و خارج از کشور را از طریق فضای مجازی تضمین می کند.

جلیلی ادامه داد: جایگزینی اینترنت به هیچ عنوان در «ایرانت» موضوعیت ندارد و در گفتگوی بنده هم جایگزینی مطرح نشده است. عنوان استخراج شده برخی خبرگزاری ها و فضای مجازی از گفتگوی بنده سلیقه ای و اشتباه سهوی بوده است که انتظار اصلاح دارم.»

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر