گسترش فضای مجازی، خانواده ها را بلاک کرده و تلگرام، به تله گرامی خانواده های ایرانی تبدیل شده و عکس های سلفی تنها، جای دورهمی ها را گرفته است. کیوسک‌ های زردرنگ کنار خیابان، یک زمانی تنها راه ارتباطی ما بودند، همان‌ هایی که مقابلش صف می کشیدیم و گاهی دنبال پول خرد می ‌گشتیم […]

گسترش فضای مجازی، خانواده ها را بلاک کرده و تلگرام، به تله گرامی خانواده های ایرانی تبدیل شده و عکس های سلفی تنها، جای دورهمی ها را گرفته است.

کیوسک‌ های زردرنگ کنار خیابان، یک زمانی تنها راه ارتباطی ما بودند، همان‌ هایی که مقابلش صف می کشیدیم و گاهی دنبال پول خرد می ‌گشتیم تا به کسی زنگ بزنیم و احوالی از او بپرسیم  اما شاید فکرش را هم نمی کردیم که زمانی فرا برسد که دیگر نیازی به پرسیدن این سوال هم نباشد و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، هر لحظه بروز بودن ما را به همه نشان دهند.

گاهی که مکالمه تلفنی مان به درازا می کشید، فرد منتظر بیرون اتاقک، با سکه دم دستش به شیشه می کوبید که لطفا زودتر تمام کن، اما در فضای مجای، دیگر کسی نیست که طولانی شدن گفتگوهایمان را گوشزد کند، دیگر مزاحمتی برای ما نیست، می توانیم ساعت ها در این فضای مجازی سرگردان باشیم.

فضای مجازی امروزه آن کیوسک ها را کنار زده و صف های انتظار برای شنیدن صدای دوست و عزیزمان را از بین برده است، شبکه های اجتماعی، عضو مشترک تمام خانواده های ایرانی شده و گاهی از همسر، فرزند، پدر و مادر هم به آدم نزدیک تر است!

خانواده ها بسترهای تهدید فضای مجازی را از بین ببرند

کارشناس ارشد روانشناسی  فضای مجازی را یک تهدید برای نسل جوان دانست و اظهار داشت: فضای مجازی بدون مدیریت آن، یک تهدید برای نوجوانان محسوب می شود و در این بین خانواده ها باید بسترهای تهدید را از بین ببرند، البته که نمی توان به کلی آن را منکر شد و باید با آشنا کردن نسل جوان با نحوه درست استفاده از شبکه های اجتماعی، آن ها را از خطرات مصون نگه داشت.

اکبر احمدی تاکید کرد: استفاده بی هدف و نادرست از شبکه های اجتماعی جدید موجب افت شاخص اخلاق و به مرور باعث بروز بی اخلاق در جامعه می شود و زمانی که اخلاق از بین برود جرم و جنایت نیز در جامعه گسترش خواهد یافت.

وی دسترسی امروزه کودکان و نوجوانان به وسایل ارتباطی را بی حد و مرز دانست و افزود: ممکن است کودکان و نوجوانان با ورود به شبکه های اجتماعی، خیلی از مسائل را متوجه شوند که متناسب با سن و سال آن ها نیست، والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزندان آن ها دراین سنین شرایط روحی متناسب را برای حل و هضم آن موضوع نداشته باشند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ورود شبکه های اجتماعی و گسترش عضوگیری  آن در کشور را یکی از دغدغه های خانواده ها عنوان کرد و گفت: امروز شاهد اشتراگ گذاری محتواهای غیراخلاقی و مسموم زیادی در فضای مجازی هستیم که با وجود فیلترینگ های عنوان شده از سوی دولت هنوز هم در حال فعالیت هستند.

احمدی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان سرمایه های کشور هستند، تصریح کرد: نباید اجازه داد این سرمایه ها با عدم آگاهی خود و بی تدبیری برخی مسئولین در دام جنگ نرم دشمن اسیر شوند و اینگونه جان دهند.

با هم بودن در کنار خانواده را «لایک» بزنیم

دوست داشتنی ترین انسان‌ های زندگی در چهاردیواری خانه  و در کنار ما هستند، اما هر روز به یک بهانه، از آن‌ ها غافل می‌ شویم و دیواری از جنس تلگرام، انستاگرام، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی بین تک تک اعضای خانواده فاصله انداخته است.

تکنولوژی به شرطی مفید و سازنده خواهد بود که با هم بودن و ارتباط ما با یکدیگر را تسهیل کند، اگر بخواهد به آن آسیبی برساند همان بهتر که دوباره به جنگل پناه ببریم، به دل غار بزنیم و برای رفع گرسنگی شکار کنیم.

اگر کمی سرمان را از گوشی همراه بلند کنیم و نگاهمان را به اعضای خانواده بدوزیم، خواهیم دانست که خانواده هم چیز خوبی است و می توان حرف ها و نگاه های آن ها را هم لایک کرد.

خانواده ها در فضای مجازی «بلاک» شده اند

طبق آخرین آمارها ۷۰ درصد جرایم صورت گرفته در کشور در حوزه فضای مجازی بوده و هر روز هم در حال افزایش است، بیش از نیمی از این جرم ‌ها شامل برداشت غیرمجاز بوده و هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی طلاق عاطفی را از ضررهای فضای سایبری عنوان کرد و گفت: فضای مجازی باعث شده افراد به ظاهر زندگی مشترک را حفظ و زیر یک سقف زندگی کنند اما ساعت ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی و تبلت های خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود هستند.

محسن محمودی افزود: در جامعه امروزی، شبکه های اجتماعی امکان گسترش علوم ارتباطات را فراهم می کنند، اما این کار ممکن است تهدیدات و خطراتی را برای فرهنگ خانواده های ایرانی به همراه داشته باشد.

این مقام انتظامی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در سبک زندگی ایرانی اسلامی تصریح کرد: والدین به خاطر عدم آشنایی و سواد کافی، توانایی نظارت بر عملکرد فرزندان خود در این فضا را ندارند و از سویی حضور در فضای مجازی و اینترنت نیز نیاز امروزه بشر بوده و ورود فرزندان به این فضا اجتناب ناپذیر است، لذا بهترین روش آموزش نحوه استفاده صحیح از این فضاست.

وی در رابطه با طلاق عاطفی بین زوجین تصریح کرد: چند سالی است که طلاق عاطفی بسترسازی از طلاق های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته، پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را بیشتر کرده است.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده می شود و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی و در فضاهای مجازی می گذرانند.

وی در پایان گفت: شهروندان در صورت مواجهه با مشکلات سایبری به پلیس فتا مراجعه و مشکل خود را با کارشناسان این پلیس در میان بگذارند و یا با شماره های ۱۱۰ و ۱۹۷ موضوع را به پلیس گزارش دهند.

بی سوادی رسانه ای

اما فضای مجازی مثل سایر تکنولوژی ها پیش از آنکه سواد استفاده آن به شهروندان آموزش داده شود، به سرعت در میان افراد و خانواده ها رسوخ پیدا کرد، از طرفی اختلاف چشمگیری بین سواد فضای مجازی والدین و فرزندان وجود دارد که این  موضوع باعث شده تا والدین دربسیاری از موارد نتوانند وظیفه نظارتی خود را انجام دهند و تبعات منفی استفاده از فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان افزایش یابد.

استفاده بی حد و حصر از شبکه های اجتماعی، بسیاری از نسل جوان را در خود فرو برده است، به گونه ای که تنهایی و تنهاتر شدن، بیگانگی با خانواده و رفتن در غاری تاریک و تو در تو، فرزندان ما را تهدید می کند.

تنهایی و من همین الان یهویی!

اگر با پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها هم صحبت شوید، خاطراتی را بیان می کنند که شکل قدیمی ارتباط در گروه های مجازی است، آن ها دور یک کرسی جمع می شدند و هر فردی به تناسب روحیه و شخصیت خود، به بیان قصه و نقل قول و داستان می پرداخت و اینگونه ساعت هایی را چهره به چهره سپری می کردند.

اما در کنار این خاطره های قدیمی، تصویری از یک مهمانی امروزی را تصور کنید، وقتی همه در یک اتاق بزرگ جمع هستند اما هیچ کس با دیگری حرف نمی زند و همه سرشان در تلفن همراه شان است، یک تصویر تکراری و دردآور اما نمای واقعی از زندگی پساتلگرام ما ایرانی هاست.

کار به جایی رسیده که برخی اعضای خانواده حتی در زیر سقف خانه نیز به صورت آنلاین با هم در ارتباط هستند و به عنوان مثال به جای صدا کردن خواهر و برادر، با یک پیام در شبکه های اجتماعی، پیام و خواسته خود را به او در آن ور دیوار اتاق می رسانیم!

ما این روزها با تنهایی هایمان عکس سلفی می گیریم و خبر نداریم که در غوغای گروه ها و کانال های شبکه های اجتماعی، هر روز تنها و تنهاتر می شویم و کسی دور و برمان نیست.

 چاقوی تیز را درست استفاده کنیم

بشر همواره در طول تاریخ به دنبال برقراری ارتباط آسان با پیرامون خود بوده و برای این کار، زمانی از دود و آتش بهره برده و زمانی به نامه و پست و تلگراف پناه آورده است؛ تکنولوژی های ارتباطی هم با همین هدف پا به عرصه گذاشتند؛ این که در کسری از ثانیه و با کمترین هزینه بتوانیم با یکی از اعضای خانواده و یا دوستان ارتباط بگیریم چیز بدی نیست.

اطلاع رسانی سریع، به اشتراک گذاری مطالب ارزشمند، ارتباط راحت و همزمان بین چند نفر در یک گروه و هزار فایده دیگر موجب می شود تا نتوانیم به کل این ابزارها را مضر بدانیم و از آن ها دست بکشیم، تنها نکته قابل توجه در این بین، استفاده درست از این چاقوی تیز است! باید مراقب بود تا در تله تلگرام نیفتیم…

  • نویسنده : بیت اله احمدی
  • منبع خبر : خبرگزاری نصر