تجربه استفاده کردن یا نکردن از آپدیت اخیر «طلاگرام»برای کاربران متفاوت است. برخی در صفحات فیلترشده همزمان که پیغام فیلتر را می‌بیند با صفحه سفید مواجه می‌شوند. گاهی مطالب لود می‌شود و سپس صفحه بسته می‌شود. از روز گذشته در نرم افزار تلگرام طلایی تغییراتی در دسترسی به برخی کانال‌های از قبل مسدود شده ضدانقلاب […]

تجربه استفاده کردن یا نکردن از آپدیت اخیر «طلاگرام»برای کاربران متفاوت است. برخی در صفحات فیلترشده همزمان که پیغام فیلتر را می‌بیند با صفحه سفید مواجه می‌شوند. گاهی مطالب لود می‌شود و سپس صفحه بسته می‌شود.

از روز گذشته در نرم افزار تلگرام طلایی تغییراتی در دسترسی به برخی کانال‌های از قبل مسدود شده ضدانقلاب از جمله آمدنیوز، منافقین و مملکته و امثال آنها ایجاد شده‌است.

تلگرام طلایی یک نسخه غیررسمی و فارسی تلگرام است که پس از فیلترینگ تلگرام در ایران توسط برخی کاربران استفاده می‌شود و البته اما و اگرهای متعددی درباره تحت کنترل بودن فعالیت این نرم‌افزار و سایر کلاینت‌‌های فارسی تلگرام وجود دارد.

اخیرا آپدیتی برای این نرم افزار ارایه شده و برخی کاربران از نسخه جدید و برخی از نسخه قبلی استفاده می‌کنند که تفاوت‌هایی در تجربه‌های این دو دسته از کاربران این نرم افزار وجود دارد.

در حالیکه پیش از این، این کانال‌ها کاملاً خارج از دسترس بودند و کاربر در مراجعه به صفحات مسدود شده پیغام «این صفحه مسدود است» را می‌دید از روز گذشته اگرچه در مراجعه به این صفحات همچنان پیغام «این صفحه مسدود است» برای کاربران نمایش داده می‌شود اما صفحه سفید لود شده و مخاطب تصور می‌کند صفحه باز است، سپس پس از کمی انتظار صفحه باز و مطالب لود می‌شود و بعد از دقایقی بسته می‌شود. این حالت برای افرادی که از قبل عضو کانال بوده یا نبوده‌اند متفاوت گزارش شده است.

در پیگیری فارس از یک مسئول نزدیک به تیم توسعه دهنده  هات‌گرام اعلام شد: «این تیم در حال تغییراتی در نحوه نمایش پیغام دسترسی به صفحات مسدود شده است. در گذشته هنگام دسترسی به این صفحات کاربر با این پیغام مواجه می‌شد که این کانال در دسترس نیست که این پیغام ظاهر چندان خوبی نداشت. روش جدیدی پیاده‌سازی شده اما در عملیات فنی بستن این صفحات مشکلات ناخواسته‌ای حادث شده است.»

همچنین روز گذشته اینترنت کشور دارای اختلالاتی بود که ممکن است برخی از اشکالات حادث شده در دسترسی به صفحات مسدود ناشی از تاثیر اختلال اینترنت کشور بر اجرای فیلترینگ باشد.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از اسکرین‌شات‌هایی که از باز بودن این صفحات مسدود در تلگرام منتشر شده ساختگی و فوتوشاپ یا با فیلترشکن بوده است برای مثال نشانه‌‌هایی از جمله تعداد اعضای کانال در یک اسکرین شات اعلامی نشان می‌دهد اسکرین شات‌ مربوط به قبل است.

طبق کسب اطلاع فارس تیم هات‌گرام می‌گویند این اختلال به زودی اصلاح می‌شود. تیم توسعه دهنده نرم‌افزارهای هات‌گرام و تلگرام طلایی یکی هستند.

با این حال جای این پرسش هنوز باقی است که چرا این اختلال درست در روزی اتفاق افتاد که بازار تهران دست از کار کشید و همزمان تعدادی از اخلالگران آموزش دیده تلاش کردند با تهدید بازاریان و سوء استفاده از شرایط فضا را برای آشوب‌های خشونت‌طلبانه فراهم کنند.

بر این اساس اگر قرار است بنا بر گفته مسئولان نسخه‌های غیر رسمی تلگرام تحت کنترل بعضی نهادها برای مدت محدودی در کشور فعالیت کنند بهتر است این فعالیت به گونه‌ای ساماندهی شود که چنین اختلالاتی در عملکرد آنها آن هم در مواقع حساس و بحرانی ایجاد نشود.