با توجه به تمهیداتی که آمریکایی ها در جهان پایه ریزی کردند، به عمد گمنامی کاربران را در اینترنت نهادینه کردند و این موضوع را به عنوان یک سواد رسانه ای به کاربران خود یاد دادند که چگونه هویت خود را مخفی کنند

هیچ قانونی در راستای نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی وجود ندارد

فیروز آبادی درباره اطمینان بخشی نسبت به امنیت کاربران ایرانی در پیام رسان های داخلی اظهار کرد: وقتی پوسته ها در کشور مطرح شد، برخی از مردم گفتند که این پوسته ها وابسته به بخش امنیتی کشور است. من اینجا عرض می کنم که هیچ قانونی در راستای نقض امنیت و نقض حریم خصوصی کاربران ایرانی در پیام رسان های داخلی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به تمهیداتی که آمریکایی ها در جهان پایه ریزی کردند، به عمد گمنامی کاربران را در اینترنت نهادینه کردند و این موضوع را به عنوان یک سواد رسانه ای به کاربران خود یاد دادند که چگونه هویت خود را مخفی کنند و در مقابل هیچ کنوانسیونی برای رسیدگی به جرائم فضای مجازی شکل نگرفته است. ما دو بحث امنیت و سلامت در فضای مجازی داریم که آن را یکی از اصول مهم در شورای عالی فضای مجازی می دانیم. اگر تخلفی در بحث دانش آموزان، ورزشکاران و یا هنرمندان رخ می‌دهد ما خود نهاد مربوطه مثل وزارت ورزش یا وزارت آموزش و پرورش و … را مورد هدف قرار می دهیم و هر دستگاهی باید همراه پیشرفت فضای مجازی وارد عرصه شود.

امکان جلوگیری از  بداخلاقی های مجازی وجود ندارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما ساختارهای درستی را در حوزه امنیت در فضای مجازی ایجاد کردیم، در واقع به دنبال کنوانسیون هستیم و دوشادوش وزارت امور خارجه تلاش کردیم تا این کنوانسیون را در جهان رقم بزنیم، که از جمله موارد آن قوانینی است که باید نسبت به جرائم فضای مجازی مصوب شود. بسیاری از جرائم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد، اما در فضای مجازی باید مصداق جرائمش را در نظر گرفت و طبق آن قانون گذاری های ویژه اش انجام شود. بسیاری از جرائمی که رقم می خورد، منشا داخلی آن در کشورمان در دسترس است. ما در حوزه «فیک نیوز» رسانه ای رسمی در فضای مجازی نداریم و این در حالی است که پیش از این تمامی آنها جزو رسانه های رسمی کشورمان شناخته می‌شدند.

فیروز آبادی درباره موظفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همین امروز در کشور آلمان ۵۰ میلیون دلار جریمه داریم که در مقابل نشر اخبار فیک اعمال می‌شود. اما متاسفانه نسبت به کشورهای خارجی و تخلفاتی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، ما دسترسی نداریم.

وی درباره رسیدگی به نشر بی اخلاقی ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: ما به شبکه های اجتماعی دسترسی نداریم و بنابراین امکان جلوگیری از این بداخلاقی ها هم وجود ندارد.

سیمکارت شاد برای دانش آموزان و خانواده ها ارائه خواهد شد

وقتی ما با ویروس کرونا مواجه شدیم، وارد عرصه سند تحول در برخی از وزارت خانه ها شدیم. پس از شیوع ویروس کرونا پلتفرم بومی شاد را در نظر گرفتیم تا دانش آموزان با مدرسه و معلم خود در ارتباط باشند و با دستوری که آقای رئیس جمهور دادند و تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، این بستر به صورت رایگان در دسترس والدین قرار گرفته و برای خانواده هایی که خیلی دغدغه مند هستند، سیمکارت شاد هم برای دانش آموزان و خانواده ها ارائه خواهد شد.

فیروزآبادی گفت: نسبت به دشمنان و ویژگی هایی که کشور ما دارد، ما با دیگر کشورها فرق داریم و با توجه به تحریم هایی که آمریکا علیه ایران در نظر دارد، ما نگران این هستیم که مدخل ورودی ما را در فضای مجازی مسدود کنند و فقط شبکه ملی اطلاعات این چرخه را پیش خواهد برد. امروزه تمام زیست ما در بستر اینترنت است و شما فکر کنید که یک روز هیچ یک از کارت های عابر بانک کار نکند؟! ما از مسئولان انتظار داریم که از پلتفرم های ایرانی حمایت کنند، بسیاری از مسئولان ما فقط در پلتفرم های خارجی حضور دارند و در کنار حضور در پلتفرم های خارجی پست های خودشان را در پلتفرم های ایرانی را هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی حمایت کنند.

بر اساس این گزارش، فیروز آبادی درپایان یادآور شد: تا سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵ درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت و آن رقم ۸۰ درصدی که بیان شده نسبت به شبکه ارتباطی کشور است که توانستند آن را محقق کنند.

فیروزآبادی با بیان اینکه امروزه تمام زیست ما در بستر اینترنت است، گفت: ما از مسئولان انتظار داریم که از پلتفرم‌های ایرانی حمایت کنند. بسیاری از مسئولان ما فقط در پلتفرم‌های خارجی حضور دارند و انتظار داریم در کنار حضور در پلتفرم‌های خارجی، پست‌های خودشان را در پلتفرم‌های ایرانی هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنند. البته عضویت مسئولان در شبکه‌های فیلتر شده از نظر ما خلاف است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان