معاون اول قوه قضائیه گفت: اگرچه فضای کنونی انتخابات سرجمع خوب بوده است، اما بداخلاقی‌ها در فضای مجازی و غیرمجازی شروع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در این ایام گزارشی از تخلفات انتخاباتی به دستگاه قضا رسیده است؟ افزود: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که همیشه به مردم اعتماد داشته و از مردم کمک خواسته است و یکی از جلوه‌های زیبای نظام جمهوری اسلامی ایران که متکی به مردم بوده، انتخاب‌های مکرری است که از اول انقلاب تا امروز داشته ایم.
وی به انتخابات پیش رو در بحث انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌ها و در برخی حوزه‌ها هم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و این انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: حتما مردم وظیفه شناس ما که عرق ملی و مذهبی دارند وظیفه خود را برای دفاع از کشور و نظام و دفع شر همه دشمنان می‌دانند و با وجود خواست بدخواهان نظام، حتما امسال انتخابات خوبی خواهیم داشت.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: وظیفه همگان است که انتخابی در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و انتخاباتی توام با آرامش و سلامت و بدون خدشه به آبرو و حیثیت افراد برگزار شود.
معاون اول قوه قضائیه در همین خصوص از مردم تقاضا کرد به وظیفه خود عمل کنند و به افراد صالح رای دهند و از نامزدان و طرفداران آنان نیز خواست با توجه به شرایط کرونایی همه مسائل را رعایت کنند.
وی گفت: در قانون پیش بینی شده است که چه در زمان انتخابات و چه در زمان غیرانتخابات، نامزدان و طرفداران آن‌ها برای اثبات خود نباید دیگران را تخریب کنند و هر کسی فقط سعی کند از برنامه و توانمندی اش بگوید و مرتکب تهمت، افترا و مسائل خلاف نشود.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: اگر با این موارد روبرو شویم شاید از جنبه مدعی العموم ورود کنیم و شاید هم شاکی خصوصی باشد که بخواهیم از این طریق رسیدگی کنیم.
معاون اول گفت: مردم، نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها از تهمت، دروغ، افترا و نسبت مسائل خلاف به همدیگر خودداری کنند تا زحمتی ایجاد نشود.
وی افزود: تاکنون سرجمع فضای انتخابات خوب بوده، اما بداخلاقی‌ها در فضای مجازی و غیرمجازی شروع شده است.
معاون اول قوه قضاییه به ستادی که در دادستانی کل کشور در بحث انتخابات تشکیل شده است، اشاره کرد و گفت: از ماه‌های قبل راهکار‌های پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی در این ستاد پیش بینی شده است و مسائل دنبال می‌شود و آنچه که باید به نامزد‌ها و ستاد‌ها ابلاغ کنند، انجام خواهد شد و اگر تخلفی صورت گیرد دستگاه‌های ذیربط و همچنین قوه قضائیه باید ورود کنند.

مردم و ناجا در مواجهه با تظاهر به روزه خواری تذکر دهند

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر مردم و نیرو‌های انتظامی و نظامی جایی تظاهر به روزخواری را مشاهده می‌کنند حتما با حفظ شرایط آن تذکر دهند و امر به معروف و نهی از منکر کنند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان عدالت اداری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا دستگاه‌های مسئول در بحث تظاهر به روزه خواری آن طور که باید ورود نمی‌کنند؟ افزود: اکثر قریب به اتفاق مردم ما به حمد خدا اهل روزه هستند، اما ممکن است کسانی به دلیل عذر شرعی روزه نگیرند، اما این به این معنا نیست که تظاهر به روزه خواری کنند و در انظار عمومی بخورند، بیاشامند و یا مرتکب مبطلات روزه شوند.
وی گفت: البته به دلیل شیوع بیماری کرونا شاید افراد بیشتری امسال مجاز باشند که روزه نگیرند، اما درخواست ما این است که تظاهر به روزه خواری نکنند و حرمت ماه رمضان را نگه دارند.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: دستگاه‌های مربوطه از جمله نیرو‌های نظامی و انتظامی اگر مواردی را می‌بینند تذکر دهند و مردم هم وظیفه دارند براساس وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و البته با حفظ شرایط تذکر بدهند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما