حجت الاسلام محمد قمی در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به صورت آنلاین توسط دانشگاه امام صادق (ع) و جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک برگزار شد



گزارش:

حجت الاسلام محمد قمی در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که شنبه شب به صورت آنلاین توسط دانشگاه امام صادق (ع) و جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک برگزار شد، گفت: تصور تأثیر فضای مجازی بر زیست ظاهری ما، ترسیم دقیقی نیست چرا که فضای مجازی می‌تواند هویت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد و روی حیات انسان تأثیر بگذارد.

وی به اثرات فضای مجازی بر تلالو اندیشه‌های اسلامی اشاره و تاکید کرد: باید ظرفیت‌های فضای مجازی را جدی گرفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه محیط زیست فضای مجازی باید پاک باشد، خاطرنشان کرد: مراقبت در فضای مجازی امری ضروری است و نباید آن را به سادگی تلقی کرد. نباید در این فضا مخاطرات و دشمنی‌ها را دست کم بگیریم.

حجت الاسلام قمی با تاکید بر اینکه اثرگذاری فضای مجازی در زیست کاربران باید تسریع شود، افزود: اگرچه باید در این فضا نگاه رو به جلو داشته باشیم اما توجه به این موضوع نیز مهم است که هم اکنون شاخص‌های سلامت در فضای مجازی اوضاع خوبی را تصویر نمی‌کنند.

وی به حضور پررنگ کاربران ایرانی در سکوی آمریکایی اینستاگرام اشاره کرد و گفت: این پلتفرم آمریکایی هم اکنون بالاترین سهم از ترافیک اینترنت کشور را به خود اختصاص داده و لایه‌های مستهجن آن به سادگی در دسترس کودکان قرار دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار تأسف کرد: فضای پلتفرمی اینستاگرام، آزاد و بدون مدیریت و کنترل در اختیار کودکان قرار دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در فضای مجازی پرمخاطره تنفس می‌کنیم، ادامه داد: هم اکنون شاهد هستیم که یک خواننده مستهجن بیشترین مخاطب کودک و نوجوان ما را به خود اختصاص داده و محتوای ناسالم را در اختیار این قشر قرار می‌دهد.

حجت الاسلام قمی با طرح این سوال که کدام کشور غربی حاضر به حضور کودکان در فضای مستهجن مجازی است؟ گفت: ما حتی در خصوص اینکه چگونه کودکانمان به شبکه «شاد» دسترسی داشته باشند باید بیشتر می‌اندیشیدیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: دغدغه ما در فضای مجازی تنها ناسازگاری محتوای این فضا با احکام شرعی نیست. این فضا پر از مخاطره است و حتی کشورهای غربی نیز نسبت به محتوای این فضا، ملاحظاتی دارند.

وی گفت: اگرچه معتقدیم که باید نگاه بلند برای توسعه فضای مجازی داشت اما نباید از صیانت کاربران در این فضا صرف نظر کرد.

حجت الاسلام قمی بر لزوم اعمال حاکمیت روی پلتفرم‌های فضای مجازی و نیز الزام آنها به اجرای قوانین کشور تاکید کرد و گفت: الزام پلتفرم‌ها به اجرای قوانین کشور، به مثابه استقلال کشور است.

وی با اشاره به نقش سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص صیانت از فضای مجازی اظهار داشت: این سازمان باید بیشتر سرمایه خود را در مسیر ایجابی تولید محتوای فاخر قرار دهد و فقط وظیفه سلبی نداشته باشد. سازمان تبلیغات اسلامی باید مولد هوای پاک فضای مجازی باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به دردمندی و دغدغه مندی در حوزه فضای مجازی، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در پیاده سازی اهداف محتوایی طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که بر عهده حاکمیت گذاشته شده است، خود را مسئول می‌داند.

وی گفت: در حاکمیت فضای مجازی، مردم سالاری دینی نیز نقش مهمی دارد و هر زمان که مردم پای کار آمدند ما شاهد پیشبرد اهداف نظام بوده‌ایم. در این زمینه نیز مردم باید پای کار بیایند و پاکسازی فضای مجازی را مطالبه کنند.

حجت الاسلام قمی افزود: در کنار آن، اراده مردم در تولید، عرضه و ترویج محتوای فضای مجازی نیز در درجه اهمیت است و سازمان تبلیغات اسلامی حامی حضور مردم در این فضا است. ما در کنار سایر دستگاه‌ها در این خصوص کوتاهی نخواهیم کرد و مکلف به تلاش برای صیانت از فضای مجازی کشور هستیم. البته با توجه به شرایط اخیر به وجود آمده در این فضا، به نظر می‌رسد که توجهات به لزوم پاکسازی و صیانت از این فضا بیشتر شده و می‌توان با اهتمام بیشتر در این مسیر قدم برداشت.

منبع گزارش خبرگزاری مهر