لنز 8 شبکه اختصاصی دارد، حدود 6 میلیون ثبت نام و بیش از 2میلیون کاربر فعال


ببینید/ فیلم کامل مهافمپ۱۸ با مهندس باقرصمدی معاون ایرانسل و با موضوع لنز


هجدهمین محفل هم‌افزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور مهندس باقرصمدی معاون دیجیتال شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل برگزار شد.

موضوع این جلسه، تلویزیون‌های اینترنتی، فرهنگ و قوت در فضای مجازی، ناظر به تلویزیون اینترنتی لنز بود.

در ادامه خلاصه این جلسه برای استفاده علاقه مندان آورده شده است.

مهندس صمدی در توضیح تاریخچه‌ی تلویزیون‌های اینترنتی بیان کردند که:

صدا و سیما در سال ۱۳۹۳ مزایده ای را برای تاسیس تلویزیون‌های اینترنتی برگزار کرد که از میان ۱۳ شرکت، شرکت کننده در این مزایده حدود ۸ شرکت به بخش اهلیت سنجی رفته و در نهایت ۵ شرکت انتخاب شدند که مجوز تاسیس تلویزیون اینترنتی بگیرند، یکی از این شرکت‌ها ایرانسل بود.

مفاد این مزایده به این شرح بود که : مدت زمان به انجام رسیدن این قرارداد شش سال خواهد بود، یعنی تا سال ۱۳۹۹ باید به انجام می رسید. ۲۸۰۰ میلیارد تومان تعهد درامدی اپراتورها در این قرارداد در مدت شش سال بود. ۲۰ درصد کف پرداختی به سازمان صدا و سیما دیده شده بود و یک لایسنس ۵ میلیارد تومانی هم سالانه باید پرداخت می‌شد.

همه شرکت‌ها بلافاصله شروع به ایجاد زیرساخت‌ها کردند تا این پروژه به انجام برسد اما زمان تغییر مدیریت در صداوسیما با توجه به بررسی که مدیران کردند و به این دید رسیدند که این بازار به این بزرگی که در قرارداد آمده نیست، یکسری تعهدات و طول زمان قرارداد را کم کردند.

در حال حاضر از بین تلویزیون‌های اینترنتی که مجوز گرفتند، لنز، آیو و تیوا فعالیت‌هایی دارند، از فام، آی‌سیما، به‌سیما و تیوی‌نت هم خبری نیست و شیما هم که متعلق به صداوسیما است.

میتوان گفت پروژه‌ی تلویزیون‌های اینترنتی حداقل از نظر کسب‌وکاری تا کنون شکست خورده است.

بر اساس قرارداد بین صداوسیما و شرکت‌هایی که در صدد راه اندازی تلویزیون‌های اینترنتی بودند صداوسیما ۵۰ درصد مالکیت پلتفرم و برند تلویزیون‌های اینترنتی را دارد.

این پروژه تا حد زیادی اقتصادی نیست چرا که حدود ۱۰۰میلیارد تومان در سال باید اپراتورهای تلویزیون‌های اینترنتی بپردازند که با تعداد اولیه ۵ شرکت هم در سال ۵۰۰ میلیارد تومان میشد که سایز بازار تلویزیون‌های اینترنتی اینقدر نیست.

مشکل مهمی که وجود داشت تفاوت قوانین و برخوردها بود، پلتفرم‌هایی از سمت وزارت ارشاد مجوز گرفتند که نوعی از برخورد، مقررات ، ممیزی و غیره را داشتند و اپراتورهایی که از صداوسیما مجوز گرفته بودند شامل مقررات خیلی سختگیرانه‌‌تری شدند.

اهداف ایرانسل از ورود به این صنعت:

اول این بود که با توجه به ایجاد پروژه lte در این اپراتور بتواند میزان کاربری از اینترنت را بالا ببرد. از سمت دیگر ایرانسل مسئولیت اجتماعی در جهت توسعه محتوای بومی را دارد. افزایش درامد هم بخشی از این نقشه بوده و همچنین داشتن رسانه هم برای ایرانسل از جمله دلایل ورود به صنعت تلویزیون اینترنتی بود.

لنز ۸ شبکه اختصاصی دارد، حدود ۶ میلیون ثبت نام و بیش از ۲میلیون کاربر فعال.

برنامه‌های آینده لنز :

گسترش پخش زنده، بهبود و افزایش شبکه‌های اختصاصی ، ورود به حوزه تولید محتوا، ورود به تلویزیون‌های هوشمند و ست‌اپ باکس‌ها از است.

در جهت هدف کشور برای تغییر میزان استفاده از محتوای داخلی نسبت به محتوای خارجی اپراتورها ماموریت‌هایی دارند که از جمله آن‌ها بهبود تکنولوژی برای بهبود کیفیت خدمات و دادن امکانات مختلف برای پخش محتوا به تولید کنندگان محتوا است.

توسعه مدل‌های کسب‌وکاری برای رشد تولید محتوا و تقسیم درآمد ناشی از مصرف ترافیک بین  تولید کننده محتوا، عرضه کننده محتوا، و اپراتور و همچنین تعرفه های ترجیحی هم از دیگر حمایت‌ها در جهت توسعه محتوای داخلی هستند.

در بحث فرهنگ‌سازی پلتفرم‌ها

مهندس صمدی با اشاره به این موضوع که پلتفرم ها از سمت نهاد های زیربط رگلاتوری میشوند و خود اجازه پخش محتوایی را ندارند و هر محتوایی باید مجوز داشته باشد تا پخش شود ادامه دادند که:

از طرفی هم بعضی شرایط حکم میکند اتفاقاتی در سطح کشور بیفتد، از جمله‌ی آن همین شرایط کرونا که برای پلتفرم‌های مختلف این وظیفه را به همراه داشت که به هرشکل که می‌توانند مردم را بیشتر در خانه نگهدارند.

حتی حوزه فرهنگ هم رشد نمی‌کند مگر با دیدن وجه اقتصادی آن، و بنابراین باید تا جایی که امکان دارد سختگیری در این حوزه کمتر بشود.

مهندس صمدی با اشاره به این موضوع که در پیشنهادات محتوایی پلتفرم‌ها و حتی تعرفه‌ها و دیگر عوامل موثر سعی شده است محتواهای فاخر بیشتر معرفی شوند، گفتند که: تشخیص محتوای فاخر چیزی نیست که از اپراتور یا پلتفرم بر بیاید بلکه باید شاخص‌ها توسط یک نهاد بالادستی تعیین گردد و بعد از آن پلتفرم‌ها این شاخص‌ها را اعمال کنند.

در پاسخ به سوال پیرامون پیامرسان گپ، شاد و روبیکا آقای صمدی توضیح دادند که:

قرارداد با گپ به دلیل براورده نشدن توقعات شرکت ایرانسل از نظر توان فنی تیم گپ و دیگر موارد فسخ شد، در پیامرسان شاد ایرانسل نقشی نداشته و این پیامرسان از سمت همراه اول به آموزش و پرورش هدیه داده شده است و روبیکا هم به دلیل قابلیت‌‌های خوبی که داشته از سمت هر دو اپراتور اصلی همراه مورد حمایت قرار گرفته است.

در بحث نفوذ به بازارهای خارجی مهندس صمدی با اشاره به این که صنعت پلتفرمی ایران چند سال از صنعت پلتفرمی کشورهای آفریقا و… جلوتر است، با توجه به نفوذ گروه mtn میتوان به این بازارها وارد شد و رشد خوبی را با برنامه ریزی درست شاهد بود.

در بحث توسعه نسل پنجم تلفن همراه ( ۵g ) آقای صمدی با اشاره به اینکه در کشورهایی که این تکنولوژی فعال شده هم تنها در سطح کوچک و منطقه ای بوده گفتند:

دقیق مشخص نیست تا چه زمانی بتوان در کشور ما این تکنولوژی را گسترش داد چرا که علاوه بر مشکلات تحریم زیرساخت‌های زیادی که برای این موضوع نیاز هست هم در کشور وجود ندارد و از سوی دیگر این تکنولوژی بیشتر کاربردهای حرفه‌ای و برای کسب‌وکارها و ساختارهای بزرگ دارد که باید کسبوکارهای مختلفی با هم هماهنگ شوند و رشد کنند تا بتوان از این تکنولوژی استفاده کرد.


بخوانید/مهافمپ۱۷ با مهندس مهدی داوری مدیر پلتفرم تیوا حول موضوع تلویزیون های اینترنتی