مقام معظم رهبری دستورات و هشدارهای متعددی نسبت به مدیریت فضای مجازی داده اند که در این گزارش به برخی از آنها می پردازیم.

هبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به مناسبت های مختلف و در بیانات خویش با عموم مردم و مسئولین، دستورات و هشدارهای بسیار مهمی درباره فضای مجازی و ضرورت مدیریت صحیح آن داده اند که در این گزارش به برخی از این هشدارها و دستورات می پردازیم:

۱- فضای مجازی ول افتخار ندارد

متاسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت های لازم با وجود این همه تاکیدی که من کردم صورت نمی گیرد و در یک جهاتی واقعا ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می کنند (در حالی که) ما افتخار می کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده ایم. این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد…. نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند. (بیانات نوروزی مورخه اول فروردین ۱۴۰۰)

۲- فضای مجازی ابزار امیدآفرینی و بصیرت آفرینی

دشمن دو هدف را به نظر ما در جنگ نرم دنبال می کند… یکی این است که این زنجیره تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛ دوم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد… افسران جنگ نرم ما نباید اجازه بدهند این اتفاق بیفتد… از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی، برای توصیه به صبر، برای توصیه به حق، برای بصیرت آفرینی، برای توصیه به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند اینها. (بیانات مورخه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹)

۳- ضرورت حفظ ادب اسلامی در فضای مجازی

عزیزان من یکی از چیزهای بسیار مهم، حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن است که متاسفانه امروز با گسترش فضای مجازی به تدریج این ادب اسلامی دارد کمرنگ می شود. بدزبانی، بدگویی و مانند اینها بایستی در جامعه جمع بشود. امروز بعضی سعی می کنند یا بی توجهی می کنند و این در جامعه به خصوص در بعضی رسانه ها – چه رسانه های صوتی، چه رسانه های تصویری- و به خصوص در فضای مجازی رو به گسترش است. (بیانات مورخه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹)

۴- شکستن هیمنه پوچ استکبار در فضای مجازی

آنچه در شهادت او (حاج قاسم) اتفاق افتاد سیلی سختی بود که به آمریکا زده شد و تا آن زمان، مهمترین سیلی به آمریکا همین حرکت مردمی عظیمی بود که انجام گرفت. بعد هم که خب برادرها یکی سیلی ای زدند؛ لکن سیلی سخت تر عبارت است از غلبه نرم افزاری بر هیمه پوچ استکبار. (بیانات مورخه ۲۶ آذر ۱۳۹۹)

۵- جلوگیری از آسیب های آموزش مجازی بین کودکان و نوجوانان

در باب آموزش مجازی، یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن زیان هایی است که احتمالا در آموزش مجازی وجود دارد. حالا این شبکه شاد که به وجود آمده، بسیاری چیز خوبی است. منتها بایست مراقبت کنید تا این موجب این نشود که جوان ها وارد فضای بی بند وبار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها دارد. (بیانات مورخه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹)

۶- نباید مردم را بی پناه در فضای مجازی ول رها کنیم

فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیار ما مدیریت می شود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل آب روانی هر جور که می خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می خواهند هدایت می کنند آنها دارند مدیریت می کنند این فضا را. خب وقتی که ما می دانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را که ما هم دستندرکارش هستیم و مبتلابه ما است هدایت می کنند و مدیریت می کنند، ما نمی توانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمی توانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده فضای مجازی را اداره می کند. عوامل مسلط بین المللی در این زمینه بشدت فعالند. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹)

۷- باید در فضای مجازی قوی شویم

قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است.امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان ها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می برند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است. (بیانات مورخه ۳ فروردین ۱۳۹۹)

۸- مدیریت کوتاه مدت و میان مدت فضای مجازی

در مقوله‌ی مسائل اجتماعی و غیره … مسئله‌ی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئله‌ی بلندمدّت هم نیست؛ مسئله‌ی کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. (بیانات مورخه ۲۲ تیر ۱۳۹۹)

۹- آمادگی در مقابل آرایش جنگی دشمن در فضای مجازی

از همه طرف دشمن وارد شده… از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند. (بیانات مورخه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸)

۱۰- شکستن حصر تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی

شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد شما است…. (جوانان) اجازه ندهند که جهنمی ها مردم را با زور و فریب جهنمی کنند. ابزارهای رسانه ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضدمعنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل های پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهره گیری از این ابزارها را به چشم خود می بینیم… در دوره پیش رو باید در این باره ها برنامه های کوتاه مدت و میان مدت جامعی تنظیم و اجرا شود. (بیانیه گام دوم انقلاب مورخه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷)

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم