معاون وزیر ارتباطات گفت: در حال تهیه لیستی از پلتفرم های آموزشی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش هستیم تا هزینه اتصال کاربران برای آموزش مجازی تا پایان سال، رایگان محاسبه شود. حسین فلاح جوشقانی  با اشاره به دستور وزیر ارتباطات برای رایگان شدن تعرفه ترافیک اینترنت کلاس‌های آموزش مجازی، در راستای پیشگیری […]

معاون وزیر ارتباطات گفت: در حال تهیه لیستی از پلتفرم های آموزشی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش هستیم تا هزینه اتصال کاربران برای آموزش مجازی تا پایان سال، رایگان محاسبه شود.

حسین فلاح جوشقانی  با اشاره به دستور وزیر ارتباطات برای رایگان شدن تعرفه ترافیک اینترنت کلاس‌های آموزش مجازی، در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: این تصمیم عصر روز شنبه در جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، توسط وزیر ارتباطات اخذ شده است. به این معنی که ترافیک استفاده از اینترنت در زمان آموزش مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان به صورت رایگان محاسبه شود.

وی در مورد نحوه اجرای این تصمیم توضیح داد: این تصمیم شامل پلتفرم‌های آموزش مجازی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش خواهد بود که با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس، کلاس‌های درس به صورت مجازی روی این بسترها برگزار شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه ما هم اکنون لیستی از این سایت‌ها و پلتفرم‌ها در اختیار نداریم، ادامه داد: در حال پیگیری برای دریافت این لیست هستیم تا آدرس IP آنها را در اختیار اپراتورهای اینترنت قرار دهیم و دسترسی به این سایت‌ها تا پایان سال رایگان شود.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش باید پلتفرم‌های مورد تایید خود را به ما اعلام کنند، گفت: در این راستا مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات با مذاکره با این وزارتخانه‌ها، اسامی را به رگولاتوری اعلام و رگولاتوری برای هماهنگی با اپراتورها اقدام کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه آدرس IP و مشخصات سایت‌های مدنظر را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهیم، افزود: تا پیش از این نیز دسترسی به سایت‌های داخلی نصف قیمت اینترنت محاسبه می‌شد اما در پی تصمیم اخیر وزارت ارتباطات، دسترسی به سایت‌های آموزش مجازی به صورت رایگان برای کاربران محاسبه خواهد شد.

وی تاکید کرد: این موضوع صرفاً برای کلاس‌های آموزش مجازی خواهد بود و نرخ دسترسی به این سایت‌ها تنها در مدت زمانی که دانشجو و یا دانش‌آموز از این پلتفرم استفاده می‌کند، رایگان است. چرا که ممکن است این پلتفرم‌ها به جز آموزش مجازی، سرویس‌های دیگری را نیز ارائه دهند. به هر ترتیب نحوه تشخیص مدل استفاده کاربران مشخص است و باید توجه داشت که دسترسی کاربران تنها برای آموزش مجازی به صورت رایگان محاسبه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه به محض دریافت لیست، این تعرفه‌ها اعمال خواهد شد، گفت: البته برخی اپراتورها قبل از این دستور و در پی عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود پیش قدم شده و اقدام به تعیین تعرفه یک سوم برای آموزش مجازی کردند. اما حالا با وجود دستور وزیر ارتباطات، به محض اعلام اسامی سایت‌ها، به کل اپراتورها نامه می‌زنیم تا ترافیک مصرف این سایت‌ها رایگان شود.

وی با اشاره به همکاری اپراتورهای موبایل در راستای مسئولیت اجتماعی در خصوص بحران کرونا گفت: این اپراتورها با هماهنگی وزارت بهداشت در مدت اخیر میلیون‌ها پیامک اطلاع رسانی را به صورت رایگان برای مردم ارسال کردند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد تعرفه استفاده از خدمات تلویزیون‌های اینترنتی و ویدئوهای درخواستی ( VOD ) نیز گفت: این خدمات روی شبکه ملی اطلاعات است و هزینه اتصال آنها به صورت نیم بها نسبت به اینترنت محاسبه می‌شوند. با این حال وزیر ارتباطات از این سرویس دهندگان خواسته است که هزینه اشتراک محتوای بخش کودکان و سایر خدمات خود را تا پایان سال رایگان ارائه دهند اما هزینه ترافیک دسترسی به این سایت‌ها برای کاربران به صورت نیم بها محاسبه می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر