یک سوال همیشه مطرح است که زیبای خفته سودش بیشتر است یا زشتی که بیدار است؟ سود زیبای خفته بیشتر است زیرا زیبای خفته همیشه امید را برای بیدار شدن زنده نگه می دارد. موضوعی که امروز تبدیل به یک تکنیک رسانه ای شده است!

 این ماجرای قدیمی حالا یک قصه معروف در سراسر دنیا شده است، زیبای خفته… این قصه برگرفته از یک ذهنیت انسان است که خفته زیبا را امید به آینده بهتر تفسیر می کند و در رسانه ها هم استفاده می شود!

در این شگرد تخریب امروز ایران و توصیف مثبت آینده ایران در دستور کار است. هر چه از امروز بد بگوییم یعنی زشت بیدار است و هرچه از آینده مطلوب ضد انقلاب بگوییم مانند خفته زیباست. در این روش ذهن ناخودآگاه مخاطب فعال می شود و آن چیزی که تمایل دارد به او داده می شود.
دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با رادیو گفتگو، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”زیبای خفته ـ زشت بیدار“ گفت: یک سوال همیشه مطرح است که زیبای خفته سودش بیشتر است یا زشتی که بیدار است؟ سود زیبای خفته بیشتر است زیرا زیبای خفته همیشه امید را برای بیدار شدن زنده نگه می دارد.

داودی افزود: در تکنیک ” زیبای خفته ـ زشت بیدار “ معمولا گزاره ها به گونه ای برای مخاطب مطرح می شوند که مخاطب نسبت به آن چیزی که فکر می کند دارد اما بالقوه است، زیبایی را دارد اما خفته است، بالقوه است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: باید تمام سعی و تلاش و مهارت خود را بکار ببرد  که این را بیدار کند والا وضع موجودش همین زشت بیدار است و همیشه به دنبال نفی وضع موجود یا همان زشت بیدار، به واسطه ی امید به بیدار شدن زیبای خفته است که وضع مطلوب است، پس همیشه گزاره هایی را دنبال می کند که امیدش را برای این زیبای خفته تقویت کند تا بتواند بپذیرد که زشت بیدار پذیرفتنی نیست.

داودی ادامه داد رسانه در این تکنیک به دنبال هدایت ذهن مخاطب برای دنبال کردن گزاره هایی است که امید به بیدار شدن زیبای خفته در درونش را زنده نگه دارد، تا بتواند بپذیرد که می تواند این زشت بیدار را نپذیرد.

او ادامه داد رسانه معاند می گوید در ایران نباید جمهوری اسلامی باشد، جمهوری اسلامی در رسانه های بیگانه مصداق زشت بیدار است، حال زیبای خفته در ایران چیست؟ جمهوری دموکراتیک ، جمهوری دارای دموکراسی، جمهوری منهای دین و این زیبای خفته است. کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: پس مخاطب را تشویق و تهییج به سمت مبارزه مدنی می کند مانند اینکه مردم را دعوت می کنند به حضور در خیابان و سکوت کردن، یا حضور در خیابان در یک ساعت مشخص و  بوق زدن.

داودی گفت: یا زمانی که مخاطب را به رای ندادن تشویق و عنوان می کنند که آن زیبای خفته جمهوری است که از شما دزدیده شده و خفته و سحر شده است اما این زشت بیدار را می توانید نپیذیرید اما امید داشته باشید که این زیبای خفته یک روزی بیدار خواهد شد و تلاش کنید که آن را بیدار کنید و وضع موجود را نپذیرید.

داودی تاکید کرد بنابراین و براساس این شگرد مخاطب وضع مطلوب در آینده نامعین را به متد و سبک زندگی برای حال حاضر تبدیل می کند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

بر این اساس است که پیام دهنده تلاش می کند با فنون و روش های مختلف، پیام خود را براساس نیاز مخاطب ارائه دهد. به عبارت دیگر پیام دهنده یا با بهره گیری از فرهنگ، جامعه و هویت مخاطب ، یا با دستکاری در آن براساس منافع از پییش تعیین شده پیام دهنده، نیازی را برای مخاطب ایجاد می کند . پیام دهنده همچنین در این مرحله می‌ تواند با برانگیختن احساسات و عواطف مخاطب یا حتی استدلال و منطق ، او را به ادامه دریافت پیام ترغیب کند. این احساس نیاز می ‌تواند واقعی و یا کاذب باشد . البته در این مرحله در فرآیند انتقال پیام ، بهره گیری از شکاف کنجکاوی ، تاثیر فراوانی بر ایجاد نیاز به دانستن در کاربر یا مخاطب دارد. بر این اساس، لازم است با ادوات استفهام و یا جملات انکاری درباره یک واقعیت ، ذهن مخاطب را به چالش کشیده و برای آن معما و گره ایجاد کرد.

وقتی صحبت از علوم شناختی می‌ شود، از یکی از عالی ‌ترین، پیشرفته ‌ترین و حساس ‌ترین علوم برای در اختیار گرفتن مدیریت تغییر با هر مکانیسمی که هست صحبت می‌ کنیم ، بنابراین علوم شناختی بسیار فراتر از مجموعه‌ علوم منبعث از عملیات روانی یا حتی منبعث از مفاهیم مدیریت تغییر برداشت، تلقی می‌ شود . عملیات روانی و علوم شناختی خیلی جاها مرزشان آنقدر باریک می ‌شود که تعریف یا درک فرآیند ها مقداری سخت می‌ شود ، حوزه علوم عملیات روانی عمدتاً نتیجه ‌محور است، یعنی می ‌آیند بگونه ‌ای مهندسی می‌ کنند که خودِ نتیجه اصالت پیدا می ‌کند اما در حوزه علوم شناختی خودِ نتیجه هدف نیست، مسیر رسیدن به آن هدف در واقع اهمیت پیدا می ‌کند یا مسیر رسیدن به نتیجه ، خودش هدف تلقی می ‌‌شود.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس