ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در برنامه «نگاه یک» به گفتگو پرداخت و درباره موضوعاتی چون سرانجام شبکه ملی اطلاعات، محتوای فضای مجازی و ....صحبت کرد

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در برنامه «نگاه یک» به گفتگو پرداخت و درباره موضوعاتی چون سرانجام شبکه ملی اطلاعات، محتوای فضای مجازی و ….صحبت کرد و در مطلع کلام خود گفت: فضای مجازی از آنجایی شکل گرفت که شبکه ای به اسم شبکه اینترنت در آمریکا وجود داشت و کم کم به تمام دنیا سرایت کرد. هویت بخشی و اتصال این شبکه اینترنتی وابسته به یک شبکه آمریکایی بود. در همین راستا ایران نیز جزو اولین کشورهایی بود که حکمرانی آمریکا بر بستر اینترنت را خالی از اشکال ندید و به تدریج کشورها به میان آمدند و تدبیری را اتخاذ کردند که اپلیکیشن‌ها و موتورهای جستجوگر خودشان را به صورت بومی داشته باشند و همه مواردی که به روی بستر شبکه اینترنتی آمریکایی شکل گرفته را در کشورهای خودشان مانند چین داشته باشند.

اخیرا نیز در اروپا با تاخیر هفت ساله نسبت به ایران، بحث سر این است که چگونه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خود را مدیریت کنند، که یکی از این روش ها اخذ مالیات از شرکت های اینترنتی و همچنین جی پی آر (قانون صیانت از داده) است که مربوط به اطلاعات خصوصی و هویتی کاربران است و از آن به نام اینترنت اروپایی و در ایران به عنوان اینترنت ملی یاد می‌شود. البته این به این معنا نیست که اینترنت خارجی را فیلتر کند. در واقع شبکه ملی اطلاعات، شبکه همه شبکه‌هاست و دیگر اقدامات قانونی همه زیر مجموعه شبکه ملی اطلاعات شکل می‌گیرد.

آمادگی داریم هفته ای یک جلسه را داشته باشیم

فیروزآبادی درباره تشکیل برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: پیش از ویروس کرونا همه جلسات ما به صورت مرتب برگزار شده است و طبق صحبت های رهبر انقلاب اسلامی، پیش از این  ماهی یک جلسه را داشتیم و آمادگی این را داریم که هفته ای یک بار جلسه را داشته باشیم. تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی البته بیش از این است و می گویند اگر موضوع مهمی در پیش است روزانه این جلسات برگزار شود. خروجی‌ای که از شورای عالی فضای مجازی ارائه شده بیشتر از برگزاری جلسات است و تا اینجای کار تدبیرها، مستندات و … خوب جلو رفته  و نشان می دهد که منشا تحول در فضای مجازی شده است. ما از جهان صنعتی به سمت دنیای مجازی پیش می رویم و سرمایه داری به دنیای فضای مجازی کشیده شده است.

روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می رود

فیروزآبادی ادامه داد: آخرین جلسه ای که داشتیم تیرماه بود، باید یک جلسه در مرداد ماه داشته باشیم، اما چون انقلاب فرهنگی است و دانشگاه ها تعطیل است ما هم ذیل این تعطیلی ها قرار گرفتیم، اما در آخرین جلسه ای که در ستاد کرونا داشتیم، از آقای رئیس جمهور درخواست برگزاری جلسه کردیم و ان شاءلله به زودی جلسه خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نیازمندی کاربردی کردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: ما در شورای عالی فضای مجازی متاسفانه نقشی نداریم، به طور مثال ما در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات ناظر هستیم، اما هیچ نقشی نداریم و از اعتبارات و امکانات و …  اطلاعی نداریم. روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می رود و رهبر انقلاب اسلامی بارها به این موضوع تاکید کردند. وقتی یک شورای کارآمد قرار است شکل بگیرد، باید مشکلات آن هم برطرف شود.

وی درخصوص روند اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: ما در حقیقت یک دوره فترت طولانی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بودیم. عملا به تعبیر من دوستانمان در وزارت ارتباطات خودشان را موظف به اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نمی دانستند، بلکه خودشان را متوسط به اجرایی کردن شبکه ارتباطی می دانستند و تا امروز در این عرصه هم خوب پیش رفتند. تاکید ما بر استقلال شبکه ملی ایران است، ولی دوستان از این برحذر هستند. ما معتقد بودیم که یا دولت باید خودش ایجاد کند یا مسئولیت بپذیرد و اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات را به بخش خصوصی یا عمومی کشور واگذار کند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان