در حالی که سازندگان خودرو توجه بیشتری به امنیت سایبری دارند، تکامل اتومبیل‌ها در "پلتفرم‌های نرم‌افزاری" و پذیرش سریع ویژگی‌های جدید، خودروهای متصل را به یک هدف تبدیل کرده‌است.

تاثیر حملات به خودروسازان در دهه گذشته.

 

متخصصان امنیت سایبری خودرو در مصاحبه‌های این هفته بیان داشتند که با هوشمندتر و متصل شدن فزاینده اتومبیل‌ها، حملات مختلفی در حال ظهور است: سارقان خودرو از سیستم‌های ورود Keyless یا همان سیستم دسترسی بدون کلید سو استفاده می‌کنند، هکرها راه‌های جدیدی برای بهره‌برداری از اجزای وسایل نقلیه و کلاهبرداری در تامین مالی خودرو پیدا می‌کنند. برای مثال در ماه سپتامبر، پلیس شهر نیویورک باند سرقان خودرو را دستگیر کرده که بنا بر گزارش‌ها، اتومبیل‌ها را با استفاده از ریموت های کلون شده براساس کد امنیتی خریداری شده به صورت آنلاین و به وسیله یک قفل ساز محلی کدگذاری شده بودند، سرقت می‌کردند. آن‌ها همچنین از یک ابزار اسکن بازار قطعات یدکی که معمولا توسط مکانیک استفاده می‌شد استفاده کردند تا با برنامه ریزی مجدد سیستم احتراق خودروهای هدف موجب شود تا فکر کنند که تمام کلیدها از دست رفته‌اند.

Guy Molho، نایب‌رئیس خدمات امنیت سایبری در صنعت، می‌گوید که افزایش سرقت‌های الکترونیکی تنها یکی از پیامدهای ناخواسته استفاده سریع از نرم‌افزار متصل در فضای خودرو است. او می‌گوید: ” OEM ها((Original Equipment Manufacture) یا تولید کننده‌ی اصلی تجهیزات) در حال تامین مشتریان خود با بسیاری از قابلیت‌های جدید هستند و اینها سطوح جدیدی برای هکرها و وکتورهای حمله هستند.

به آینده خودروهای متصل خوش آمدید. خطرات بالقوه فراتر از سرقت معروف خودرو در شهر نیویورک است. براساس یک گزارش دیگر، در بریتانیا، گروه دیگری از دستگاهی استفاده کرد تا سیستم ورودی keyless را فریب دهد و بیش از ۳۰ اتومبیل میتسوبیشی را در کم‌تر از ۳ ماه سرقت کند.

انواع دیگر حملات (مسدود کردن تولید کنندگان خودرو از طریق باج افزار مانند رنو و هوندا، محقق کلاه سفید که قادر به کنترل از راه دور محدود تسلا شد)، نشان‌دهنده اتصال است که به خودروهای دارای فن‌آوری بالا اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های جدیدی را ارایه دهند که نشان‌دهنده افزایش گسترده در سطح حمله آن‌ها می‌باشد.در سال ۲۰۲۰، طبق داده ها، ۵۴٫۶ درصد از این حوادث، هکر سیاه کلاه را شامل می شد، در حالیکه محققان کلاه سفید در بسیاری از درصد باقیمانده شرکت داشتند.

و تعداد اتومبیل‌های متصل همچنان رو به رشد است. در حال حاضر، حدود یک چهارم از خودروها به نوعی به یک شبکه وصل شده‌اند. تا سال ۲۰۲۵، هفت خودرو از هر هشت خودرو متصل خواهد شد. ” Global Automotive Cybersecurity ” در گزارش سالانه خود اعلام کرده‌است: ” تهدیدات سایبری در سیستم خودرو به دلیل تاثیر مستقیم بر ایمنی و امنیت مصرف کنندگان ، بسیار نگران کننده است.” خودروها خود می‌توانند خطرناک باشند؛ حال با اضافه شدن اتصال، خودروهای مدرن به طور ویژه خطرناک هستند.”

tomer Porat، تحلیلگر ارشد ، می‌گوید درآینده، تلاش برای سازش جمعی رایج‌تر خواهد شد و در نتیجه اجزای زیرساخت هوشمند و متصل را هدف قرار می‌دهد. در نهایت مقدار داده‌های تولید شده و مصرف‌شده توسط خودروهای متصل به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. Molho می‌گوید که یک وسیله ارتباطی مدرن، اطلاعات زیادی را در روز تولید خواهد کرد که برای کنترل‌های امنیتی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا