پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با محوریت توسعه و صیانت فضای مجازی روز شنبه ۱۸ اسفند ماه سال 1396 در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

همایش ملی فضای مجازی پاک

 


 

پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با حضور دکتر ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، دکتر سعیدرضا عاملی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی همزمان با آغاز هشتمین سال تشکیل شورای عالی فضای مجازی، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر رسول جلیلی عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی کامپیوتر و دبیر پنجمین همایش ملی فضای مجازی ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین گفت: از سال ۹۳ که پهنای باند در کشور توسعه پیدا کرد، بحث ایجاد حرکت ایجابی برای توسعه محتوا و فرهنگ استفاده از فضای مجازی شکل گرفت.
وی با اشاره به چهار همایش قبلی که در این راستا برگزار شده، ادامه داد: همایش‌های پیش از این هم به ترتیب در دانشگاه صنعتی شریف، شهید بهشتی، حوزه علمیه قم و دانشگاه امام رضای مشهد مقدس برگزار شد.
دکتر جلیلی اظهار کرد: فرق این همایش با همایش‌های قبلی در قبول شرایط اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. او ادامه داد: همایش امسال به دو مفهوم مزین است که برگرفته از صیانت و توسعه است. این مفهوم از این جهت انتخاب شد که در مجموعه مسئولان و مجریان مرتبط در حوزه کودک و نوجوان، هرچند دیرهنگام اما حوزه کودک و نوجوان جدی گرفته شده است و امیدواریم تا پایان این دولت از دست مسئولان وزارت ارتباطات دشت خوبی کنیم. به این معنی که سعی می‌کنیم بیشتر به شکل ایجابی برای کودکان و نوجوان کارکنیم البته بدون سلب غیرممکن است.
دکتر جلیلی بیان کرد: به این جهت همگرایی با حرکت وزارت ارتباطات شروع شده و بحث کودک آنلاین را مطرح کرده اند. این وزارتخانه در هفته ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاقات خوبی رقم خواهند زد. بنابراین با توجه به این نیاز، اسم همایش را با محوریت صیانت و توسعه نامگذاری کردیم.
وی ادامه داد: توسعه در حال رخ دادن است. بنابراین تضارب صیانت و توسعه را به بحث می‌گذاریم. آیا این دو مفهوم می‌توانند بدون هم بیان شوند؟ بنابراین این موضوع کلیدی است.
دبیر همایش بیان کرد: همه کسانی که در رسانه‌ها به ظاهر سروکله هم می‌زنند تا کاری انجام شود، به این همایش دعوت شده‌اند تا در نهایت در رسانه‌ها همگام باهم برای توسعه گام بردارند.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در این همایش از یک کار شگفتانه رونمایی کنیم و نشان دهیم غیر از دولت هم می‌توان کاری کرد و نمی‌شود فقط از دولت کاری را طلب کرد.
دکتر جلیلی بیان کرد: ۱۷ اسفند سال ۹۰ شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد. بنابراین با تأسیس یک نهاد در سطح عالی برخورد کردیم. ما سعی کردیم این همایش را در نزدیک ترین روز غیر تعطیل برگزار کنیم و این اتفاق را گرامی بداریم.

سپس دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه همایش بیان کرد: از آیاتی درباره قلم معلوم می‌شود که علم، انسان را انسان می‌کند و قلم ابزار علم است. فضای مجازی امکان تحقق یکی از نعمت‌های الهی است که بر اساس آن سوگند یاد شده و بعد درباره پیامبر گفته است. این فضا در اختیار ماست و باید مورد استفاده ما قرار بگیرد و اصولی که برای ما در این فضا حاکم می‌شود، حکمرانی مجموعه ارزش‌ها و هنجارها و… در سطح ملی توسط حکومت پیش می‌رود. باید دید چه کسانی متصدیان حکمرانی در فضای مجازی هستند؛ به خصوص این فضا که شبکه‌ای اطلاعات محور و مولد دانش است و به دلیل اینکه دربرگیرندگی دارد همه در آن فعال هستند.
وی ادامه داد: این فضا توسط گروه مرجع و نخبگان و حکمرانان و … تولید می‌شود. این در برگیرندگی موجب زایش تنوعی می‌شود که بی نظیر است. همچنین در این فضا بسیاری از گروه‌های پنهان تاریخ همدیگر را پیدا و گروه‌هایی هم که همدیگر را نمی‌یابند مثل قمارباز و علما و … همدیگر را می‌یابند. جمعیت‌هایی هم که همدیگر را پیدا می‌کنند بر اساس هدف مشترک کاری انجام می‌دهند.
دکتر فیروزآبادی بیان کرد: من این تحولات که همراه با تغییرات در همه حوزه‌ها است را به بسط فضایی تعبیر می‌کنم؛ مواجهه با فضایی حقیقی که در حال بسط و شاید انفجار است. ما در هر دهه شاهد تحول هستیم و این تغییرات مستمر با تغییرات جهانی مصادف شده است. بنابراین باید گفت که اصول حکمرانی کمتر از یک دهه حاکم است.
وی بیان کرد: شاهد این هستیم که نظام سیاسی نظام وکالتی بوده و در مباحث حکمرانی به دلیل سرعت و پیچیدگی تغییرات، نماینده‌تان نمی‌تواند یک وکیل عام باشد و سطوح قانون گذاری هم کافی نیست. این نظام در فضای مجازی باید قابلیت پیاده سازی و پشتوانه محکم داشته باشد. ما از قدرت لازم در این فضا برخوردار نیستیم البته آمریکا این قدرت را دارد. آیا می‌توانیم نظام حکمرانی فضای پاک را بدون توجه به مدل‌ها و توزیع قدرت‌ها و شبکهای بودن در این فضا ایجاد کنیم؟
دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: تولیدکنندگان در فضای مجازی مردم هستند اما حکومت کجا قرار دارد؟ البته حکومت نمایندگی می‌کند و مسائل عامه را می‌تواند نمایندگی کند. اگر بخواهیم در این فضا بازیگر باشیم باید آگاهی به روابط بازیگران فضا داشته باشیم.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما از بخش خصوصی قدرتمندتر است اما کجای استاندار جهانی و کشور ما قرار دارد. فضای مجازی بازیگر ملی می‌خواهد. اگر پلت فرم را بپذیریم و ارزش گذاری و هنجارسازی کشورهای دیگر را می‌پذیریم باید آگاهانه باشد. مردم ما به دنبال استقلال هستند. اگر سواد دیجیتالی مردم بالا برود خودشان متوجه مسائل می‌شوند. اگر این سواد را یاد بگیریم برای توسعه بازار غربی‌هاست. باید یاد داده شود که چه محصولاتی که وارد می‌شود مشابه خارج از کشور است. اگر آموزش داده شود اکثر سرورها خارج از کشور است مانند گوگل و…، مردم متوجه همه چیز می‌شوند. ما باید در کنار جی میل، ایمیل ایرانی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: فضای مشارکتی در فضای مجازی وجود دارد؛ مردم سالاری مشارکتی است. بسیاری از رفتارهای اجتماعی و حکومتی را فضای مجازی تغییر می‌دهند. همچنین حکمرانی تخصصی باید در فضای مجازی ارج گذاشته شود.

شایان ذکر است: در انتهای همایش ملی فضای مجازی پاک میزگردی با موضوع “صیانت و توسعه” با حضور دکتر جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در حوزه فناوری و اطلاعات، دکتر کواکبیان نماینده مجلس و دکتر شریف خانی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما و همچنین دکتر عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد که با پرسش و پاسخ حاضرین همراه بود.

گفتنی ست: در این مراسم از «نماد در نشان» که به گونه‌ای جایگزین @ است، با حضور مسئولان حاضر در همایش رونمایی شد.
در این رونمایی تاکید شد: نشان ها دریچه های ذهن هستند برای برداشت هایی از فرهنگ فناوری که با نشانش ارتقا می یابد.
“آت ساین” یکی از نشان های اصلی است که با گسترش استفاده از رایانامه در اولین حروف اضافه لازم روی صفحه کلید قرار گرفت و امروز برای ارجاع به کاربران و موضوعات پویا از آن استفاده می شود.
فارسی سازی این نشان به عنوان یک نشان راست به چپ و فارسی قابل استفاده در نوشتار روزمره میتواند عزت زبانی ما را تقویت کند.
“دّر نشان” برای همین موضوع در کمیته ترویجی جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک پیشنهاد شده است. پشتیبانی کاربران از “پویش استفاده از نشان های فارسی در فضای مجازی می تواند آینده فرزندانمان را در استفاده نوآورانه از فضای مجازی بومی تضمین کند.
این نشان بومی برای فارسی زبانان در فضای مجازی طراحی شده و آن طور که در مراسم اعلام شد از این نشان به صورت راست به چپ و در فضای مجازی استفاده می شود.
دکتر رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این نماد برای ایجاد هویت مستقل در فضای مجازی ایجاد شده است از وزیر ارتباطات خواست یونی کد (Unicode) این نشان را تا روز جهانی ارتباطات ثبت کند تا امکان استفاده کاربران فارسی از آن در فضای مجازی وجود داشته باشد.
یونی کد، استانداردی برای کد کردن نویسه های رایانه ای و نمایش پردازش متن به اکثر زبان های دنیاست و هر زبان، یک قالب یونی کد دارد.
این استاندارد هماهنگ با مجموعه جهانی نویسه های تألیف شده و به صورت کتابی به نام”The Unicode Standard” منتشر شده است.
موفقیت یونی کد در یکی کردن کد بندی نویسه ها سبب استفاده گسترده از آن در جهانی سازی و بومی سازی نرم افزارها شده است. این استاندارد در بسیاری از فناوری های اخیر از جمله اکس ام ال، زبان برنامه نویسی جاوا، چارچوب دات نت مایکرو سافت و سیستم عامل های مدرن، پیاده شده است.