شیوه رسانه ای که تلاش دارد از قالب رسمی خارج شود و با نوعی نرم خبر تاثیرگذاری ایجاد کند با نام تکنیک «صدای خفته، ندای غایب» شناخته می شود.

گروه رسانه: بهترین روش برای تاثیر گذاری در ذهن مخاطب، همراه و همزاد شدن با اوست. در این روش لازم نیست رسانه ها همه ماجرا را توضیح دهد بلکه کافی است تلنگری زده شود. در این شیوه  گزارش های مردمی و صداهای ارسالی بیشترین استفاده را دارند.
این شیوه رسانه ای که تلاش دارد از قالب رسمی خارج شود و با نوعی نرم خبر تاثیرگذاری ایجاد کند با نام تکنیک ” صدای خفته، ندای غایب “ شناخته می شود.

این شگرد همراه با اخبار منفی از زندگی روزمره مردم است و می تواند مسائل خرد و  جزیی را به تحلیل های کلان ارتباط دهد؛ مثلا از گران شدن قیمت مرغ به شکست اقتصاد یک کشور برسد و حتی از گزارش یک قتل به ناامنی سراسری کشور..! اصولا منطق عقلانی بر این نوع خبرها نیست و بیشتر به یک گفتگوی صمیمی شبیه است.

تکنیک ” صدای خفته، ندای غایب “ در روزهای نزدیکی به انتخابات فراوانی بیشتری هم پیدا می کند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” صدای خفته، ندای غایب “ گفت: این تکنیک یکی از رایج‌ ترین تکنیک هایی است که رسانه ‌های بیگانه فارسی‌ زبان برای درارس اختیار گرفتن یک سوم از ذهن مخاطب از آن استفاده می کنند.

داودی افزود: چرا نمی گوئیم همه ذهن؟ برای اینکه در این تکنیک رسانه های بیگانه نیازمند یک سوم از ذهن مخاطب هستند که بر اساس آن دو سوم دیگر را به ذهن خود مخاطب بسپارند، مخاطب احساس می کند که آزادی دارد در انتخابات، فضایی که به لحاظ سوژه ای و کلامی در اختیار دارد.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: پس در حقیقت رسانه‌ های بیگانه با انتخاب این تکنیک، یک سوم پایه ذهنی مخاطب را ایجاد می ‌کند و دو سوم دیگر را هم عملاً در اختیار گرفتند اما به واسطه القایی که به مخاطب می کنند آن احساس می کند که آزاد است، پس بنابراین وجه دموکراتیک بودن آن رسانه در انتقال پیام را می پذیرد،  در حالی که دقیقا از همان ابتدای پیام در درون خود این فضا محاصره شده است و این همان بحث صدای خفته، ندای غایب است.

وی افزود: این یکی از تکنیک های بسیار جدی است که در حوزه شناختی رسانه ‌های بیگانه فارسی زبان خیلی از آن استفاده می کنند به چه معنا؟ به این معنا که معمولاً رسانه ‌ها از نداها و نواهایی استفاده می‌ کنند که یک فضای رقیق شده پیام را در ذهن ایجاد می کنند، آن صدای خفته و ندای غایب، یک اتفاق بسیار جدی را در ذهن حاصل می کند، به چه معنا ؟ صدایی که برای مخاطب ایجاد می شود، خودش احساس می کند  این یکی از اصولی هست که باید بپذیرد، اما در درون ذهن یک ندایی ایجاد می شود،  که این ندا غائب است، اینجا حضور ندارد، حتی قابل رویت هم نیست، اما در ذهن مخاطب وجود دارد.

وی اظهارداشت: پس بنابراین یک صدایی که از یک منبع پیام خفته است، یا لااقل ذهن آن بیدار نمی داند، یک ندائی را در ذهن ایجاد می کند آن صدا یک سوم ورودی است و آن ندایی که در ذهن شکل می گیرد دو سوم بعدی است. پس آن ندای غائبی که در ذهن وجود دارد دیده نمی شود، اما وجود دارد، در کنار آن مفاهیم خفته‌ای که ایجاد شده است، نهایتاً به یک جمع بندی می رساند.

کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: رسانه ها بیگانه آنجایی که می خواهند  اصل نظام را زیر سوال ببرند، یعنی بخش مشارکت را زیر سوال ببرند، در ذهن مردم چیزی که خفته است، مانند وعده‌هایی که یک دولتمرد داده، مانند همه وعده‌هایی که یک دولت مرد باید حاصل می کرده و نکرده و مردم نسبت به آن دولتمرد گارد دارند و  به لحاظ ذهنی دیگر قبولش ندارند را ایجاد می کنند، پس روی آن مفهوم خفتگی آن فرد، آن کارکتر تاکید می کنند، تا آن ندایی که درون ذهن وجود دارد،  اما غایب است، یعنی قابل رویت نیست،  بیاد تصمیم‌ گیری کند، که این وعده ها محقق نشده است، نه تنها محقق نشده، بلکه فضا را هم بهم ریخته است پس قرار نیست ما مجدداً برویم و مجددا در یک انتخاباتی شرکت کنیم.

داودی افزود: پس آنجایی که خفتگی می آید بر آن غایب بودن اثر می گذارد یک سوم خفتگی و دو سوم نتیجه گیری است که آن ندای غائب درون ذهن ایجاد می کند بنابراین یک نتیجه‌ گیری حاصل می شود، در انتخابات شرکت نمی کنیم چرا شرکت نمی کنیم ؟ هزاران دلیل که بسیاری از این هزاران دلیل پایه و مبنای همان خفتگی فرد یا کاراکتر یا آن کارکرد در ذهن مخاطب ایجاد کرده است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

وقتی چیزی را می ‌شنویم که خوب به نظر می ‌رسد اما اطلاعات ناقص است، مغز ما می ‌خواهد ” خلا را پر کند ” بنابراین کنجکاو می شود. وقتی شکاف اطلاعاتی ایجاد می شود نیاز به پرکردن آن احساس می شود. وقتی دانستیم نمی دانیم می خواهیم بدانیم. بنابراین با تاکید و برجسته‌سازی شکاف اطلاعاتی، افراد شروع به سوال پرسیدن می‌ کنند. این تصور غریزی که اگر چیز مهمی برای انتقال داشته باشیم، دیگران هم می ‌خواهند آن را بدانند، غلط است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس