اینترنت مستقل روسیه، که به رانِت (RuNet) مشهور می­باشد، عنوان یکی از برنامه‌های فدراسیون روسیه برای حفظ استقلال و تقویت حاکمیت خود بر فضای سایبر است. واژه رانِت پیش از این به منابع وب و خدمات اینترنتی در دامنه کشور روسیه، که شامل دامنه­های .Ru و .рфمی­باشد، اطلاق می‌شد. قانون‌گذاران روسی به تدریج از عنوان […]

اینترنت مستقل روسیه، که به رانِت (RuNet) مشهور می­باشد، عنوان یکی از برنامه‌های فدراسیون روسیه برای حفظ استقلال و تقویت حاکمیت خود بر فضای سایبر است. واژه رانِت پیش از این به منابع وب و خدمات اینترنتی در دامنه کشور روسیه، که شامل دامنه­های .Ru و .рфمی­باشد، اطلاق می‌شد. قانون‌گذاران روسی به تدریج از عنوان رانِت برای فضای اینترنتی تعریف شده در جغرافیای مرزهای فدراسیون روسیه و مناطق تحت نفوذ آن استفاده کرده‌اند.
مبنای قانونی طرح اینترنت مستقل روسیه بر اساس قانون فدرال به شماره ۷-۶۰۸۷۶۷ “در خصوص شرایط تضمین عملکرد ایمن و پایدار اینترنت در قلمرو فدراسیون روسیه” می‌باشد. این قانون در واقع اصلاحاتی را بر روی قانون فدرال “در خصوص ارتباطات” و قانون فدرال “در خصوص اطلاعات، فناوری‌های اطلاعاتی و حفاظت از اطلاعات” اِعمال می­کند. پیش‌نویس این قانون در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ به دومای دولتی فدراسیون روسیه فرستاده شد و پس از تصویب در دوما و شورای فدراسیون در تاریخ ۱ می ۲۰۱۹ به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، رسید.
نویسندگان این لایحه قانونی آن را پاسخی به استراتژی امنیت سایبری ایالات متحده می‌دانند که اخیراً توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به تصویب رسیده است. نمایندگان مجلس روسیه این استراتژی را “تهاجمی” دانسته‌اند چرا که این سند روسیه و چند کشور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران را به انجام حملات سایبری علیه ایالات متحده و شرکت‌های بین‌المللی متهم می‌کند و صراحتاً برنامه‌های تهاجمی علیه فضای سایبر این کشورها را در دستور کار ایالات متحده قرار می‌دهد.

  • منبع خبر : مرکز ملی فضای مجازی