عبادی درخصوص راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی گفت: محدود کردن زمان استفاده از اینترنت، نظارت بر روی سایت هایی که کودکان مراجعه می کنند، آشنایی والدین با اطلاعات و تکنولوژی های جدید از جمله راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی است. زهرا عبادی» درخصوص آسیب های فضای مجازی گفت: اعتیاد اینترنتی، اختلال روحی، افسردگی […]

عبادی درخصوص راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی گفت: محدود کردن زمان استفاده از اینترنت، نظارت بر روی سایت هایی که کودکان مراجعه می کنند، آشنایی والدین با اطلاعات و تکنولوژی های جدید از جمله راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی است.

زهرا عبادی» درخصوص آسیب های فضای مجازی گفت: اعتیاد اینترنتی، اختلال روحی، افسردگی متمرکز، اضطراب اجتماعی، ضعف مهارت مقابله و عزت نفس پایین از آسیب های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت است.

کارشناس علوم تربیتی و رفتارشناس، فضای مجازی را چاقوی دو لبه ای عنوان کرد که می تواند همزمان نقاط مثبت و منفی را داشته باشد و افزود: آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بیش از سایر افراد جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی که دارند مدام در حال تحرک، بازی با هم سالان هستند درحالیکه با حضور در فضای مجازی به تدریج از تحرک آنها کاسته شده و از جمع های دوستانه دور می شوند و در درازمدت باعث منزوی شدن کودکان و نوجوانان می شود.

عبادی با بیان اینکه خانواده ها باید قوانینی برای استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی تعریف کنند، گفت: فرزندان در بیشتر مواقع از عدم مهارت والدین خود در استفاده از اینترنت و رایانه، سوء استفاده می کنند.

کارشناس علوم تربیتی با تاکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای خانواده ها، خاطرنشان کرد: تسلط کامل والدین بر مهارت های مربوط به استفاده از رایانه ها و اینترنت، هوشیاری آنها در این رابطه و فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از فضای مجازی، می تواند تاثیر بسزایی در فراگیرى مهارت هاى مختلف زندگى و نیز آموزش هاى مرتبط با تحصیلات و مسائل علمی نسل جوان و نوجوان داشته باشد.

عبادی تصریح کرد: استفاده از اینترنت در میان کودکان و نوجوانان در صورتى که نظارت والدین را به دنبال نداشته باشد، می تواند بستری برای بروز ناهنجاری اخلاقی و رفتاری باشد.

وی درخصوص راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی گفت: محدود کردن زمان استفاده از اینترنت، نظارت بر روی سایت هایی که کودکان مراجعه می کنند، آشنایی والدین با اطلاعات و تکنولوژی های جدید از جمله راهکارهای کاهش آسیب های فضای مجازی است.

عبادی با بیان اینکه باید به کودکان و نوجوانان بیاموزیم که هر چیزی که در اینترنت می بیند یا می خواند حتماً و لزوما درست و واقعی نیست، افزود: والدین باید زمان هایی را اختصاص دهند تا همراه فرزندان شان در فضای مجازی حضور یابند.

کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم تا اطلاعات شخصی و خانوادگی را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک نگذارند، خاطرنشان کرد:  خانواده ها باید به فرزندان خود بیاموزند که همان قوانینی که در ارتباطات واقعی رعایت می‌کنیم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکیک و طنزها و مطالب مبتذل و… باید در فضای مجازی نیز رعایت کنند.

  • منبع خبر : حبرگزاری شبستان