سیاست‌گذاری و وضع قوانین مناسب درباره رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای امری ضروری است که باید مجلس شورای اسلامی بدان اهتمام داشته باشد.

امروزه با گسترش خیره‌کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان جزء لاینفک زندگی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان در سراسر دنیا تبدیل شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طبق آمار اعلام‌شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بر اساس تازه‌ترین پیمایش کشوری انجام‌شده در مورد الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، بازیکنان ایرانی تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده‌ است و بازیکنان ایرانی به‌طور متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای درباره وضع موجود بازی‌های رایانه‌ای در ایران می‌گوید: مجموع بازیکنان ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است، به‌عبارتی از جمعیت ۸۳میلیونی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۲ میلیون نفر بازی دیجیتالی انجام می‌دهند. از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹ درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی‌ می‌کنند و ۶۵ درصد آنها بازیکن آن‌لاین هستند.

به‌گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، موبایل با ۹۲درصد ضریب نفوذ میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلت‌فرم بازی در ایران است؛ و برای اولین بار بازیکنان پلت‌فرم کنسول از بازیکنان پلت‌فرم رایانه پیشی گرفته‌اند؛ ۲۲ درصد بازیکنان ایرانی با پلت‌فرم کنسول بازی می‌کنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلت‌فرم رایانه ۲۰ درصد است.

همچنین به‌گفته پژمان، نتایج پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بر اساس برآوردهای پژوهش، مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلت‌فرم موبایل در سال ۱۳۹۸ رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸ درصد سهم بازی‌های موبایلی بومی (بازی‌های توسعه‌یافته یا بومی‌سازی‌شده در ایران) است، اگرچه رشد اعداد و ارقام هزینه‌کرد در پلت‌فرم کنسول به‌شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

با توجه به اهمیت فراوان بازی‌های رایانه‌ای که نقشی بسیار مؤثر در تغییر سبک زندگی دارد، توجه به مدیریت مصرف این گونه بازی‌ها اهمیت فراوانی دارد و در واقع موضوع رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای و نظارت بر تولید، توزیع و عرضه آن‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه مدیریت مصرف کشورهای توسعه‌یافته است و در غالب این جوامع دولت‌ها یا سازمان‌های غیردولتی به‌واسطه دغدغه‌‌های مرتبط با سلامت اخلاقی و روانی جامعه به این موضوع ورود کرده‌اند.

رده‌بندی سنی برای بازی‌های رایانه‌ای در همه دنیا به‌خصوص کشورهای پیشرفته، امری پذیرفته‌شده و الزامی است؛ درباره تاریخچه رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، عقیل منصوری معاون نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: رده‌بندی سنی برای بازی‌های دیجیتال برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲ در کنگره آمریکا مطرح شده و در سال ۱۹۹۴ تقریباً نزدیک به ۳۰ سال پیش نهادی جهت رده‌بندی سنی بازی‌ها در آمریکا پایه‌گذاری شده است.

معاون نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره وضعیت موجود کشور ما در رده‌بندی بازی‌های رایانه می‌گوید: در کشور ما نیز تقریباً سال ۱۳۸۵ این موضوع مطرح و در سال ۱۳۸۷ به‌صورت رسمی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تأسیس شد؛ یعنی تقریباً فاصله‌ای ۱۲ تا ۱۵ ساله با آمریکا داریم، در واقع بسیار از این موضوع عقب نیستیم اما به این شکل هم نیست که فقط ما در جهان این کار را انجام داده باشیم. البته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جزء پیشگامان بوده‌ایم و حتی پیش از کره جنوبی، امارات، عربستان و کشورهای دیگر این کار را آغاز کردیم.

نکته دیگر ضرورت سیاست‌گذاری و تصویب قوانین مشخص در رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که کشورهای مختلف بدان توجه داشته‌اند؛ معاون نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این باره به تجربه کشور کره جنوبی اشاره می‌کند و می‌گوید: کره جنوبی در حالی که بعد از ایران، نظام رده‌بندی و سازمان آن را راه‌اندازی کرد که اکنون فصل مفصلی از قوانین را در پارلمان‌ خود درباره حوزه بازی‌های دیجیتال تصویب کرده است، اما ما در مجلس شورای اسلامی، تقریباً یک خط هم در مورد بازی‌های رایانه‌ای نداریم!

به‌نظر می رسد با توجه به اهمیت فراوان بازی‌های رایانه‌ای در تغییر سبک زندگی و همچنین اثرات مخرب و زیانبار در کودکان و نوجوانان و بنابر تجربیات کشورهای مختلف در رده‌بندی سنی این گونه بازی‌ها و وضع قوانین و مقررات در این باره، اهتمام بیشتر نهادهای مربوطه به‌خصوص مجلس شورای اسلامی در ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای با وضع قوانین و مقررات مناسب امری ضروری باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم