در مهر ماه سال گذشته فضای مجازی در کشور مصر صحنه جنجال برانگیزی را به خود دید، انتشار ویدئویی از یک فعال حقوق بشر زن در خصوص آزار و اذیت جنسی از خودش در فضای سایبری باعث شد تا وی به جرم نشر اکاذیب و شایعه پراکنی دستگیر شود و حکم سنگین مجازات ۱۰ هزار […]

در مهر ماه سال گذشته فضای مجازی در کشور مصر صحنه جنجال برانگیزی را به خود دید، انتشار ویدئویی از یک فعال حقوق بشر زن در خصوص آزار و اذیت جنسی از خودش در فضای سایبری باعث شد تا وی به جرم نشر اکاذیب و شایعه پراکنی دستگیر شود و حکم سنگین مجازات ۱۰ هزار دلاری و زندان ۲ ساله برای او در پرونده اش درج شود.

اما این پایان ماجرا نبود که به گفته وکیل خانم امل فتحی، پرونده دیگری از سوی محاکم قضایی برای عضویت ایشان در سازمان های تروریستی، مفتوح می باشد و خانم فتحی می بایست در این باره نیز به محاکم قضایی پاسخگو باشند.

خانم امل فتحی فعال حقوق بشری و عضو جنبش جوانان ۶ آوریل است و همسر محمد لطفی پژوهشگر سازمان عفو بین الملل می باشد، سازمان عفو بین الملل این عمل دادگاه مصر را شرم­آور خواند.

جنبش جوانان ۶ آوریل (ه مصری جدید: حرکه شباب ۶ ابریل) گروه فیسبوکی مصری است که توسط احمد ماهر، اسماء محفوظ در بهار ۲۰۰۸ برای حمایت از کارگران شهر صنعتی محله الکبری که برای اعتصاب در تاریخ ۶ آوریل برنامه داشتند، ایجاد شد.

فعالان به شرکت‌کنندگان گفتند تا سیاه بپوشند و روز اعتصاب در خانه بمانند. تارنگارنویسان و شهروندخبرنگاران از فیس‌بوک، توییتر، فلیکر، تارنگارها و دیگر ابزارهای رسانه برای گزارش اعتصاب، و هشدار به شبکه‌ها درباره فعالیت پلیس، سازمان‌دهی حفاظت قانونی و جلب نظرها به تلاش‌هایشان استفاده کردند.

تا ژانویه ۲۰۰۹ این گروه حدود ۷۰ هزار عضو عمدتاً جوان و تحصیل‌کرده داشت که بیش‌ترشان تا پیش از آن در سیاست فعال نبودند؛ دغدغه‌های اصلی آن‌ها شامل نبود آزادی بیان، وجود خویشاوندسالاری در دولت و اقتصاد راکد کشور است.

همچنین اعضای گروه چند راهپیمایی عمومی برای آزادسازی خبرنگاران دربند و اعتراضات مرتبط با جنگ غزه ۲۰۰۸–۲۰۰۹ در اعتراض به اسرائیل را سازماندهی کردند.

همانطور که ارائه شد خانم فتحی جرمی را به زعم دولت مصر مرتکب شده و مجازات معین شده این ارتکاب نیز برای ایشان در نظر گرفته شد، نکته جالب ماجرا اینجاست که این موضوع باعث شد تا رئیس جمهور مصر در تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۱۸قوانین ۴۵ ماده ای درباره فضای سایبری منتشر کند که یکی از مفاد این قانون درباره شبکه های پیام رسان است.

به موجب این قانون هر شخصی که بیش از ۵ هزار دنبال کننده را در صفحات خود داشته باشد، خود یک رسانه تلقی می گردد.به موجب این قانون شخص با این تعداد دنبال کننده، مسئولیت های یک رسانه را برای خود ایجاد کرده است و تمام قوانین رسانه شامل حال او خواهند شد.

اما این روزها در جامعه ما اتفاقاتی می افتد که متاثر از فضای مجازی، التهاباتی را در کشور ایجاد می کند که متاسفانه قانون گذاران در  حوزه فضای مجازی با حرکت لاک­پشتی خود پاسخگوی این نیازهای ایجاد شده نیستند .

در فضای پیام رسان های اجتماعی که چند نیروی تربیت شده و البته برخی مردم نا آگاه، حضور دارند، یک قتل را تأیید می کنند! لایک می کنند! یک قاتل با تصاویر اسلحه هایش و خالکوبی هایش تریبونی چند هزار نفره داشته باشد!ترویج خشونت و مسائل جنسی و امثال آن به راحتی انجام شود،بدون این که کسی به این ها بگوید بالای چشمتان ابرو است!

این فضا،

فرهنگش، آب و هوا و اتمسفرش، به دست کسی است که سازنده و صاحب بستر است.هر پلتفرم مجازی، عملاً یک کشور با مرزها و قوانین و سیاست های خودش است که گویی یک سفارت چند میلیون مخاطبی در کشور شما ایجاد کرده است!
اگر شما اجازه می دهید امریکا یا اسرائیل داخل کشورتان یک سفارت ۱۰۰ هکتاری وسط تهران ایجاد کند و مردم به آن رفت و آمد کنند، همین اجازه را هم در فضای مجازی به امریکا و اسرائیل بدهید! اگر شما در چنین سفارتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنید، پس در تلگرام و فیس بوک و اینستاگرام  وامثال آن نیز با مخاطبان خود ارتباط بگیرید تا به خیال خودمان #وظیفه ی خود در فضای مجازی را #هوشمندانه پیگیری کنیم!

اگر به چنین سفارتی امکان و شماره تماس و کلیه ی اطلاعات مردم را می دهید، به بسترهای فضای مجازی ایجاد شده توسط این دو نیز همین اطلاعات را بدهید! اگر به مردم اجازه ی استفاده از امکانات و غذا و مشورت و خبرهای چنین سفارتی وسط تهران را می دهید،به این پلتفرم ها هم اجازه ی جذب کاربر و مخاطب در مردم خود نیز بدهید!

و این تشبیه و تمثیل را ادامه دهید!

امروز عده ای برای محاکمه چهره ای سینمایی معلوم الحالی که با اندک سواد خیابانی، خود را صاحب نظر در هر امری میداند پویش راه اندازی کرده اند، اما این موضوع و این پویش برای یک فرد که شاید به نتیجه برسد یا نرسد کافی نیست، بلکه قانون گذاران می بایست از این خلاء دیده شده درس عبرتی بگیرند و به جبران این موضوع بپردازند.

خون شهید روحانی مصطفی قاسمی نباید هدر برود و باید به آبیاری درخت تناور اسلام و انقلاب بی انجامد. همانطور که مقتدای این شهید، امام عظیم الشان می فرمایند:

“سیدالشهداء علیه السلام از همان روز اوّل که قیام کردند برای این امر، انگیزه شان اقامه عدل بود، فرمودند که: می بینید که معروف عمل بهش نمی شود و منکر بهش عمل می شود. انگیزه این است که معروف را اقامه و منکر را از بین ببرد. انحرافات همه از منکرات است. جز خط مستقیم توحید هرچه هست منکرات است. اینها باید از بین برود و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت. قیامش، انگیزه اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود مِن جمله قضیه حکومت جور. حکومت جور باید از بین برود. ”

باشد که ریخته شدن خون پاک این شهید روحانی مقدمه ای باشد تا قانونی برای این افسار گسیختگی فضای مجازی تدوین شود.

  • نویسنده : حسام الدین یاری
  • منبع خبر : فمپ