طبق گزارش آماری بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ضریب نفوذ اینترنت موبایل هشت برابر اینترنت ثابت است.

بر اساس گزارش آماری بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مربوط به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۱۲.۲۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه نیز ۹۶.۹۰ درصد است.

دلیل کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت
طبق این آمار، فقط ۱۰ میلیون و ۳۹۷ هزار اشتراک در کشور به اینترنت ثابت تعلق دارد و حدود ۸۲ میلیون کاربر برای اتصال به اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند. از این رو فعالان بخش ارتباطات پهن باند ثابت معتقدند دلایلی چون عدم وجود تعرفه عادلانه و رقابتی نسبت به تعرفه اینترنت موبایل باعث شده تا کاربران از اینترنت ثابت استقبال نکنند، اما کارشناسان و بسیاری از کاربران بر این باورند که پایین بودن کیفیت خدمات اینترنت ثابت در کشور موجب کاهش ضریب نفوذ بخش ارتباطات پهن باند ثابت شده است.

نگاهی به وضعیت توسعه ارتباطات پهن باند ثابت و سیار

تعداد اشتراک‌های خانگی و تجاری ارتباطات پهن باند ثابت

آمار فصلی رگولاتوری حاکی از آن است که تا پایان سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۹۰۰ خط تلفن ثابت در کشور منصوب شده که ۲۹ میلیون و ۲۴۵ هزار خط در حال حاضر فعال است. همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز در کشور ۳۴.۴۲ درصد اعلام شده است.

وضعیت توسعه زیر بخش تلفن ثابت تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۰

طبق آمار رگولاتوری در حوزه توسعه تلفن همراه تا پایان ۳ ماهه نخست سال جاری، ضریب نفوذ موبایل در کشور به ۱۵۵.۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۳۱ میلیون و ۸۲۳ هزار خط موبایل در کشور فعال است. همچنین ۹۶ درصد جمعیت کل کشور و بیش از ۴۴ هزار روستا به موبایل دسترسی دارند.

  • منبع خبر : گجت نیوز