انتقادات علیه فناوری جایگزین کوکی‌های شخص ثالث گوگل موسوم به FLoC همچنان ادامه دارد و وردپرس هم تهدید کرده که آن را به عنوان تهدید امنیتی شناسایی خواهد کرد. این شرکت می‌گوید حدود ۴۰ درصد از وب‌سایت‌های اینترنتی را کنترل می‌کند و موظف به حفاظت از کاربران است.

وردپرس در بیانیه خود می‌گوید کاربرانی که خواستار استفاده از فناوری «یادگیری پراکنده‌ هم‌پایه» (FLoC) گوگل هستند می‌توانند به‌صورت دستی این قابلیت را فعال کنند. ولی این شرکت به‌زودی در آپدیت نسخه ۵.۸ چند خط کد را به سیستم مدیریت محتوای خود اضافه می‌کند تا قابلیت FLoC به‌صورت خودکار روی سایت‌ها غیرفعال شود.
نسخه ۵.۸ قرار است در ماه ژوئیه (تیر یا مرداد) منتشر شود. ولی چون گوگل می‌خواهد این قابلیت را زودتر از ماه ژوئیه عرضه کند، وردپرس در نظر دارد تا تغییرش را از طریق فرآیند پیش‌انتقال (Back-porting) در اختیار نسخه‌های قدیمی پلتفرم خود قرار دهد.
فناوری FLoC در چند وقت اخیر عمدتا به خاطر نحوه اشتراک‌گذاری خلاصه‌ای از فعالیت‌های کاربر با سیستم‌های بازاریابی مورد انتقاد قرار گرفته. کوکی‌های شخص ثالث که در برنامه گوگل باید جای خود را به FLoC بدهند هم می‌توانستند برای اشتراک‌گذاری سوابق افراد تلاش کنند ولی هیچ تضمینی وجود نداشت که قادر به انجام چنین کاری باشند.
شرکت «ویوالدی» هفته پیش در بیانیه‌ای نوشت: «در گذشته، شرکت‌های تبلیغاتی فقط می‌توانستند در جایی که تبلیغات آن‌ها حضور داشت جنبه‌های خصوصی شخصیت شما را ببینند. یک سرویس تبلیغاتی که فقط در ۱۰۰۰ سایت وجود داشت صرفا ممکن بود شما را در یک یا دو سایت ببیند، بنابراین نمی‌توانست آن‌قدرها ردیابی‌تان کند. ولی FLoC این قضیه را بطور کامل عوض می‌کند. هسته مرکزی طراحی این فناوری حول محور اشتراک‌گذاری اطلاعات با سرویس‌های بازاریابی است.»
ویوالدی می‌گوید: «حالا همه سایت‌ها به یک آیدی دسترسی خواهند داشت که از رفتار شما در تمامی سایت‌ها ساخته شده است. وب‌سایت‌هایی که فقط تبلیغات مفهومی دارند یا اصلا تبلیغی ندارند هم ممکن است در این روش استفاده شوند. پیش از این احتمال داشت از سایتی بازدید کنید که موضوع آن مربوط به علایق شخصی شماست و ممکن بود تبلیغات FLoC داشته باشد یا نداشته باشد، ولی حالا همه سایت‌ها به آیدی FLoC شما دسترسی پیدا می‌کنند، یعنی می‌دانند که از چه نوع سایت‌هایی دیدن کرده‌اید.»
«بنیاد مرزهای الکترونیکی» (EFF) و موتور جستجوی DuckDuckGo نیز انتقاد و مخالفت خود را با FLoC اعلام کرده‌اند.

  • منبع خبر : سایت دیجیاتو