یک سند فاش شده اتحادیه اروپا نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی برای جاسوسی از مردم و شناسایی چهره آنها به علت ضعف‌های آن توقف می‌شود.

به نقل از سی ان بی سی، در این سند ۸۱ صفحه‌ای تصریح شده فناوری تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز آن قدر پیشرفته نیست که برای کنترل و شناسایی غیر تبعیض آمیز افراد مورد استفاده قرار بگیرد.

در این سند افشا شده که اتحادیه اروپا استفاده از این فناوری برای کنترل دائمی مردم و امتیازدهی اجتماعی به آنها بر مبنای رفتارهای روزمره آنها را مورد بررسی قرار داده، اما به علت ضعف و خطاهای فناوری یادشده در زمینه تشخیص هویت افراد این روند را عملیاتی نخواهد کرد.

سند مذکور پیش‌نویس طرحی است که قرار بوده برای تصویب در کمیسیون اروپا مطرح شود، اما به تازگی به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شده است. در این سند روش‌هایی برای نظارت و پیگیری روزانه افراد در فضای مجازی و واقعی پیشنهاد شده است تا بر این اساس افراد امتیازبندی شوند و در ادامه تصریح شده با توجه به خطرات بالای استفاده از هوش مصنوعی بدین منظور به علت ضعف‌های آن در زمینه شناسایی دقیق افراد با جنسیت‌ها، قومیت‌ها، نژادهای متفاوت این کار متوقف می‌شود.

در عین حال کمیسیون اروپا مدعی شده قرار است در این زمینه در نشستی در تاریخ ۲۱ آوریل تصمیم‌گیری کند و هر متنی که در این زمینه قبل از این تاریخ منتشر شود، قانونی نیست.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر