یک کارشناس فضای مجازی گفت: راهبرد دشمن درحصر تبلیغاتی و ارائه خدمات رایگان توسط پلتفرم های خارج پایه، سرقت کلان داده ها و ذائقه سازی بر اساس آن است.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدان اشاره فرمودند، ضرورت شکستن حصر تبلیغاتی در فضای مجازی است. درباره اهمیت حصر تبلیغاتی جریان انقلاب اسلامی و محور مقاومت اسلامی، گفتگویی تفصیلی با آقای سیدعلیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی و رسانه انجام دادیم. اهم مسائلی که سیدعلیرضا آل داوود، در این مصاحبه بدان اشاره کرد به شرح زیر می باشد:

  • حصر تبلیغاتی در فضای مجازی ناشی از ول بودن فضای مجازی و عدم مدیریت صحیح و اصولی آن است.
  •  راهبرد اساسی دشمن از حصر تبلیغاتی آن است که بتواند کلان داده ها را با این ابزارهای هوشمند سرقت کند و برای مخاطبان خود در کشورهای هدف و از جمله ایران ذائقه سازی و هزینه تراشی کند.
  • اهمیت فضای مجازی در انتخابات تا آنجا است که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تنها ۷ رسانه می توانستند نتایج انتخابات را اعلام رسمی کنند.
  • حصر رسانه ای در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می تواند روی رأی اولی ها بیشترین اثرگذاری داشته باشد.
  • برای نخستین بار فلسطینی ها توانستند محاصره تبلیغاتی فلسطین و مردم مظلوم غزه را بشکنند و صدای خود را به دنیا برسانند و این مساله موجب ترس و وحشت شدید صهیونیست ها شد.

در اینجا نظر مخاطبان را به گفتگوی تفصیل با سیدعلیرضا آل داوود جلب می نماییم.

یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدان تاکید داشتند شکستن حصر رسانه ای تبلیغاتی دشمن است؛ این مساله را در خصوص فضای مجازی چگونه مورد ارزیابی قرار می دهید؟

آل داوود: یکی از موضوعات مهم و اساسی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار داده اند، شکستن حصر تبلیغاتی به خصوص در فضای مجازی است. این حصر تبلیغاتی در فضای مجازی ناشی از ول بودن فضای مجازی و عدم مدیریت صحیح و اصولی آن است. متاسفانه باید گفت شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و غیره در بستر اینترنت آزاد و رها، اخبار جعلی و دروغ را منتشر می کنند و بخاطر همین مساله با وجود فرصت های فراوانی که در فضای مجازی وجود دارد، بخاطر اینکه این فضا مدیریت نمی شود، بیشترین آسیب ها و مخاطرات آن نصیب مردم شده است به طوری که مقام معظم رهبری از فضای مجازی موجود به عنوان قتلگاه نوجوانان و جوانان یاد کردند. لذا باید به سمت رفع حصر تبلیغاتی در این فضا باشیم.

راهبرد دشمن در حصر تبلیغاتی جبهه مقاومت اسلامی به خصوص ایران چیست؟

آل داوود: راهبرد اساسی دشمن از حصر تبلیغاتی در فضای مجازی و ارائه خدمات رایگان توسط پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی خارج پایه آن است که بتوانند کلان داده ها را با ابزارهای هوشمند سرقت کند و برای مخاطبان خود در کشورهای هدف و از جمله ایران ذائقه سازی کند و در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر مخاطبان خود تأثیرگذاری کنند. این موضوع را می توان در ساخت هشتک «اعدام نکنید» مشاهده کرد که دشمن با روش ها و تکنیک های مختلف عملیات روانی توانست مخاطبان را مدت زمانی همراه خود کند و اثر شناختی این عملیات چنین بود که توانستند حکم اجرای اعدام را چند ماهی تعویق بیندازد. یا اینکه در جریان فتنه ۸۸، دشمن توانست با القای دروغ بزرگ تقلب، کشور را ماه ها درگیر فتنه کند که در ۹ دی ماه ۱۳۸۸ با بصیرت افزایی های مقام معظم رهبری، بساط این فتنه جمع شد.

 یکی از مسائلی که درباره حصر تبلیغاتی اشاره فرمودید، پخش اخبار جعلی در فضای مجازی است. چگونه می توان با این پدیده مقابله کرد؟

آل داوود: برای مقابله با اخبار جعلی روش‌های بسیاری وجود دارد از جمله آنکه ما باید سواد و تربیت رسانه‌ای در سطح جامعه‌مان در گروه‌های مختلف مثل مدیران، مسئولان و مردم ارتقا دهیم. هرچقدر سواد رسانه‌ای‌مان را ارتقا دهیم، می‌توانیم بگوییم جامعه در برابر اخبار جعلی مصون‌تر خواهد بود. ما باید به سمتی حرکت کنیم که در فضای مجازی‌مان قوانین متعدد و پیشگیرانه با مقابله با این اخبار وضع کنیم.

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اخبار جعلی استفاده از هوش مصنوعی و همچنین تیم‌های انسانی است. هوش مصنوعی می‌تواند با تطبیق داده‌های صحیح از داده‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد در حوزه داده کاوی اطلاعات و تحلیل اطلاعات مقابله جدی با اخبار جعلی بکند، همچنین مشارکت کاربران در مقابله با اخبار جعلی از دیگر راهکارهای این حوزه است و شاهد این هستیم که در بسیاری از پیام‌رسان‌ها دکمه‌هایی برای هشدار در مورد اخبار جعلی وجود دارد.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ارزش و اهمیت فضای مجازی در انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

آل داوود: اگر بخواهیم متوجه بشویم که تا چه حدی فضای مجازی و مدیریت صحیح بر آن حائز اهمیت است باید به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا نگاه کنیم. با وجودی این کشور مهد لیبرالیسم و آزادی در دنیا است ولی در انتخابات ۲۰۲۰، آمریکایی ها آمدند پلتفرم ها، شبکه های اجتماعی، پیامرسان ها و خبرگزاری ها را بسیار محدود کردند تا جایی که تنها ۷ رسانه و توییتر می توانستند نتایج انتخابات را اعلام کنند.

حتی آمریکایی ها و پلتفرم های فضای مجازی مثل فیس بوک و توییتر، رئیس جمهور قانونی آمریکا را در حصر رسانه ای قرار دادند و اکانت او را در تمام شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها مسدود و حذف کردند و اجازه ندادند پلتفرم هایی که خودشان ساخته بودند علیه خودشان تبدیل به سلاح شود و آنها را مورد تهدید جدی قرار دهد و علاوه بر انتخابات این محدودیت رسانه ای در اشغال کنگره آمریکا نیز تکرار شد. ولی متاسفانه در فتنه ۸۸ شاهد بودیم چگونه این پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی که ساخته سرویس های امنیتی آمریکا و انگلیس و صهیونیست ها است، با ایجاد حصر تبلیغاتی و القای دروغ تقلب در انتخابات، توانستند کشور را به آشوب و اغتشاش بکشانند که با تدبیر مقام معظم رهبری این توطئه خنثی شد.

با توجه به اتفاقات ریاست جمهوری سال ۸۸، حصر رسانه ای و تبلیغاتی در فضای مجازی با توجه به شرایطی کرونایی کشور که امکان برگزاری تجمعات وجود ندارد، چگونه می تواند در روند مطلوب برگزاری انتخابات موثر باشد؟

آل داوود: همان طور که در جریان انتخابات سال ۱۳۹۶، شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی با اجرای فیلترینگ حبابی شاهد اثرگذاری در انتخابات بودند در انتخابات ۱۴۰۰ نیز می توانند با اجرای این سیاست بر روی مخاطبان تأثیرگذاری کنند و نظر خودشان را به مخاطبان تحمیل کنند. از روش های دیگری که می تواند توسط شبکه ها و پیامرسان های خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام انجام شود می توان به ضریب دادن به اکانت های ضدانقلاب و گروه منافقین، بهایی ها و معاندین و جریان تحریف و مسدود سازی اکانت جبهه انقلاب اسلامی در توییتر و اینستاگرام اشاره کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم