اپل پس از آنکه اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر را به دنبال وقایع ۶ ژانویه و در دوران انتخابات آمریکا از فروشگاه اپلیکیشن‌هایش حذف کرد، حالا طبق نامه‌ای که به دو نماینده جمهوری‌خواه ارسال کرده می‌خواهد این شبکه اجتماعی را به فروشگاه اپلیکیشن‌های خود بازگرداند. این نامه که به دست رویترز رسیده می‌گوید پس از مکالمات گسترده با پارلر، این اپلیکیشن سیاست نظارت بر محتوایش را تغییر داده است.

پلتفرم‌های بزرگ تکنولوژی پس از آشوب طرفداران ترامپ در پایتخت که منجر به کشته شدن ۵ نفر شد ارتباط خود را با پارلر قطع کردند. آنها پارلر را که از سوی «ربکا مرکر» سرمایه‌گذار بزرگ جمهوری‌خواهان پشتیبانی می‌شود به حذف نکردن محتوای خشونت آمیز متهم کردند.

مشخص نیست پارلر که خود را محل آزادی بیان برای کسانی که به دنبال جایگزین برای اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک و توییتر هستند معرفی می‌کند چه تغییراتی در سیاست‌های خود اعمال کرده است.

پارلر پس از اینکه آمازون خدمات میزبانی وب را از آنها گرفت به مدت یک ماه از دسترس خارج شد. اپل و گوگل نیز این اپلیکیشن را از فروشگاه‌های خود حذف کردند.

نامه اپل می‌گوید که پس از انتشار نسخه بروزرسانی شده اپلیکیشن پارلر آن را فورا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اپل از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده و پارلر نیز هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

این نامه که اولین بار سی‌ان‌ان آن را منتشر کرد برای دو قانون‌گذار جمهوری‌خواه «سناتور نایک لی» و «سناتور کن باک» ارسال شده که ماه گذشته واکنش این شرکت‌ها نسبت به پارلر را زیر سوال بردند.

اپل در این نامه اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ هزار اپلیکیشن را به دلیل محتوای کاربرانشان از دسترسی به فروشگاه خود منع کرده است. طبق ادعای اپل تصمیم آنها برای حذف پارلر مستقل بوده و هیچگونه مشاوره‌ای با گوگل یا آمازون نداشتند. گوگل هم اعلام کرده که به دلیل فضای باز اندروید پارلر حتی اگر در فروشگاه گوگل در دسترس نباشد هم برای کاربران اندرویدی به صورت دانلود مستقیم در دسترس است.

سخنگوی گوگل گفت: «همانطور که در ماه ژانویه گفتیم، پارلر درصورت ثبت اپلیکیشنی که با سیاست‌های ما همخوانی داشته باشد می‌تواند به فروشگاه گوگل بازگردد». او در ادامه توضیح داد که پارلر هنوز اپلیکیشن جدیدی روی اندروید ثبت نکرده است.

  • منبع خبر : سایت پیوست