سومین دوره ی همایش ملی فضای مجازی پاک در اسفند ماه سال 1395 به میزبانی حوزه علمیه قم برگزار شد.

  • سومین دوره ی همایش ملی فضای مجازی پاک در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به میزبانی حوزه علمیه قم برگزار شد.

  • محورهای این همایش : دکترین فضای مجازی پاک،

  • فناوری در خدمت فضای مجازی پاک،

  • فضای مجازی پاک و تولیدات فرهنگی،

  • فضای مجازی پاک، عناصر تاثیرگذار،

  • فضای مجازی، آسیب ها، تهدیدها و فرصت ها،

  • فضای مجازی پاک، قوانین و سنت های ملی و دینی

 

دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه و سومین همایش ملی فضای مجازی پاک که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه حرکت به سمت فضای مجازی پاک باید به رهبری حوزه های علمیه باشد، گفت: شورای عالی فضای مجازی در مصوبه ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۲ به تعریف فضای مجازی سالم، مفید و ایمن پرداخت؛ بر اساس این تعریف، فضای مجازی برخواسته از شبکه های ارتباطاتی و اطلاعاتی است که اقدامی خلاف اسلام و قانون در آن رخ ندهد و محتوا و خدمات مورد نیاز مردم در قالب آن ارائه شود و به حمایت از طیف های نیازمند بپردازد.
وی با بیان اینکه در سه حوزه پیشگیری و توانمندی و درمان نیاز اساسی به همکاری با حوزه های علمیه وجود دارد،تصریح کرد: برای سالم سازی فضای مجازی باید در حوزه های مختلف به مقررات و افزایش سواد فضای مجازی توجه داشت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه این شورا در سال ۱۳۹۵ تقریبا دو برابر میانگین سال های گذشته تشکیل جلسه داشته است، گفت: افزایش تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی مطالبه مقام معظم رهبری، مردم و رسانه ها بود و امیدواریم در سال آتی نیز شاهد دو برابر شدن جلسات باشیم تا طرح ها سریعتر به تصویب برسد.
فیروزآبادی با اشاره به طرح هایی که در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است، گفت: طرح صیانت از کودکان در مراحل نهایی قرار دارد و طرح فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی نیز آماده ارائه و تصویب در صحن شوراست.
وی، یکی دیگر از طرح های آماده شده در شورای عالی فضای مجازی را «طرح تشکل های اسلامی در فضای مجازی» عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تشکل در کشور داریم که حدود ۹۰ درصد آن تشکل های مذهبی هستند و معمولا از توان آنها در فضای مجازی استفاده نمی شود؛ امیدواریم با تصویب این طرح شاهد شکل گیری یک نهضت در حوزه تولید محتوا و آموزش سواد فضای مجازی باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه طرح بازی های رایانه ای در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است، گفت: این طرح به خوبی در حال اجراست و امیدواریم رده بندی سنی برای بازی های رایانه ای در کشور انجام شود.
فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه امروز با ابزاری در فضای مجازی مواجه هستیم که در تماس با فکر انسان قرار دارد، تصریح کرد: تکنولوژی در فضای مجازی در خدمت ذهن، عقل و علم بشر قرار می گیرد و بر این اساس از ویژگی هایی برخوردار است که به شدت، حساسیت و تلاطم ایجاد می کند.
وی افزود: البته این تلاطم ها فقط برای جامعه ما نیست و غربی ها هم دارای این مسئله هستند اما چون وارد کننده و پیرو هستیم، تاثیرات بسیار شدید و غیرقابل پیش بینی تری بر ما دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این فضا مولد عقلانیت جدیدی است، گفت: بعضا به دلیل عدم آشنایی به این حوزه و روندهای آن، در موقع مناسب، ما در موقعیت عقلانی ویژه خودش قرار نمی گیریم؛ هر پدیده جدیدی که بوجود می آید، در ابتدا مقاومت می شود و سپس پذیرش، اطلاح و ایجاد یک مطلب جدید صورت می گیرد.
فیروزآبادی افزود: ما در این فضا شاهد تولید علم و تحولات بسیار سریع هستیم که اگر می خواهیم در این حوزه انسانی حرکت کنیم، باید عقلانیت تطبیقی با شرایط فعلی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته رسانه در حد تلویزیون و ارتباط یک طرفه بود، گفت: ممکن است شبکه اجتماعی مثل فیس بوک براساس لیبرالیسم شکل گرفته باشد اما امروز نظام شبکه ای، به عنوان یک نظام فکری در حال پذیرش توسط بشریت است و در همه حوزه ها حتی به سوی کلاس های شبکه ای پیش می رود؛ در جامعه شبکه ای همه انسان ها قابلیت اتصال و ارتباط با یکدیگر دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه بنده معتقدم نظام بانکی و اقتصاد هم در آینده به طور نظام شبکه ای خواهد شد، گفت: در حوزه علم و عقلانیت تحول اتفاق افتاده است و ما باید در مبانی عقلی و نظری خود در تعیین حدود اخلاقی هم بررسی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از بخش های فضای مجازی پاک بحث توجه به اوقات فراغت است، تصریح کرد: با توسعه فضای مجازی، ضمن اینکه سیستم های بشر به سمت هفت در بیست و چهار کار می کند، در عین حال اوقات فراغت انسان ها در جامعه ای که فضای مجازی توسعه یافته داشته باشد، بیشتر خواهد شد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: انسان شهرنشین قرن بیستمی در روز، هشت ساعت اوقات فراغت داشته و قبل قرن بیستم انسان ها اوقات فراغت سه ساعتی داشتند.
فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه در این فضا کسب و کارهای بزرگ در حال شکل گیری است، گفت: اقتصاد “گیم” در دنیا ۹۰ میلیارد دلار شده است؛ ما دائما نگران فیلم های هالیوودی هستیم که فضای ذهنی تصویری جوامع بشری را می سازند اما اقتصاد این فیلم ها هفت میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه امروز نهادها و گروه های مرجع در حال تضعیف شدن هستند، اظهار داشت: یک زمانی رسانه فقط رادیو و تلویزیون بود اما امروز شبکه های کابلی، ماهواره و شرکت های میانی توزیع کننده فعالیت قابل توجهی دارند و درآمدهای بسیار کلانی دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ما اگر خواستار مخاطب در حوزه های تبلیغی و تولید و توزیع محتوای دینی هستیم، به روشی که غربی ها استفاده می کنند باید توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه غربی ها دارای دو روش مستقیم و غیرمستقیم تبلیغی هستند، گفت: روش تبلیغی مستقیم در نظام کلیسایی حاکم است و کشیش کتاب دارد و کتاب می خواند و فیلم تولید و پخش می کند؛ اما در روش غیرمستقیم، غربی ها در قالب اپلیکشن های مختلف در شبکه اجتماعی، مخاطب جذب کرده و در عین حال یک نظام ایدئولوژیک به سبک غیرمستقیم در بستر مدل اقتصادی پیاده می کنند.
فیروزآبادی بر لزوم ایجاد یک مدل اقتصادی برای دارا بودن یک فضای مجازی پاک تاکید کرد و گفت: این مدل طراحی شده باید جذاب باشد و همه نخبگان مشارکت داشته باشند و مورد مقبولیت مردم قرار بگیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی، واقعیت های جدیدی نظیر “گیم” تولید شده است، ابراز داشت: در حوزه علمیه به این مسئله توجه شده است.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در کشور برای تولید “گیم” صورت گرفته است، گفت: البته انحرافاتی نیز وجود دارد و بسیاری از بازی های تولیدشده در کشور متاسفانه همان نگاه غربی را در اکشن، بی بندوباری و ترویج خشونت دارند که باید مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی هدایت شود.
وی با بیان اینکه پنج درصد بازار “گیم” در اختیار ما است، گفت: همین بازار پیش بینی می شود در ایران دویست میلیارد تومان باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه براساس گزارش های دریافت شده از شرکت های واسطه، بازی کلش آو کلنز حداقل ۱۲۰میلیارد تومان در سال درآمد دارد، گفت: براین اساس تصمیم گرفته شد در تعداد کسانی که استفاده می کنند محدودیتی ایجاد شود و سرعت آن چند روزی در شبکه محدود شد اما یک عکس العمل اجتماعی نسبتا وسیعی صورت گرفت زیرا افراد زیادی هستند که در این بازی زندگی و کسب و کار می کنند؛ این بازی ها بعد از مدتی به یک مرحله ای می رسند که خرید و فروش می شوند.
فیروزآبادی افزود: هیچ بعید نمی دانم در آینده، برخی مراکز، برای دیدن و تایید و استفاده کردن از فضای مجازی پول به مردم بدهند.
وی تصریح کرد: وقتی در چنین فضایی هستیم که بابت دیدن و شنیدن و بازی کردن پول داده می شود، باید تعیین و تلکیف شرعی شود که آیا این بازی ها حلال یا حرام است و الگوی جایگزین این بازی ها چه چیزی باید باشد؛ تا به این مسائل نپردازیم این اقتصاد نمی تواند شکل بگیرد و اگر اقتصاد شکل نگیرد، این سیل ویرانگری که به سمت ما می آید با فیلتر و موارد سلبی نمی توان جلوی آن را گرفت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه محدودیت میتوان ایجاد کرد اما جلوی آن را نمی توان گرفت؛ گفت: فیلتر باید باشد و پالایش در همه دنیا وجود دارد اما با پالایش نمی توان جلوی آن را گرفت و ما باید مدل داشته باشیم؛ یا به اصلاح همین مدل فکر کنیم و یا مدل جایگزین ارائه بدهیم؛ مدلش هم باید روح اقتصادی داشته باشد چون دشمن با حربه اقتصادی سراغ عقلانیت ما آمده است؛ دشمن دارد با حربه اقتصادی از عقلانیت ما استفاده کند.
وی با بیان اینکه وجه شرعی شبکه های اجتماعی باید تعیین تکلیف شود، گفت: امروز  نظام های آموزشی و اقتصادی در شبکه هایی مثل تلگرام و اینستاگرام در حال شکل گیری است؛ سی درصد کانال های پرترافیک در تلگرام، آموزشی است و بیشتر در حوزه خانواده شامل آشپزی، بهداشتی، روانکاوی و زبان های خارجی می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هنوز رسانه های مرجع مورد توجه بشر هستند، گفت: وقتی مسئله حادی پیش می آید، مردم به رسانه های مرجع که رسانه حاکمیتی است توجه می کنند.