سه هزار نفر از حقوقدانان کشور در بیانیه‌ای با‌اشاره به نقض فاحش اصول آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات از سوی سکو‌های خارجی شبکه‌های اجتماعی، مسدود‌سازی حساب‌های کاربری بین‌المللی رسانه ملی را محکوم نمودند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: با وجود ادعای آزادی بیان، در طی سال‌های اخیر، شرکت‌های فناوری آمریکایی بار‌ها دست به اقداماتی علیه رسانه‌های ایرانی زده‌اند. پیرو مسدودسازی غیرقانونی تعداد زیادی از صفحات فارسی در فیسبوک، گوگل و توئیتر و به تبع آن طی ماه‌های اخیر به مسدود کردن حساب‌های کاربری متعلق به معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، اقدام کرده‌اند. این محدودسازی‌ها نقض آشکار آزادی بیان، و خلاف اصل جریان آزاد اطلاعات است که از اصل آزادی بیان نشأت می‌گیرد.

در بیانیه سه هزار حقوقدان، تصریح شده است: سال گذشته نشریه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی در دسامبر ۲۰۱۷ نوشت که فیسبوک برای حذف صفحات و مطالب برخی از فعالان به دستور دولت آمریکا و مقام‌های رژیم صهیونیستی عمل می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: فیسبوک چندی پیش نیز صد‌ها حساب کاربری را در فضای مجازی به بهانه انتشار پیام‌هایی در حمایت از حکومت ایران حذف کرده و در اقدامی مشابه چند ماه پیش اقدام به مسدودسازی صفحه رسمی شبکه العالم کرده است. در خاتمه بیانیه حقوق‌دان‌ها آمده است: در مجله آمریکایی آتلانتیک مورخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ آمده است که فیسبوک، اینستاگرام، گوگل و توئیتر دائما در حال توسعه سیستم‌های فیلترینگ و سانسور خود هستند و به تدریج این سیستم‌ها تکمیل می‌شوند و فضای مجازی بیش از پیش محدود می‌شود و در بلندمدت این روند فضای عمومی را به شدت محدود خواهد ساخت و آسیب جدی به آزادی بیان وارد خواهد ساخت؛ چراکه این شرکت‌ها منافع خود را در اولویت کار‌های خود قرار داده‌اند و این منافع با منافع دولت‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگی که تحت تاثیر سیاست‌های دولت‌ها هستند، همگام و همراه است. دادن اختیار به این شرکت‌ها به معنای نادیده گرفتن دموکراسی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو