چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک در اسفندماه ۱۳۹۶ ، دکترین فضای مجازی پاک ، تولید و عرضه محتوای پاک،فضای مجازی، آسیب ها، تهدیدها و فرصت ها، قوانین، سنتها و ارزش های ملی و دینی

همایش ملی فضای مجازی پاک

 

 

 

چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک در اسفندماه ۱۳۹۶ برگزار شد.

محورهای همایش شامل:

  • دکترین فضای مجازی پاک و آینده پژوهی تولید و عرضه محتوای پاک

  • فضای مجازی، آسیب ها، تهدیدها و فرصت ها

  • قوانین، سنتها و ارزش های ملی و دینی و حقوق تولید و عرضه محتوا در فضای مجازی

  • فناوری در خدمت فضای مجازی پاک و تولیدات فرهنگی

  • تدوین استانداردها،نظام رده بندی تولید، رگلاتوری عرضه محتوای پاک در فضای مجازی


پروفسور سیدمحسن فاطمی عضو انجمن روان شناسی آمریکا در چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک ضمن بر تأکید بر ضرورت شناخت مخاطب گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوا بدون توجه به مخاطب است.

وی با اشاره به لزوم توجه به ایجاد جذابیت در محتوا خاطرنشان کرد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم، می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم.

عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا ادامه داد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم. یکی از اشکالات ما در تولید محتوا، این است که ما پیام‌هایی را تولید می‌کنیم بدون آن که با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

فاطمی معتقد است این عجز فرهنگی و ضعف فکری ماست که تولیدات موثری خلق نمی‌شود. ما باید مولفه‌های بومی، محلی، فرهنگی، عاطفی، شناختی و… را درک کنیم. ما به هر میزان که جاذبه‌های بیشتری در این فضا ایجاد کنیم می‌توانیم تهدیدها را در ارتباط با مخاطب به فرصت تبدیل کنیم.

نذر فرهنگی داشته باشیم

در این مراسم همچنین رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز با تأکید بر ضرورت جریان سازی در تولید محتوای فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست.

وی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، نذر فرهنگی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: اهمیت تولید محتوا برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بارها به آن توجه و تاکید داشته اند. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است».

جلیلی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است.

وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من نذر فرهنگی را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم.

ضعف قانونی در فضای مجازی

سلمان کونانی پژوهشگر فضای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی نیز در این همایش گفت: در کشور، مدیریت قانونی در حوزه فضای مجازی نداریم و در بسیاری از مواقع، این ضعف بسیار مشهود است.

وی افزود: اینترنتی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، اینترنتی آمریکایی است که هیچ تسلطی بر آن نداریم و اگر به دنبال گسترش فضای مجازی پاک هستیم، باید تسلط خود را بر این فضا افزایش دهیم.

در ادامه این همایش نیز میزگردی با حضور استادان و فعالان در زمینه فضای مجازی برگزار شد. در این میزگرد تخصصی حسن نجفی سولاری استاد دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان دبیر میزگرد، حمید شریف نیا مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمدمهدی فتوره چی مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، سید علی علوی سردبیر روزنامه خراسان و مسئول بنگاه رسانه سرمایه‌گذاری آخرین خبر، محسن رضایی رئیس مرکز تلویزیون تعاملی و مرتضی منطقی روان شناس و استاد دانشگاه، حضور داشتند و نکاتی را در زمینه راهکارهای بهره گیری بهتر از فضای مجازی بیان کردند.

برگزیدگان چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک

در پایان نیز از مقالات برتر  و تعدادی از فعالان عرصه تولید محتوای فضای مجازی تقدیر شد.

در بخش مقاله، مقاله «زکیه افروزه» با عنوان شناسایی معیارهای پاکی فضای مجازی از نگاه سالم، پاکی و مفید، عنوان مقاله برتر را به خود اختصاص داد

در بخش غرفه برتر، غرفه نقاشی متحرک اسلامی- ایرانی به مسئولیت «حجت الاسلام و المسلمین سید علی پورحسینی» عنوان غرفه برتر را کسب کرد.

مرتضی منطقی عنوان پژوهشگر برتر مجازی را به خود اختصاص داد.

شرکت فناوری اطلاعات سازمان (پیام رسان گپ)، شرکت توسعه فناوری رسانه سروش (پیام رسان سروش)، شرکت روی خط مدیا (پیام رسان آی گپ)، شرکت تراشه سبز تهران (پیام رسان بیسفون)، شتاب دهنده علوم و معارف اسلامی افق، مجموعه زیست بوم مجازی درسا و شرکت موج همراه (مجموعه بادصبا) به عنوان فعالان برتر فضای مجازی معرفی شدند.

این همایش با همراهی ۲۰۰ شرکت کننده به صورت حضوری و هزاران نفر شرکت کننده در فضای مجازی بوده که به صورت برخط (آنلاین) در همایش شرکت کردند.

همچنین بر اساس توافقات به عمل آمده، پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک، سال آینده به میزانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.