ما امروز شاهدیم که نرم افزار‌ها و فروشگاه‌های خارجی ما را فیلتر می‌کنند و دسترسی به بسیاری از برنامه‌ها برای کاربران ایرانی ممکن نیست و به کاربران ایرانی سرویس نمی‌دهند.

لینک خبر: https://www.iribnews.ir/00ClOH

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابوالحسن فیروزآبادی در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که بصورت زنده از تلوزیون اینترنتی تیوا پخش شد، افزود: ما اینترنت صیانت شده داریم و قبول نداریم که این فضا به طور کلی رها شده است، البته دسترسی به محتوای نامناسب نیز ممکن است و این مربوط به جنس این فضا است، حتی کشور چین که سیاست‌های مشخصی در حوزه فیلترینگ اینترنت دارد و دسترسی مدیریت شده‌ای در این فضا دارد، باز هم نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی این فضا را کنترل کند.

آقای فیروزآبادی در خصوص اینکه چرا در عمل اثرات مصوبات شورای عالی فضای مجازی ملموس نیست و سیاست گذاری‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، گفت: فضای مجازی بحث تضعیف دولت‌ها است و دشمنان ما از امکانات شبکه‌ای و تکنولوژیکی در این حوزه برخوردار هستند و توانسته‌اند بر این فضا حکمرانی کنند. با توجه به جنس فضای مجازی توقع اعمال حاکمیت ۱۰۰ درصدی در این فضا مقدور نیست. اما ما تأکیدمان بر این است که باید قلمروسازی صورت گیرد.

وی در خصوص اعمال نکردن حکمرانی در فضای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: در این زمینه اراده سیاسی در کشور وجود نداشت و هیچکدام از جناح‌ها نمی‌خواستند پیام‌رسان‌ها راه بیفتند و به همین دلیل به نتیجه نرسیدیم، زیرا ما از نظر فناوری وضعمان خوب است. حتی پلتفرم‌های رمزارز سطح بالا در کشور داریم، اما در سطح ایجاد پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی هیچکدام از جناح‌ها، اراده راه اندازی این حوزه را نداشتند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: ما هشدار داده بودیم که اگر خودمان وارد بومی سازی نشویم، پلتفرم‌های خارجی ما را فیلتر می‌کنند. تا زمانی که پلتفرم بومی خودمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم در این فضا اعمال سیاست کنیم.

وی با اشاره به نارضایتی مقام معظم رهبری از روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، گفت: ایشان در ۱۲ آذر سال ۹۸ به صراحت مطرح کردند که خدمات پایه و پلتفرم‌های اساسی در کشور نباید وابسته باشند. موضوعی که هم اکنون در آن وابستگی داریم و تا قبل از این تاریخ، دولت نمی‌پذیرفت که وظیفه بومی سازی خدمات پایه را دارد. شدت نگرانی رهبری در خصوص وابستگی کشور در حوزه فضای مجازی به ویژه در حوزه پلتفرم‌ها است. این میزان دغدغه، اما در میان مدیران کشور وجود ندارد.

آقای فیروزآبادی با انتقاد از حضور مقامات سیاسی کشور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده افزود: ما آئین نامه‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تهیه کردیم و به مسؤولان مربوطه ارائه دادیم که در پلتفرم‌های مسدود شده حضور نداشته باشند و به جای رسانه‌های رسمی، اخبار سازمانی خود را در این فضا پخش نکنند. اما این آئین نامه با بی توجهی مواجه شد و هم اکنون شاهد هستیم که مسؤولان روی پلتفرم مسدود شده آمریکایی مسائل سازمانی خود را مطرح کرده، حتی رونمایی از دستاورد‌های سازمان خود را در این فضا اعلام می‌کنند و یا شاهد دعوا‌های سازمانی روی این پلتفرم‌ها هستیم. البته در مورد قانونی بودن و یا نبودن این اقدام، قوه قضائیه باید نظر دهد.

  • منبع خبر : ایرنا