سند راهبردی توسعه فضای مجازی ایران در افق ۱۴۰۴ در مرکز ملی فضای مجازی کشور در دست تهیه است و این مرکز، نخبگان، متخصصان و کارشناسان این حوزه را برای غنای هر چه بیشتر سند، به مشارکت فکری دعوت کرده است. مرکز ملی فضای مجازی کشور از علاقه‌مندان و صاحب‌نظران دعوت کرده برای مشاهده بیانیه […]

سند راهبردی توسعه فضای مجازی ایران در افق ۱۴۰۴ در مرکز ملی فضای مجازی کشور در دست تهیه است و این مرکز، نخبگان، متخصصان و کارشناسان این حوزه را برای غنای هر چه بیشتر سند، به مشارکت فکری دعوت کرده است.

مرکز ملی فضای مجازی کشور از علاقه‌مندان و صاحب‌نظران دعوت کرده برای مشاهده بیانیه چشم‌انداز فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 به محتوای این سند مراجعه و حداکثر تا تاریخ 15 مرداد ماه، پیشنهادات و نظرات خود را درباره این چشم‌انداز ارسال کنند.

متن بیانیه چشم‌انداز فضای مجازی کشور به شرح زیر است:

«فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، ایمن، مفید، پیشران پیشرفت سایر حوزه‌ها، متکی بر ظرفیت درون‌زای کشور، برخوردار از ظرفیت مؤثر و کارآمد منابع انسانی متخصص و ماهر، برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی، شرکتهای دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته داخلی است.

برای حرکت جهشی، دارای ابتکار عمل و از راه‌های میانبر استفاده می‌کند؛ از استقلال هوشمندانه و عالمانه با کمترین وابستگی برخوردار و حضوری فعال، مبتکرانه، قوی و هدفمند در مجامع و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

الهام‌بخش در جهان اسلام، نقش‌آفرین در صحنه جهانی، قدرت اول سایبری و مقام اوّل ارائه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل و استفاده صلح‌آمیز از فضای مجازی با مشارکت همه کشورها در توسعه آن و رفع حکمرانی کشورهای سلطه‌گر بر شبکه جهانی اینترنت و انتقال حاکمیت اینترنت به سازمان ملل با همکاری و مشارکت سایر کشورها است.

ارزشها، هنجارها و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر فرهنگ پیشرفت پایدار در فضای مجازی کشور نهادینه شده و نیازها و خدمات نو، جذاب و متنوع بویژه در حوزه‌های آموزش، سلامت، تجارت، حمل‌ونقل، آب، انرژی، سرگرمی برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.

نظام حکمرانی در بهر‌ه‌گیری از فضای مجازی براساس حاکمیت ملی، عدالت، آزادی و صیانت از حقوق مردم و برخوردار از مدیریتی یکپارچه حاصل از ارتباط به هم‌پیوسته و همگرای بخشهای حاکمیتی، عمومی، تعاونی و خصوصی پیشتاز است.

با مشارکت شهروندان، سازمانها، کسب‌وکارها و تمام بخشهای عمومی و خصوصی، امنیت و سلامت این فضا در بالاترین سطح است.

دارای زیرساختهای مطمئن، امن، پایدار، یکپارچه و گسترده در سراسر کشور بر بستر شبکه ملّی اطلاعات و در ارتباط با شبکه‌ جهانی است؛ از بلوغ فرآیندهای صنعتی مبتنی بر فناوریهای نوین، نقش مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و فرصتهای جدید شغلی برخوردار است و در بازارهای جهانی با افزایش سطح کیفیت و کمّیت کالا و خدمات، حضوری رقابتی دارد و در نهایت از مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات ایران و جهان مبتنی بر مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در تمامی ابعاد فضای مجازی برخوردار است.»

  • منبع خبر : مرکز ملی فضای مجازی