گنجشک پرنده ظریفی است اگر او را دست گرفته باشید می دانید قلبش چطور تند تند می زند بنا بر این باید او را به گونه ای بگیرید که نه خفه شود نه فرار کند، شاید باورتان نشود ولی این یک تکنیک رسانه ای است.

 گنجشک پرنده ظریفی است اگر او را دست گرفته باشید می دانید  قلبش چطور تند تند می زند بنا بر این باید او را به گونه ای بگیرید که نه خفه شود نه فرار کند. این حالت در رسانه به شگردی معروف شده است به همین نام ”گنجشک در دست»  رسانه ها می دانند که مخاطب این روزها خیلی حساس و دقیق است بنابراین سعی می کنند در ظاهر هم که شده یک طرفه به قاضی نروند.

رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی برای سال ها با این شیوه مخاطب را همراه خود نگه داشته است، ظاهرا مخالف و موافق در استودیو هم حضور دارند، اینگونه مخاطب فرار نمی کند و پای برنامه می ماند و در ضمن در فضای روانی و تحلیل اصلی رسانه درگیر می شود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” گنجشک در دست “ گفت: در این شیوه رسانه مخاطب را مانند گنجشک در دست خود می گیرد نه آنقدر فشارش می دهد  که خفه شود ، نه آنقدر شل می گیرد که پرواز کند.

داودی افزود: مخاطب به بودن در این دست آرام آرام عادت می کند ، در حالی که رسانه اساسا برای عادت کردن مخاطب این کار را انجام نمی دهد برای نشان دادن قدرت کنترلش روی مخاطب ، به مقابل خودش ، به سیستم مقابل ، به جریان مقابل ، به نفرات مقابل و یا به کشور مقابل ، این کار را انجام می دهد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد یعنی بگونه ای رفتار می کند که مخاطب را به لحاظ ذهنی ، در حالت خوف و رجاء نگه می دارد ، در حالت اقدام ، عدم اقدام ، نگه می دارد که همان حالت تردید است.

داودی گفت: این حالت کجا اتفاق می افتد؟ عمدتا زمان هایی که اعتراضات و اغتشاشاتی صورت می گیرد و رسانه کنترل مدیریت میدان را ، برای چگونه به میدان آوردن مخاطب یا خارج کردن از میدان ، یا عوض کردن موضوع ، یا رها کردن موضوع عملیاتی می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد به گونه ای مخاطب را در اختیار می گیرد که مخاطب علیه خود رسانه نمی شود ، چون منبع اتصالش ، به اطلاعات و پیامی که فکر می کند  حاکمیت و یا رسانه های کشور خود در اختیارش قرار نمی دهد را ، در آن رسانه معنا می کند پس با همین روش رسانه  معاند سعی می کند ، مخاطب را مانند گنجشک در دست خود نگهداری کند.

داودی افزود: کجا می توانید این را ببینید؟ مثلا برنامه های اینتراکتیو ،  نوبت شما یا برنامه های صفحه ۲ ، پرگار و… بگونه ای رسانه طراحی می کند که  علی الظاهر دو موافق  و دو مخالف با هم مواجه می شوند ، رسانه با کنار هم چیدن این دو موافق و مخالف و قفل کردن ذهن مخاطب ، نسبت به خودش بگونه ای در ذهن مخاطب القاء می کند که این رسانه بی طرف است  ، این رسانه حرفه ای رفتار می کند ، در حالی که مخاطب نگاه می کند ، می گوید این چه رسانه ای است که موافق و مخالف را کنار هم قرار می دهد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد بنابراین رسانه دقیقا ، با دو موافق و مخالف ، چهار طرف این مخاطب را نگه می دارد و نمی گذارد مخاطب به او بدبین بشود و نه خیلی خوش بین ، آن را حفظ می کند ، بنابراین نه خیلی فشارش می دهد که بمیرد و نه خیلی رهایش می کند که پرواز کند ، مخاطب را در درون خودش نگه می دارد ، این تکنیک را ” گنجشک در دست “ می گویند و در حوزه علوم شناختی براساس شناخت از ظرفیت های مخاطب هایی که با او در ارتباط است ، صورت می پذیرد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس